Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3897 ggr
Desideria
2009-02-08 18:19
0

Tänk efter före...

Man bör tänka efter mycket noga och samla på sig så mycket information man kan om huvudmannen innan man åtar sig ett god man eller förvaltarskap för en person med psykisk problematik. Det kan bli mycket svårt av entlediga sig från uppdraget om ingen annan vill ta vid. Se exempel i artikel;

http://www.skl.se/artikel.asp?A=53403&C=1955

[Norum]
2009-02-08 19:27
0

Man kan råka väldigt illa ut om man inte vet vad man gör som förvaltare och godman.

Man bör nog ha torrt om fötterna när man ger sig in i nåt sånt. Tycker det är bra att det tar iut med det.

Frågan är ju bara vad det blir utav det hela?

Desideria
2009-02-08 20:39
0

Ja just det, man får hoppas att det leder någon vart. Det är ju inte kul att få ett sådant uppdrag "på halsen" som man inte kan ta sig ur. Jag tycker det borde bli lättare att kunna entlediga sig om det förekommer hot osv i relationen Hm/GM. Det ser jag som en självklarhet faktiskt. Men så ser det tyvärr inte ut. Rent skrämmande tycker jag.

[Norum]
2009-02-08 21:52
0

Jag hade en kille en gång som var "lite besvärlig" enligt handläggaren. Det visade sig att det var en hemlös knarkande alkoholist.. HUR kul var han på en skala tror du? Han skulle komma hem hit och hämta saker och elda upp huset. Skicka hit män för att haämta hans pengar mm..

I början var han hur go och snällsom helst.
Men det var ju en riktig nit! Förvånad

Till slut blev jag av med honom men det tog tid. Sen gick det kanske 6-7månader så ringde hans mamma (!) och ville att jag skulle bli hans förvaltare. När jag tackade nej just för alla hot och sånt så säger hon:men Herre Gud, DET får du väl inte ta personligt!

Vad säger man då? *suck*

Desideria
2009-02-08 22:07
0

Ja herregud, det var ingen rolig typ du. Inte ta det personligt - hur skall man annars ta det??? Ja det är ju sådana Hm som man är rädd att få. Jag har ju Hm med psykisk problematik, men det har inte varit några problen alls (peppar, peppar). Efter som man har familj och barn är man ju rädd för att få Hm som hotar osv, så därför får man se upp. Men det går ju inte att gardera sig helt.

[Norum]
2009-02-08 22:10
0

Dom kan vara rätt luriga! Förvånad Allt gick ju bra men man vet ju aldrig..

Och det är klart man tar det personligt, hur skulle jag annars ta det? Men det är klart, mamman är ju partisk så att säga och vill ju ha hjälp till sonen även om han är vuxen.

Friida
2009-02-11 20:20
0

Här i göteborg har vi ju en grupp "proffsgodemän / förvaltare" som gemensamt hyr lokal där de tar emot sina klienter. Tror att de tar många av våra svåra huvudmän. Då har de ju dels stöd av varandra, och de behöver aldrig träffa dem hemma, lämna ut telefonnummer osv Det är en lösning på problemet, men det är klart på mindre orter kan det ju vara svårare att få ihop så många proffs att man kan hyra lokal och så, sen är ju kanske frågan om det ska vara ett yrke att vara god man… de får ju ha väldigt många huvudmän för att få det att gå runt.

[Norum]
2009-02-11 20:32
0

Proffs och proffs.. De har väl samma utbildning som alla andra? Till och med jag har ju mer utbildning än i vart fall ett av dessa "proffs"..

Friida
2009-02-11 21:57
0

med proffs menar jag väl kanske mer att de har det som sin heltids försörjning, vet inte vad de har för utbildning förutom den obligatoriska kursen

Desideria
2009-02-11 22:35
0

Nej, det finns nog inga krav på någon specifik utbildning för dessa "proffs" gode män i Göteborg. Det är nog bara några "vanliga" gode män som slagit sig ihop och fått ett lite annorlunda upplägg på det hela. Det finns ju också dem av kommunen anställda som jobbar på förvaltrarenheten i Göteborg. Men det är ju dock lika svårt att ta sig ur ett uppdrag, vare sig man jobbar i grupp eller inte - därför bör man ju välja sina Hm med omsorg om man så säger..

[Norum]
2009-02-11 22:42
0

*9 Tror du har rätt där.. Vi kanske slå våra kloka huvuden ihop vi också? Snacka om girlpower.. haha

Desideria
2009-02-11 22:45
0

Ja kanske det, ha ha…

Tatsja
2009-02-13 00:21
0

Hur går utbildning till och vilka krav är det för att kunna bli det?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Burt
2012-11-20 15:54
4

Ta inte jobb som godman om ni gnäller på att det kan bli jobbigt. Det finns andra jobb men ni kanske inte vill ha dom för då måste man passa tider m.m. En godman kan bestäma själv sina tider o när han har lust o ork att åka eller prata med sina 20-30 st huvudmän som dom brukar ha. Då kan man ligga kvar i sängen lite längre på morgon.Jag vet.

ceicli
2012-12-02 17:45
0

tänkte om tog bort