Vad kan jag kräva av en godeman?
Hejsan jag är ny här och tänkte höra med er vad jag som HM kan förvänta mig och faktiskt bör få ut av en gode man?
Jag ansökte om gode man för 6 månader sedan, förra veckan fick jag träffa en kvinna som var föreslagen av någon (?)
Jag lever på försörjningsstöd och behöver hjälp med att få räkningar betalda i tid, portionera ut pengar i mindre doser, samt att styra upp alla mina skulder. Jag skulle gärna få hjälp med att söka fonder oxå.
Jag vill alltså få ut väldigt mycket av min gode man.
Nu till den här kvinnan jag fick träffa.. Hon påstår sig ha jobbat som godeman i 18 år, men hade aldrig sett en soc ansökan(?…!!) Vilket redan där började kännas skumt.
När jag förklarar för henne vad jag vill ha hjälp med så säger hon att hon inte tycker att man ska betala skulder när man lever på försörjningsstöd, vilket jag tycker låter skumt oxå.. de är väl upp till mig om jag vill lägga pengar på det och då bör hon väl hjälpa mig med att struktirera upp det? Är inte det vad en gode man ska göra?
Sen när vi kom till punkten hur ofta vi skulle ses så sade jag att jag helst ville ha en nära kontakt eftersom allt är så rörigt just nu, att jag ville ha utbetalning varje vecka tex. Hon sa då att hon bara hade möjlighet att träffa mig max en gång i månaden. Jag känner att det är för lite, jag tror inte att vi kan strukturera upp mitt liv på en gång i månaden..
Är mina "krav" för mycket för en gode man? Jag kände mig pressad på möptet eftersom jag redan väntat ett halvår på en gode man och skulderna bara växer, så jag skrev på samtycket för den här kvinnan, men nu känner jag nog att jag ångrar mig och att det inte kommer fungera…
Vad tycker ni jag ska göra? Hjälp..
En god man skall självklart göra det som behövs för att få ordning på ekonomin. I vissa skeden kan det gå åt mer tid för detta. Det är du som anlitar henne och hon skall företräda dig i olika situationer. Hon skall effektuera huvudmannen önskningar (inom rimliga gränser). Glöm inte att det är du som har bestämmanderätten. Det enda den gode mannen får göra utan ditt särskilda medgivande varje gång är enkla löpande vardagsuppgifter (såsom betalningar o dy). Om ni inte kan komma överens skall du begära utbyte av den gode mannen. Om du ångrar godmansskapet helt, är det bara att ansöka om upphörande hos Tingsrätten.
Tack så mycket för svar.
Har inte hört ifrån henne än efter att vi hade första mötet, hon sa att de skulle ta 3 ceckor innan allt blev klart o de är 5 veckor sen nu.. får se vad som händer..

nyfiken på hur det gått?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Min son har en godman eller en ondman han har sagt upp honom. Men han vägrar att sluta han har sökt om att bli förvaltare istället inte klokt ska han förstöra min sons liv för gott.Min son är inte kriminel eller utveclingstörd eller förståndshanikapad eller tvångsvårdad aldrig suttit i fängelse.Han har varir psysksjuk ett tag men mår bättre nu o vill sköta sig själv trodde han. Men det gode mannen bara bråkar min son tycker inte om honom.fallet ligger hos tingsrätten nu.Ska min son få lida att han har varit psyksjuk ? Då ska halva befolkningen i sverige ha godman / förvaltare isf det är många som mår dåligt vad ska han göra ? Kan någon svara.
Om din son ej har förmåga att företräda sig själv och sin ekonomi så ja, då bör han förordnas ej förvaltare. Det är ej den fd. gode mannen som beslutar detta utan tingsrätten som gör en objektiv prövning av situationen.
Vi ska upp i tingsrätten nu han o vi hans familj har skrivit ytrande till tingsrätten så vi får väl se hur det går vi ska kämpa o överklaga m.m. stackars min son han får knappt inga fick pengar 400kr i veckan o det ska räcka tillallt han har eget boende men i hyran ingår det mat men allt annat kostar o han bra ersättning från FK Nu vill vi slippa den onda mannen men hur!!!!!!
Vad har han för boende när maten ingår?
Jag hoppas verkligen att du försöker se detta objektivt, och funderar på vad som utifrån sett faktiskt är bäst för din son. Klarar han av att sköta sin ekonomi och ta eget ansvar för den?
Jag säger inte att det är på ett eller annat sätt, däremot är inte alltid de närmast stående som faktiskt klarar av att se problemen. Fråga gärna någon som känner ej, men är helt utomstående om dennes ärliga bedömning. Det kan vara så att du har rätt, men av erfarenhet vet jag att framför allt föräldrar har svårt att se sina egna barns problem och brister, detta då de önskar sina barn det bästa i alla lägen.