Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettförvaltare
Läst 3162 ggr
gassiopej
8

Förvlatarskap

Jag har pratat med min förvaltare flera gånger, och det verkar som jag endast har rätt att rösta när det är val. När det gäller giftemål, resa hälsa på vänner, släkt, syskon och min pappa måste jag ha tillstånd från överförmyndaren. Dom går efter det som står i mitt läkarintyg, och genom det anser dom att det är en hälsorisk för mej att resa nånstans, att det är bäst för mej att vara i mitt hem där jag har nära till sjukvård och min läkare. Dom klassar min psykiska sjukdom som att jag aldrig kan bli av med min förvaltare utan måste ha honom livet ut. Jag har skrivit till JO och han väkrar hjälpa mej, han anser att mitt fall inte är alvarligt och att min förvlatare gör helt rätt och inte bryter mot lagar. Jag misstänker att dom sätter dom som är psykisk sjuka under samma lag som dom som är förståndshandikapade, och dom får bara rösta, men inte gifta sej eller bilda familj, pågrund av att dom anser att dom kan föra sin sjukdom vidare till sina barn, som jag ser det så tror dom att psykisk sjukdom är ärvtligt och kan föras vidare genom genrationer.

Ronnie