Så fruktansvärt förbannad!!!
Jag måste fråga om det verkligen får gå till så här…
En familj hade en hund som dom absolut ville bli av med. Så mycket att dom tänkt skjuta den! Jag och två per till fixade jourhem och en av oss åkte dit och hämtade hunden. Ägarna skrev på ägarbyte och allt var frid och fröjd. Efter 30minuter ringer familjens godeman upp och är rasande! Han skrek och gapade, svor och ja… han var riktigt förbannad för att vi "tagit hunden" och gått bakom ryggen på honom. VI visste inte ens om att familjen hade en godman. Han tvingade oss att åka tillbaka med hunden och lämna den hos ägarna igen, hunden hade då åkt bil över en timme. Till saken hör även att familjen troligtvis slagit eller skrikit på hunden då den var fullständigt vättskrämd och livrädd för människor… 8månader gammal.
Vi lämnar som sagt tillbaka hunden och möter upp den gode mannen på annan plats. Han är fruktansvärt otrevlig och hotfull. Han lyssnar inte alls på vår förklaring att vi inget visste. Vi har fortfarande ägarbytet påskrivet och ber honom skriva under med så är saken ur världen. Men han vägrar och skriker mest. Sen berättar han att han har fixat så att folk han känner har hämtat hunden från familjen och kört iväg med den åt samma håll som vi var vid när vi fick vända. Så den stackars hunden har åkt bil rätt mycket idag med div olika människor. Och när vi hämtade den på morgonen högg den efter oss pga att den var så rädd.
FÅR en godman verkligen gå över huvudet så här på folk?? Jag är arg så jag skakar!!!

Ingen som vet om det verkligen får gå till såhär??
Den som har förvaltare får inte ingå avtal utan förvaltarens medgivande, se nedanstående utdrag ur föräldrabalken. Godmanskap däremot innebär ingen sådan inskränkning i beslutanderätten. Person med god man kan alltså ingå vilka avtal han vill utan den gode mannens medgivande. Med den förvärvade äganderätten enligt det fullt giltiga avtalet kunde du alltså negligerat den gode mannens utbrott.
9 § Förvaltaren har inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över den enskildes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget.
Den som har förvaltare är inte behörig att företa rättshandlingar för annans räkning. Lag (1988:1251).

Jo jag har förstått det med. Men vad hade hänt om den gode mannen anmält oss för stöld? Hade han inte kommit någon vart med det alls? Ja hur som helst var han både aggressiv och hotfull och nu är hunden spårlöst försvunnen X-( Men vi kommer att ringa kommunen och tala om för dom vad den gode mannen gjort. Hoppas han aviseringar av med sitt uppdrag!
Om jag har förstått rätt, är ägarbyteshandlingen ett av säljare och köpare påskrivet dokument, som innebär att ni är rättmätiga ägare till hunden. Då är det ju snarast familjen/gode mannen, som gör sig skyldiga till stöld, när de tvingar er att lämna tillbaka hunden. Den gode mannen har inget mandat att upphäva ett köpa som hans huvudman har ingått. Han har alltså varit ute i ogjort väder och betendet är ju inte heller värdigt en god man. Tyvärr hör man ibland tråkiga historier om gode män, som mer eller mindre grovt överträder sina befogenheter. Även om det är i okunnighet bör det inte accepteras. Det är kommunens överförmyndare (eller överförmyndarnämnd), som har tillsynsansvaret över gode män. Han eller den bör på begäran utreda saken, i synnerhet om ni kan hävda, att ni är rättmätiga ägare till hunden. Lycka till!

#4 Den godemannen såg till att hunden försvann spårlöst. Nu efteråt har vi fått veta att han satte hunden i en familj utan någon större hundvana vilket slutade i katastrof där hunden bet mamman i familjen i armen och blev avlivad samma dag 
Men vi fick in kullsystern till denna hund ett par dagar senare och hon fick bo hos mig tills jag hittade ett bra hem. Hon var väldigt rädd osv, men det gick bra och nu bor hon hos en fantastisk man som älskar hunden av hela sitt hjärta!
Usch sådan sjuk händelse, tur att iallafall systern kom till rätta
Har någon anmälan eller liknande planerats/gjorts för händelsen?
Alltid Oavsett

Ja vi pratade om en anmälan men han som skrev papper med familjen och hämtade hunden får tyvärr inte tummen ur! Vi andra har ju inte varken träffat ägarna eller den godemannen så vi kan ju inte anmäla :-/
Okey synd, får hoppas denne får lite tempo iallafall så hunden får lite rättvisa
Alltid Oavsett

Riktig rättvisa vore om vi kunde sätta dit uppfödaren till alla hundarna
En dröm som troligtvis aldrig kommer slå in…
Mjo, det arbetet skulle förmodligen bli väldigt svårt att fullfölja 
Alltid Oavsett

Ja, sånna ska man ju anmäla på plats när dom står på torget och säljer valpar till vem som helst
Dom åker runt i en husbil med massa valpar! Hundarna dom avlar på bor tydligen på Öland och tiken till den kullen jag varit i kontakt med är en rumänsk gatuhund som troligtvis blivit insmugglad i sverige 
Usch, borde helt klart göras hårdare regler för djuravel i almänhet, så svårt att få domslut över såna här saker i nuläget då det är nästintill omöjligt att få bevis utan att polisen är med exakt när sakerna händer
Alltid Oavsett

Ja folk kan göra lite som dom vill utan att åka dit. Själv är man ju livrädd för att stava fel i ett köpekontrakt när man säljer hund för ska man åka dit så gör man ju garanterat det!