Om jag säger Nej
Om jag säger Nej till en Godeman du får inte ta ut/röra mina pengar på mitt konto och han ändå gör det, begår han ngn som helst brott då?
Har han rätt att göra det fast man sagt klart och tydligt nej?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det beror på om det finns en fullmakt för personen att förvalta din ekonomi, samt vilket förordnande som föreligger från Tingsrätten.
Vad jag vet så får INTE en Godman göra ngt om brukaren säger nej, en förvaltare kan göra det men ej en Godman.
Han verkar totalt köra över mig då jag sagt ett STORT nej till Ett: ta pengar från mitt konto utan att upplysa mig och säger jag nej så är det nej, han har ställt mig i hyresskuld 3 ggr, det är allt betalt. Jag betalar efter det mina räkningar själv.
Han arbetar för jag skall ha Boendestödjare o ledsagare fast jag sagt NEJ. Och det är fortfarande nej.
Jag skall till HAB nu i April och då skall han sägas upp, och ingen mer Godman för min del jag litar ej mer på dem..
Samtidigt om en brukare säger ja varannan dag och nej varannan? Ibland är det de praktiska regler som måste tillämpas.
Har du skrivit en skriftlig fullmakt så är denna giltig fram tills du återkallar den. Däremot kan du alltid begära att få din gode man avsatt eller utbytt.
Om du och din godeman ej kan samarbeta så är det kanske lämpligt att byta ut eller säga upp vederbörande.
Däremot har jag efter dina olika inlägg svårt att se vad det är du faktiskt vill ha hjälp med och varför du inte önskar hjälp från personer som utför de uppgifter du önskar?
#3 Varför jag ej vill ha Boendestödjare o ledsagare beror på en konflikt jag o den som beslutar om just det på kommunen den personen har gjort saker som gör att jag inte litar alls på den och jag vill ej ha med den personen att göra.. Det är privat sak..
Mina inlägg är frågor, funderingar utifrån den person jag har..
Att ställa fråga till överförmyndaren funkar ej då hen bara frågar mig om jag verkligen behöver Godman. Men nu i April sägs Godeman upp.
Min godeman är bara till för ha koll på mina rättigheter då det var det som sades i ansökan om Godeman. Nu kommer jag ej ha godman mer då jag inte litar för 5 öre på dem mer..
Nej, eftersom godman ej är en tvångsåtgärd utan en stödåtgärd där du som huvudman har kvar din rättsliga handlingsförmåga så krävs ett samarbete och förtroende er emellan. I majoriteten av fallen så ingår i en godmans förordnade att sköta ekonomiska angelägenheter, se till att fakturor betalas i tid och dylikt.
Jag förstår inte vilka rättigheter du ville ha hjälp att ha koll på, om du inte önskat stöd i det vardagliga och ekonomiska (vilket hade kunnat hållas undan (hölls undan?)) vid beslutet om godman. (De tre delarna enligt ovan.) Däremot är godman ej ett praktiskt stöd eller en ersättning för stöd från socialtjänsten vilket det lät som du önskade i förra tråden. Att ta tillvara dina rättigheter låter som att söka om stöd för det du önskade från det korrekta stället lät passande enligt mig. Vidare är det ej beslutsfattare som utför servicen, varför jag inte riktigt ser en dålig kommunikation er emellan som ett stort hinder att ansöka om du har rätt till och behov av den typen av insatser?
Eftersom du som huvudman (om du har ekonomisk möjlighet) själv bekostar din godemans arvode så ser jag inte riktigt varför du från början var villig att utge detta arvode?
Däremot om du ej önskar eller nyttjar hjälp från godman och klarar dig utan detta så är det toppen och det är ju alltid målet att kunna vara så självständig som möjligt! =)
Har du inte begärt att få dina bankkonton förmyndarspärrade kan God man ta ut pengar. Men han är redovisningsskyldig och kan bli åtalad för bedrägeri.
Varför tar han ut pengar och till vad?
Obs! För att han ska kunna betala dina räkningar skall ett servicekonto finnas som Godman kan betala ifrån.