adressändring?
Min mamma är godman åt mig och nu är det så att jag har flyttat hemifrån men enligt mamma/godman får jag inte göra adressändring. Och pga detta så besöker jag min godaman ett par gånger i veckan just för att se om jag har fått post, men problemet är att MIN post redan är öppnad av min goda man. Får det vara såhär?

att öppna annans post är åtalbart. det får ingen göra utan ditt tillstånd. du är inte omyndigförklarad. detta är helt fel,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tack för hjälpen. Och jag misstänkte från första början att detta var fel men var ändå tvungen att höra mig för.

Som godman så har denne rätt att ha särskild postadress för att kunna ta hand om viktig post, men privata brev skulle jag personligen aldrig öppna och det hoppas jag att ingen annan godman gör heller.
Men varför får du inte din post om du så önskar, du kan ju lämna över fakturor mm om ni träffas några gånger varje månad prata med mamsingen du kanske får en bra förklaring då varför hon är ovillig till detta.
Men adressändring ska du göra du har ju flyttat och med detta följer det kanske ansökan om bostadstillägg och då går man efter din inkomst och din hyra
Annica
Jo jag är medveten om att godman ska ha hand om viktig post, från t.ex. försäkringskassan och banken. Men det är så att jag har ett ica-kort och för all mat jag har handlat så får man exempel 25 :- tillgodo och även det skickas hem till mamma/godman, så det "ser jag inte röken av" och samma gäller med mitt preem-kort för får även där tillgodo 25-50 :- men det ser jag inte heller.
Tack för hjälpen. / Jeanette

byt godman kanske?
Men jag vill inte ha godman över huvudtaget.

avsäg dig det då, jag är inte hundra insatt i alla turer kring detta men dte kan jag inte tänka annat än att det går att avsäga sig. fundera först bara om du känner att du reder ut ekonomin själv så du inte avsäger dig bara för att du är misnöjd med din nuvarande. det fanns väll en anledning till att du fick en från början?
Anledningen att jag fick en godman var att jag var med om en trafikolycka och när jag låg på sjukhus och en period efter detta så var jag inte i form att sköta min ekonomi själv, men nu är jag helt återhämtad så jag förstår inte varför jag ska ha en godman fortfarande.

då ska du avsluta. ring kommunen o hör hur du går tillväga.

bad du om godman själv eller var det någon annan som ansökte om det typ , läkare , föräldrar
Be om ett nytt läkarutlåtande till att börja med om det var ett sådant inblandat från början sen tror jag nog att du kan säga upp godmanskapet om du ansökt om det själv
eller ansök om ett byte det är inte lätt att ha mamma som godman och sen ha kontakten som mamma och ( om du förstår vad kag menar)ett byte kan ingen neka dig till men det kan ta lite tid innan det tillträder en ny
Boka tid med ÖF du behöver inte ha GM/mamma med dig
Annica
Nej jag bad inte om GM själv, för under den tiden jag fick det så låg jag medvetslös så jag var inte i form att sköta varesig mig själv eller min ekonomi. Så just då var det väldigt bra att ha en GM men jag menar det var 5 år sedan och nu vill jag "ta hand" om mig själv som alla andra i min ålder gör.

Ta kontakt med ÖF och prata, be om att få ett läkarintyg säg sedan upp godemanskapet får du avslag så SKA din nuvarande godman hjälpa dig med att överklaga jo jag vet det låter sjukt men GM/mamma ska faktiskt hjälpa dig med det (fast de säger upp sig själv så att säga)
Du kan även säga upp vissa delar som tex det ekonomiska biten men ha kvar bevaka rätt ( då får du hjälpen med att tex kontakten med olika myndigheter)
Annica
ÖF är kontoret i Skövde har jag för mig? Rätta mig om jag har fel.