Godman som yrke..
Jag har sjukpension sen -99 men nu har jag funderingar på att ta fler uppdrag och sänka pensionen till 75%
Om jag nu skulle börja med det, hur blir det då om jag tex om 6 månader upptäcker att detta inte var en av de bästa ideér som jag har haft?
Detta med godmanskapet passar mig då jag kan styra mina dagar själv i mångt och mycket. Har jag ont så kan jag ju bara ändra dag.. Det skulle vara så skönt att ha nåt vettigt att göra..

Ta dej inte vatten över huvve det finns det jag till för
. Men som du skriver då är det ju bara byta dag. Du känner ju din kropp och värk själv men från 99% till 75% är et en perosn till då?
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
Nej, då får jag ta några flera.. det jag känner är att jag vill vara nyttig och ha nåt vettigt att göra. Haft pension så länge så jag känner mig snart som en… vet inte vad.
Jag kan ju inte gå och städa rsten av mitt liv, vill ha ut mer av livet än så..
Rädslan är ju att jag kommer på om ett halvår eller nåt att det inte funkar och då sitter jag där med 75% i pension och det överlever jag ju inte på..
Kolla med Fk, för jag fick prova på att arbeta men efter 6 månader så gick det inte längre. Då fick jag kliva på min sjukpension igen. Dock med ett läkarintyg som styrkte att jag blivit sämre av att jobba.

Jaha läste fel trodde du vart sjukskriven 99% men det var ju året sorry
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
*3 Så för att fåkomma tillbaka till 100% var du tvungen att bli sämre såatt säga av att jobba? Det kommer ju inte jag att bli, fibron blir ju inte värre av att jag är godman.. I så fall är det ju kroppen som inte orkar.
ja. jag blev rätt så dålig. Tappade stora delar av minnet och koncentrationen, och det är mycket därför jag ansöker om GM och boendestödet. För att jag blev så mycket sämre. Så min och läkarens förhoppning är att om jag får hjälp med ekonomin och hjälpen från boendestödet så ska jag kunna "stressa" ner. Oroar mig idag varje månad för alla räkningar som kommer och jag fixar inte att ordna upp det. Vet helt enkelt inte hur jag ska få till det. Det var rörigt innan jag blev sämre igen men nu går det inte ens att beskriva kaoset i mitt liv.
Om jag inte minns helt fel, så får du ju tjäna x antal tusen/år utan att ersättningen sänks. Kolla med Fk.
Man kan inte gå i ett helt liv och oroa sig, då är det bra att det finns godemän som kam hjälpa till..
Jodå, jag kan tjäna en del, det gör jag ju nu redan. Men jag vill mer! Jag vill känna mig nyttig och i bästa fall hjälpa några som behöver det…
Jag vill kunna göra en liten skillnad…
Jag är rätt säker på att du gör en stor skillnad i många människors liv.
Men jag beundrar er och ert engagemang
Jag hoppas det.. :-)
Det är inte så svårt att engagera sig.. När jag har pratat med en hndläggare eller fått ett positivt beslut och vet att min hm får ett bättre liv efter det… vilken känsla!
Eller när jag har tagit strid mot en mynfighet och vunnit..YES! ;)
Jag kan själv tycka ibland att jag gör väldigt lite men det kan göra en väldigt stor skillnad i hm:s liv.
Eller hjälpa en anhörig, en brukare så att de får den hjälp de så väl behöver.. Vilken känsla slår det?
Nej, det är inte svårt att engagera sig eller att älska sin medmänniska…
Nu har jag pratat med kassan.. om jag tjänar 10000 säger vi över fribasbeloppet så minskar pensionen med hälften, alltså 5000.
Skulle jag känna att jag inte orkar med det så lägger jag bara av och pensionen finns kvar! Jag behöver inte gå ner i % alltså utan det blir summan som justeras.
Åh, vad sugen jag blir! Då skulle jag kunna ta på mig fler Hm.. Har jag ont en dag så stannar jag ju bara hemma..
Tänk om jag skulle tordas??

