Skaffa en godman
Har efter en långt äktenskap skilt mig. Nu står jag här och har svårt med min ekonomi. Jag har flera psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar som ligger till grund för denna ansökan. Har fått intyg av min psykläkare också. Jag tror att det verkligen kan hjälpa mig att få någon struktur över det hela men man blir ju skrajsen när man läser här inne om att det är mycket kring allt detta. Bör jag avvakta eller fortsätta med min ansökan?
De flesta godemän är bra människor. Trivs du inte tillsammans med din godeman ska du prata med överförmyndaren som då pratar med godemannen. Blir det inte bättre med den kan man byta till en ny god man.
Pröva du med att skicka in din ansökan till tingsrätten. Men först tycker jag du ska se om det finns någon i din närhet som du litar på. Kanske kan den personen hjälpa dig att få struktur på din ekonomi och ditt liv igen.
Innan god man förordnas brukar man kräva samtycke från både (sökanden) huvudmannen och den tilltänkte gode mannen. Detta kräver ju att man träffas och du bör ta god tid på dig, innan du skriver på samtyckespapperet och känna att det är en person att lita på. Du kan också ordna så att någon annan är närvarande vid mötet, så att ni är flera som kan bedöma saken. Det hela bygger ju på förtroende mellan er två. Sen kan det vara bra att veta, att den gode mannen i princip bara kan vidta åtgärder som huvudmannen går med på. Till skillnad från förvaltare som har större befogenheter. Sen har man ju alltid möjlighet att begära att få byta god man eller helt upphöra.
En annan sak att överväga, om du har inkomster över ett visst belopp, är att du själv då måste betala arvode och arbetsgivaravgift för din gode man. Om du har någon anförvant eller tillförlitlig bekant som ställer upp gratis så är det självklart att föredra (om ni kan hålla sams).
Lycka till!
Vänta ett tag med godman fråga kommunen om hjälp det finn förmedlingsmedel som kommunen kan hjälpa dig med och det är gratis dom hjälper dig med räkningarna din inkomst kommer till dom och dom betalar dina utgifter din inkoms dom pengarna som blir kvar skickar dom till dig på ett konto som du får ha hand om själv det inte många som vet om det här .Godemän kan vara farliga o dom kan kosta pengar f.Jag tycker det är dålig stil av kommunerna att inte tala om att tjänsten finns gratis utan dom säger skaffa en godman o den tar 10-20 tusen kronor om året beror på hur mycket han redovisar vad han / hon gjort.Godemän kan vara bra men dom kan vara mycket farliga dom kan vara ( målvakter) till enskilda firmor som står i deras namn mycket invecklat jag kan inte förklara .