Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: övrigt
Läst 2837 ggr
WastedAgain
2

Flytta handikappad till annan kommun

Nu vet jag inte alls om jag är i rätt tråd men vi testar så får vi se.. Jag är riktigt frustrerad för jag får ingen som helst hjälp med min autistiska storasyster som är bosatt i en kommun 45 mil ifrån oss övriga syskon. Vi i familjen och vår handikappade syster vill få upp henne till vår kommun från Småland där hon är bosatt idag (hela familjen kmr från Småland men alla har flyttat upp till Sthlm efter att våra föräldrar gick bort för ett antal år sedan så nu är endast vår handikappade syster kvar på boendet där hon bor). I april 2012 tog jag kontakt med LSS-handläggaren i inflyttningskommunen men eftersom att min syster inte har en diagnos satt måste det ordnas så att rätt boende kan hittas för hennes behov. Boendet där min syster bor på idag verkar gå bakom ryggen på mig och de verkar inte alls vara samarbetsvilliga med flytten och allt runtomkring. Jag är den enda i min familj som har orkat ta tag i det här så jag kan inte fråga dem om råd och de på boendet vet knappt själva vad de heter. Utredningen för min syster 'är tydligen gjord' men hon fick ingen diagnos satt då hennes gode man med egna ord sa 'Ja, ni vet ju hur ***** är med läkare, hehe' Nej, sa jag, vad menar du? Då fick jag till svar att hon har träffat en psykolog som tydligen är pensionerad och ingen läkare för att få sin diagnos satt. Jag vet inte alls hur det ska gå till att få en diagnos satt så jag fattar inte vad det är som har dröjt sedan april 2012. När jag frågade om psykologens namn som min systers gode man hade nämnt med både för- och efternamn i samtalet med mig idag ljög hon mig rakt upp i ansiktet och 'visste inte' vad han hette. Jag förstår inte alls vad som pågår och varför det ljugs hit och dit - vem ska jag be om hjälp? De på boendet vet knappt om att hon ska flytta när jag pratar med dem och hennes gode man ljuger och beter sig väldigt underligt. Jag missade LSS-handläggarens telefontid i min kommun idag (Sundbyberg) och skall ringa dem imorgon igen och prata med dem. Men vad ska jag göra? Jag känner mig så himla vilsen och vet inte vad jag ska ta mig till för att hjälpa min syster. Hon bor 45 mil ifrån oss och det enda hon har där hon bor är våra föräldrars grav. Är det verkligen så stor och jobbig process att flytta en autistisk kvinna till en annan kommun eller har vi bara otur? Finns det någon här som har varit med om en liknande situation?

VildaVittra
1

Jag har inte varit med om det själv, men en anhörig till en av mina boende fick helt enkelt göra så att denne flyttade den vårdberoende hem till sig själv och skrev denne där och först efter det var den nya kommunen tvungen att ta itu med det.

Är gode mannen förmyndare också?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bolevinson
1

Jag kan bara bekräfta att utredningar av personer med neuropsykiatriska funktionshinder kan vara tidsödande. Jag är bl a god man för en ung person i Jönköping, som hade uppenbara funktionshinder men ingen riktig diagnos. Det tog nära två år (varav en stor del kötid) att få en professionell diagnos ställd. Men varje fall är unikt och hanteringer på olika institutioner, myndigheter och kommuner skiljer sig åt. Det är svårt att ge någon bestämd rekommendation. Men om du känner för det är du välkommen att ringa och prata med mig. Sänd din epost-adress till till@glocalnet.net så sänder jag tel.nr. Det mesta brukar ordna sig till slut.

[Iyen]
0

Det låter inte lätt :( hoppas att det löser sig ts