Problem med socialsekretarare
Min huvudman X har bott i Sverige i knappt 6 år, har sjukersättning och väntar på Migrationsverkets beslut. Huvumannen är beroende av socialhjälp.
Jag har varit god man till X sedan hösten 2009. Allt samarbete med kommunens socialtjänst hade fungerat så gott som perfekt tills denna sommar. I juni fick min huvudman en ny/nyanställd socialsekretarare. Redan under vårt första möte och därefter började hon ställa olika krav på mig, hela tiden med uppläxning och översitarfasoner.
Trots min vädjan, tog hon dessutom kontakt med Migrationsverket, under ett pågående tillståndsärende. Hon ifrågasätter ständigt min bedömningsförmåga och ärlighet samt uppträder på ett sätt som jag anser direkt kränkande. Jag bifogar några rader ur vederbörandes brev till mig i bilagan, så att läsaren kan själv bilda sig en uppfattning.
Numera kräver till exempel socialsekreteraren ifråga att jag:
- varje månad redogör för min huvudmans ärende hos Migrationsverket
- redovisar detaljer bakom Försäkringskassans beslut om X:s sjukersättning
Finns det något sätt att sätta socialsekreteraren på plats? Än så länge har jag kontaktat Överförmyndarmyndigheten och bett om en annan biståndshandläggare..
Har någon av Er haft liknande problem? Alla tipps efterlyses!
Jösses! Jag har aldrig haft detta problem, som tur är. Men det måste ju finnas en överordnad, nån chef du kan prata med? Detta verkar ju inte riktigt riktigt det.. Det finns ju inga möjlighter att redogöra för vad Migrationsverket göt varje månad. Fullständigt horribelt, i mina öron.
Vad säger överförmyndaren då?
Det är självklart det bästa om man kan komma överens. Går inte detta så kan du göra ett formellt klagomål till kommunen.
Be socialsekreteraren uppge vilka lagrum han/hon grundar sig på då han/hon ger dig uppgifter.
Myndigheter emellan har en skyldighet att lämna varandra information för att de ska kunna göra utredning/få beslutsunderlag./IA
Det hände för 2,5 år sedan så jag hoppas verkligen att det har ordnat sig…