Hejar på dig Skruttis klart du ska prova…..
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Det känns onekligen frestande… :-)
Men det känns nervöst också.. Lite okänd mark, jag har ju inte jobbat sen -94-95, så det är ett tag sen jag hade så pass mycket ansvar. För ska jag testa detta så måste jag ju ha så pass många att det lönar sig, då räcker det inte med 1 eller 2 till, utan då kanske det blir 5-6 st.. Det är ju inte bara mitt liv jag bollar rmed i så fall.
Ja, det är viktigt att ha något vettigt att hitta på! Har själv jobbat deltid på väldigt udda tider och helt och hållet ensamarbete. Har sällan varit så nere och trött.
Kommer du att få månadslön från Öfm då eller det är arvode som gäller fortfarande, Skruttis?
Hur många fler Hm kommer du att ta…?
Du han svara före min fråga! 
Är det dubbelt så många som du har nu…?
Vissa är verkligen busenkla. 3 räkningar i månaden och andra ger en "lite" mer huvudbry.

Skruttis du får göra en för o emotlista och så går du på den kolumn som blir störst……
Hälsningar
Louise
Känner det jag med, Buzz. Ju mindre vettigt jag har att göra desto mindre orkar/vill jag göra. Jag är bara 47 och jag kan ju inte gå häroch räkna pension resten av livet känns det som. Och riskerar jag inte pension så..
Ja, då får jag se till att det blir såna Hm som betalar sig. Då kan jag göra ett avtal med Öfm att jag får tex 1000 kr i månaden per Hm och kanske skicka in bensinräkningen en gång i kvartalet eller nåt. Och resterande får jag i vanlig ordning efter årsräkningen.
Jag vet inte hur många jag kommer att ta.. Jag har 2 st just nu som är betalande eller vad jag ska kalla det och 2 som jag knappt gör nåt alls med. Såkanske 5-6 st till som dom 2 första som jag har. Funderar på att ta några i grannkommunen så jag får lite variation. Här i kommunen är det ju hela tiden samma gruppboende, samma personal och samma handläggare. I en annan kommun är ju allt nytt.. Då blir det inte rutin av det hela, tror jag. Vet inte om jag tänker fel nui men … Åh, tänk om det fungerade!

Kanske en helt vansinnig tankegång jag fick men….Skruttis kan du inte bli tillfällig god man till sådana som väntar på att få en egen, på så sätt skadar du ju ingen ifall du inte orkar
Hälsningar
Louise
Det är ju verkligen kanon att kunna styra sitt arbete så mkt som man gör som Gm. Ibland så bara rullar det på några veckor…betalar de vanliga räkningarna sen så är det fullt ös och dags för en ringa&fixa dag. Kan tänka mig att det fungerar bra för dig som har ont ibland att kunna styra det så.
Har du pratat med Öfm i grannkommunen?
Nej, man kan inte göra så, Loucar. är man Gm så är man.. Men det gör inget, jag får ta dom en och en och , så att jag känner mig för ordentligt.
För mig är det perfekt, Buzz. :-)
Styr så mycket själv och nu är jag ju känd (ökänd?) i kommunen så personalen vet hur jag är. Så det ska inte vara nåt problem alls.
Öfm ringde faktiskt för ca 15minuter sen och jag har agat ja till 2 till.. :-) Jag är så att säga en gubbe kort, så nu har jag en i "bonus".. Tycker detta ska bli skitkul på ren svenska, :-)
Grattis
. Kul att det gick som du ville. Lycka till.
Tack.. 
Känns nervöst men som sagt.. en gubbe i taget och verkligen känna efter..
Idag har jag accepterat att bli godman till ett äldre par här i samhället. Ska bli spännande med ett par för det har jag aldig haft förut. :-)
Kan ni vara godman o förvaltare så kan ni gå ut o jobba 100% tycker jag.
Det handlar om att hitta ett yrke som man klarar av.
Bara för att någon kan jobba lite grann så betyder det knappast att mn kan jobba heltid, av många olika orsaker!
ceicli; nej, men det som sagts ovan "att det endast är att byta dag" det visar på bristande seriositet enligt mig. Det är utsatta människor som du skall hantera, många av dem fordrar struktur i sina liv, och hanterar hastiga förändringar mycket negativt. Skall du vara god man skall du ha ork, tålamod och vara fullt ut psykiskt stabil, det är inget uppdrag där det är moraliskt okej att hoppa av och på allt efter hur du själv känner det.