Förvaltare och giftemål.
Hej!
Jag och min fästmö har för avsikt att gifta oss inom en snar framtid men det är inte alla som tycker att det är en så bra idé. Jag har asberger och add som diagnoser och min fästmö har asberger. Vi båda bor på ett stödboende i varsin lägenhet.
Nu till problemet som vi har och det är att min fästmö fick ut ett lite större belopp på en försäkring som gör att hon har fått godman och pengarna kontrolleras av överförmyndare. Vi båda vill gifta oss men hennes föräldrar hotar med att driva igenom så hon får en förvaltare så hon inte kan göra någonting istället, dessutom så håller hennes godman med om det. Kan man driva igenom som utomstående att hon kan få en förvaltare utan att hon själv inte vill? dessutom kan godman/förvaltare/överförmyndare hindra oss från att gifta oss?
Mvh
Ett citat från den här sidan som du finner på länken nedan.
"Förvaltaren ger samma hjälp som en god man och har ett offentligt uppdrag. Det finns inga krav på samtycke från den enskilde. Förvaltaren bestämmer själv i de frågor som omfattas av uppdraget. Den enskilde förlorar samtidigt sin rätt att bestämma i dessa delar, men har fortfarande rätt att rösta och gifta sig.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Kan ni inte ge förslaget till hennes föräldrar samt godman att ni vill skriva ett äktenskapsförord, där alla dina saker och pengar tillhör dig och likaså hennes tillhör henne. Dvs där ni har ett delat bo/ekonomi även om ni skulle flytta ihop.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus