Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 3195 ggr
Jansi
1

Ingen inkomst - skulderna växer! HJÄLP!

Hej! Jag är god man till en kille på ca 20 år med aspergers. Innan jag blev god man fick han hjälp av sin mammas gode man att söka aktivitetsersättning hos Försäkringskassan. De har varit helt säkra på att han har rätt till AE. Idag fick jag ett brev från FK där det står att utefter de uppgifter de har fått finns det ingenting som säger att han inte kan arbeta (bla läkarintyg). Vi får komma in med fler upplysningar men gör vi inte det kommer ansökan att avslås! Just nu får han ekonomiskt bistånd men endast till mat och hyra enligt honom och hans mamma. Jag får inte veta nånting av socialen eftersom de har "sekretess". De ber mig ringa och boka en tid så vi kan träffas allihop men det går inte att få tag i dem! Jag har spelat in meddelande efter meddelande på telefonsvararen och jag har mailat flera gånger! Samtidigt växer skuldberget.. Just nu är skulderna ca 18000 och finns hos 5 olika inkassobolag. Jag kan inte ens ringa dem och få till en avbetalningsplan eftersom han inte har någon inkomst! Vad ska jag göra???

bolevinson
0

Ja det är en svår situation. Jag har också en ung man som nyligen fått diagnosen Aspergers syndrom. Han har haft akt.ersättn 1 år före diagnosen och får sannolikt förlängning. Skälet för FK var nog att han enligt AF inte stod till arbetsmarknadens förfogande samt att kommunen bedömt honom berättigad till daglig verksamhet. Med diagnosen hamnar han enl soc automatiskt i personkrets 1 enl LSS, vilket också borde påverka FK. Så sätt press på AF tills dom ger upp och ansök om daglig verksamhet hos soc.

Jag har grälat på många inkassoföretag för att dom haft ohemula krav  på en funktionshindrad. I många fall gör dom eftergifter, fryser räntor och går med på betalningsplan. Jag brukar framhålla, att jag som god man tar på mig ansvaret för att betalningsplan följs. Även om sedan försörjningsstödet är magert kan det bli utrymme för några 100-lappar i månatlig avbetalning. Klarar han av daglig verksamhet blir det lite mera till avbetalningar. Då har man åtminstone fått stopp på skuldlavinen. Och så begär förmyndarskap, om det är risk att huvudmannen skaffar sig nya skulder. Han har ju egentligen redan visat, att det behövs. Sen kan inga nya avbetalningsköp göras.

Det är ett segt jobb, jag håller tummarna. Lycka till!

martdat
0

han måsste ju vara inskriven på arbetsförmedlingen. han skulle säkerligen hamna på af rehab och då kan han få lönebidrag o annat som gör att han kanske kan finna ett arbete som passar honom.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.