Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 6390 ggr
[Norum]
2008-10-30 16:00
1

Starta eget

Jag skulle vilja starta eget, tror jag. Bli godman/förvaltare till yrket så att säga. Inte heltid, absolut inte men… kanske 25%. Är det någon som har erfarehet av det? Kanske vet någon som är det så jag kan fråga runt lite?

LiindaH
2008-10-30 22:19
0

Låter spännande.
Hoppas någon kan något mera om detta.

// Liinda

[Norum]
2008-10-30 22:22
0

Skulle vara skitkul att veta lite om hur det fungerar…

AnneN
2008-10-30 22:37
0

Du menar att du isf skulle bryta dig loss från kommunen och köra helt privat istället eller vad?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
2008-10-30 22:50
0

Vet inte vad jag menar… Glad
Jag vet att det finns förvaltarbolag som har hand om vissa uppdrag men jag begriper inte riktigt hur det går till. Tror det finns flera varianter.. Och jag blir NYFIKEN! Flört

Prag
2008-11-18 22:55
0

Tror inte att det är någon direkt vits att arbeta professionellt som god man med ett företag som bas. Redovisningstekniskt blir det klart bökigare för dig och du tjänar inget extra på det. Har själv funderat på att driva min verksamhet genom AB tidigare men kommit fram till att det inte finns någon direkt anledning.

Jag jobbar 50% som GM/FV. Eller ja, drygt det för tillfället med tanke på att jag befinner mig i en relativt intensiv uppstartsfas med ett antal nya uppdrag.

Så, varsågod, ställ vilka frågor du vill…haha! Skrattande

[Norum]
2008-11-18 22:57
0

Du säger att du jobbar 50% som godman, hur många har du då? Är det enbart tunga uppdrag eller blandar du?

Prag
2008-11-18 23:21
0

Om man räknar med de som är på ingång från TR ligger jag på 25 uppdrag. Det är mer än 50%. Skulle säga att 40 genomsnittliga uppdrag är heltid.

Jag är orienterad mot tyngre jobb men har såklart min beskärda del av "lämna-pengar-åt-dement-äldre-dam" - uppdrag också. Dessa är ju inte särskilt tidskrävande vilket möjliggör att jag kan lägga mer tid på de tyngre uppdragen.

Sedan är jag bra på att kombinera uppgifter för olika uppdrag: har några resdagar per månad då jag lämnar ut pengar till samtliga mina HM på den orten. De flesta resdagar just nu går dock åt till uppstarter.

[Norum]
2008-11-18 23:28
0

Har funderat på detta lite.. Jag har ju sjukpension men skulle kunna tänka mig att gå ner i pension om jag fick uppdrag som "täcker upp". Men samtidigt så kan jag ju aldrig vara 100% säker på att jag orkar riktigt eller att inte värken sätter stopp för mig. Är i valet och kvalet.. Men det skulle vara SÅ kul och underbart! Jag vet bara inte om jag törs… Tänk om det skiter sig? Tankarna går och snurrar.. Men förr eller senare så kommer jag väl till nåt beslut.

Prag
2008-11-18 23:31
0

Du får väl tjäna upp till en viss gräns från 1/1 utan att riskera din sjukpension? Men dit kanske du redan når på dina fem uppdrag förstås.

Prag
2008-11-18 23:33
0

Den där iFokus-killen som håller på att spammar alla trådar…brukar det vara så?

[Norum]
2008-11-18 23:35
0

iFokus-spammen är en reklamruta.. ha ha Killarna bakom måste ju få in lite intäkter så att det kanske går runt för dom till slut..

Prag
2008-11-18 23:37
1

HAHAHA…ja, det verkar ju logiskt i och för sig. Tack för klargörandet. Ny här är man ju…

cutlass
2022-11-17 12:10
0

Hej Prag undrar lite då jag själv är god man och förvaltare till bara 3 st .skulle gärna vilja jobba med detta på viss procent och ta flera uppdrag då jag får förfrågningar ofta men jobbar idag på annat jobb.
Men eftersom arvodet betalas ut en gång per år nu så föreslog jag till Överförmyndaren att jag kan ta fler uppdrag men önskar då betalt per månad och bara jobba med detta.
Undrar om du får din ersättning per år eller månadsvis,?
Med tanke på att du har så många ..
//Carina