Problem med bråkande socialsekr./Hela avdelningen
Har nu vart i kontakt med två olika kontor i den stad jag bor i. Båda ligger i Norra stadsdelarna.
Båda ärende har mycket svåra att sköta då socialsekr. gör sig själv omöjlig att prata med. Nu i senaste ärendet vägrar de ta beslut och lämna ut kontakt uppgifter till huvudmännen. Varje gång jag pratar med dem så kommer ursäkter varför de ej kan lämna uppgifterna. Mest hänvisar de att de skall prata med överförmyndarna innan de lämnar detta.
Men värst är nu att jag efter ha väntat i ca. 7månader på att få riktiga uppgifter. Börjar nu social ljuga och säga att de kallat mig till möten hos socialnämnden:
"God man har bland annat avstått från att komma till de möten som nämnden bjudit in till."
Detta är en direkt lögn. De har inte ens kontaktat mig, vare sig via telefon, e-mail eller per brev. Jag har uttryckligen begärt att endast ha spårbar kontakt med dem för ca.3-månader sedan.
-På inrådan av kammarrättens jurister har jag begärt ett ja eller nej svar för att kunna överklaga via förvaltningsrätten.
Sociala svarade då med med insinuationer om mig som person och min avsaknad av kunskaper och professionellt beteende. E-mailet avslutas med att de nu endast skall föra samtala med ÖFN.
Att inte ge ett Ja eller nej är vad jag förstod förbjudet för myndigheter. De skall alltid lämna ett svar inom något dygn som antingen är positivt eller negativt. Det skall även innehålla instruktioner om hur man överklagar.
Denna social förvalt nig ignorerar detta och bedriver ett kvalificerat förhalande av hela ärendet.(Jag vet att jag inte är ensam om att mötas av deras totalt respektlösa beteende mot människor. Men vad hjälper det.)
Finns det någon som har upplevt liknande eller kanske har något råd om vad man skall göra?
Ps. Som medborgare och svensk skäms jag över deras människosyn och beteende. Jag vill inte ens tänka på hur de behandlar svenskar med annan etnisk bakgrund..
"Ps. Som medborgare och svensk skäms jag över deras människosyn och beteende. Jag vill inte ens tänka på hur de behandlar svenskar med annan etnisk bakgrund.."
Mycket märkligt uttalande! Vad har du för grund för detta? (Att de skulle göra skillnad speglar din männosyn mer än deras.)
Kontaktuppgifter bör god man få genom ÖF så vad är så konstigt med det? Jag anser att det är logiskt och uppskattar att socialkontoren nyttjar sektrettes som skydd mot sina klienter. Det skall inte gå att ringa och få ut valfria uppgifter om vem som är inskriven. Däremot skall god man givetvis få vissa uppgifter som exempelvis kontaktuppgifter, men genom ÖF.
Ni som kommenterar mitt inlägg ska kommentera sakfrågan inte det ni tror om min personlighet. Jag jobbar mot flera kommuner och socialkontor. Men det är endast här de har ett agerande som fråntar medborgarna deras rättigheter. Jag hade ex. ett barn som höll på att hamna på gatan av deras sätt mot människor.
De hade ett så aggressivt sätt mot familjehemmet att de vägrade ha kvar barnet. De valde att säga upp lägenheten och flytta. Barnet fick ej flytta med. ÄR det någon som anses kunna vara normalt??
(I efterhand fick jag även höra att handläggarna bokade tider med inblandad familj och dagen före eller samma dag bokade av mötet under lång tid. Då av bokningarna skedde via sms så fotade jag av dem som bevis.).
Handläggaren visste inte heller innebörden av mitt uppdrag: God man åt ensamkommande barn. Denne kontaktade därför enbart barnet för sina beslut. Oftast utan tolk…
-Jag är därför tacksam över att inte få kommentarer om vad ni tror om mig som person.
(Jag ger folk utrymme och möjlighet att agera som de vill utan att bli aggressiv eller skapa bråk. Detta då jag veta att sådant alltid finns i bakhuvudet sedan vid alla möten och träffar.)
Tack Moa, ändå för ditt svar.
Dessa två kontor ligger i en stadsdel där ca.80-% är av utländsk härkomst.
Att ÖF skulle ha kontaktuppgiften stämmer vid normalfall. Dessa har dock skyddad identitet. Då skickas inte uppgifterna över till ÖF, varför ÖF inte kan lämna dem.
Och som jag skrev i mitt inlägg så har jag skrivit brev(Även E-mail) till social och då är de(Alla myndigheter) skyldiga enligt: Förvaltningslag (1986:223) skyldiga att lämna ett svar med anvisningar om hur och vart man överklagar ett beslut.
Sedan spelar det ingen roll om man ringer, de skall ta personuppgifter och lämna svar på samma sätt begäran kom. Står också i nämnda lag.
En fråga till Moa: Är du god man? ditt svar känns som om du inte är insatt i att man ska samarbeta med alla berörda instanser. Dessa skall också samarbeta med God man. Det kan man även läsa om i SKL:s dokumentation.