Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 5012 ggr
CelsiusT
2

Hur får man en godman?

Jag funderar på att skaffa en godman. Jag har väldigt svårt för det här med papper och att hålla ordning på saker och ting. Jag missar när ansökningar ska in och när dom väl ska in så har jag svårt att samordna allt så rätt saker kommer med.

Jag har neurologiska funktionshinder och går 50% på aktivitetsersättning från FK och det är inte lätt att ordna med. Senast igår så kom en ansökan tillbaka för att jag skickat med fel/för lite uppgifter angående bostadstillägg som jag försökt att söka i några månader nu.  *suck* Det tar så otroligt hårt på mig. Det jobbigaste av allt är att det innebär hela tiden att jag missar att få pengar som jag ska och dessa ansökningar ligger och gnager i mig och jag blir ju aldrig färdig innan nästa ska påbörjas.

Jag undrar hur man får en godman? Vart vänder man sig? Jag tycker det känns lite läskigt med en godman, men jag tänker mig att h*n enbart ska sköta mina pappershandlingar så som ansökningar och att se till att jag får sökt sådant som jag har rätt till. För ekonomin har jag gemensamt med min sambo och han sköter räkningarna så ekonomin behöver jag inte hjälp med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

annicabjo
0

Man kan söka godman utan att blanda in ekonomin.

I min kommun finns det personliga ombud som hjälper till med lite av varje kanske det finns hos dig med

Annica

CelsiusT
0

#1 Men vart vänder jag mig? Ringer jag kommunen eller var börjar jag leta?

annicabjo
0

Här är det kommunen som har hand om personligt ombud , kolla med vuxenförvaltningen de borde kunna svara om din kommun har PeO och ev lotsa dig vidare

Annica

bolevinson
0

Först och främst är det bra att känna till att alla myndigheter har en lagfäst skyldighet (Förvaltningslagen 4§) att informera om sin verksamhet och dessutom särskilt hjälpa dem som har svårigheter att förstå. De flesta myndigheter är inte så duktiga på detta, när det kommer till det enskilda fallet, men man kan gott upplysa dem om deras skyldighet och kräva sin rätt att få hjälp. 

Enligt socialtjänstlagen har socialnämnden ett allmänt ansvar att hjälpa kommuninvånare som behöver hjälp. Socialnämnden "bör underlätta för den enskilde att bo hemma och att ha kontakt med andra". Nämnden kan utse en särskild kontaktperson med uppgift att hjälpa den enskilde i personliga angelägenheter om den enskilde begär det" (Socialtjänstlagen). I många kommuner kan man få s k personligt ombud. Det är en person som skall hjälpa dig med sådana administrativa och juridiska ärenden. De är väl insatta i lagstiftning och byråkrati. Att få personligt ombud är kostnadsfritt. Kolla med kommunen om de kan ge dig ett personligt ombud. Läs mer om detta på www.personligtombud.se

En god man kan man få om men har en sjukdom, psykisk störning eller försvagat hälstillstånd. Man ansöker hos kommunens överförmyndaren och Tingsrätten beslutar. En god man tillsätts för att bevaka din rätt (det juridiska) och/eller förvalta din ekonomi och/elleratt  sörja för din person (det lekamliga). God man får bara tillsättas med ditt medgivande. God man får arvode av kommunen eller dig (om du har över en viss inkomst) När du inte vill ha god man längre måste du skriftligt ansöka om att godmanskapet skall upphöra. God man har rätt att hantera dina angelägenheter men inte emot din önskan. Tyvärr tar sig en del gode män otillåtna friheter och kan på det sättet bli till olägenhet. Men en god man, som fullgör sitt uppdrag väl, kan vara till stor hjälp. 

Jag föreslår att du i första hand ber någon närstående om hjälp med de ansökningar mm som du har svårt med. Efter ett tag lär du dig att klara det själv. Om du inte hittar någon som kan och vill, skall du be kommunen att utse ett personligt ombud, som hjälper dig med det du behöver. Först i tredje hand bör du begära god man och då bara för att bevaka din rätt. Lycka till och jag svarar gärna på dina frågor om du vill.

Bo Levinson, god man

levinson@glocalnet.net

CelsiusT
0

#4 Okej. Jag har ingen i min omgivning som jag känner att jag vill lägga detta på. Min sambo, som annars skulle kunna vara tänkbar, har ju fullt upp med jobbet och det innebär att han hela tiden lägger över på mig att "söka uppgifter" osv. Det gör att när jag har någon i min närhet så blir jag hela tiden belastad med det som är tungt för mig. Och det är så här det ser ut i dagsläget. Med mitt funktionshinder så kommer jag nog tyvärr inte att lära mig att klara det själv, någonsin. FK pratade om att jag skulle söka godman. Men eftersom jag inte vill ha hjälp med ekonomin så kanske det räcker med ett personligt ombud då? Jag vill ju ha någon som håller koll åt mig när det är dags att söka på nytt, hålla koll om det är något annat jag har rätt att söka och att ta hand om det praktiska kring ansökningar m.m.