Har haft förvaltare i 8 år
Har haft förvaltare i 8 år nu, och har försökt att bli av med honom, för att jag inte har några skluder längre. Men överförmyndarnämden anser att jag måste ha förvaltare livet ut, pågrund av att jag är psykisk sjuk, och att jag inte bör tänka på att skaffa tjej och gifta mej och bilda familj, för att dom anser att det inte är lämpligt att skaffa barn när man är psykisk sjuk. Jag förstår inte heller varför jag inte får resa och hälsa på min pappa, syskon och vänner jag har, för min förvaltae säger att det krävs tillstånd från överförmyndaren, till hälssa på släktingar. Sen om jag skulle hitta en tjej måste överförmyndarnämden godkänna om jag sak gifta mej med en tjej och bedöma om det är lämpligt att jag bildar familj och skaffar barn, pågrund av min psykisk sjukdom, som har uppkommit pågrund av mobbning i skolan och på dom arbetplatser jag jobbat på. Dom säger att alla psykisk sjukdomar är ärvtliga.

En förvaltare hjälper en annan person
på samma sätt som en god man gör.
En person som inte kan ta hand
om sina pengar kan få en förvaltare.
En förvaltare tar hand om personens räkningar
och det som personen äger.
Det är förvaltaren som bestämmer
för personens bästa.
Förvaltaren får inte bestämma i frågor om
bostadsort, giftermål eller rösträtt.
Jag tycker att du själv ska kontakta Överförmyndaren och fråga varför du inte får hälsa på dina vänner och bekanta , vad jag vet så ska inte det vara något hinder att få göra så länge du har ekonomi för att kunna resa dit.
Du har ju även rätt att få byta ut din förvaltare om ni inte är kan komma överens med varann det är överförmyndarens skyldighet att göra men det kan ju ta tid, ta även kontakt med din psykläkare och be dessa göra en ny utredning om ditt mående,
En förvaltare ska varje år lämna in en skrivelse om varför man tycker att Huvudmannen ska fortsatt förvaltarskap för ibland kan det ju vara så att förvaltarskap kan övergå i godmanskap i stället.
Ta kontakt med överförmyndaren och ställ dina frågor eller kontakta länstyrelsen.
Annica
Du har ju även rätt att få byta ut din förvaltare om ni inte är kan komma överens med varann det är överförmyndarens skyldighet att göra men det kan ju ta tid, ta även kontakt med din psykläkare och be dessa göra en ny utredning om ditt mående,
Måster tyvär säga att så inte är fallet.
Min sambo har förvaltare och dom kommer inte överens och både tingsrätten hovrätten och överförmyndarnämnden har alla sagt att detta är inte en godkän anledning att få byta förvaltare
hej
det verkar vara att enda giltiga orsaken att få byta förvaltare är att förvaltaren missköter pengarna. att personen kan vara allmänt otrevlig eller nåt sånt räcknas inte. tyvärr
om du har skriftligt om att överförmyndarnämden har sagt att alla psykiska sjukdomar är ärftliga och att du inte få gifta dig tycker jag att du tar kontakt med JO,
jag har aldrig hörd, i nån sammanhang att ALLA psykiska sjukdomar är ärftliga. för mig låter det kränkande. o om nån sa så till mig skulle jag stämma de i europadomstolen.
jag har flera psykiska diagnoser o mina barn är fullt friska. så jag kan nog säga att jag blev något upprört över detta.
se till att få papper på ALLT.
ringer du till en instans så be o få skriftlig kopia på ev beslut. spara allt.
ge inte upp. du är inte ensam.
Har du ansökt om jämkning (förändring/uppsägning) av god man?
Leta i din kommun efter blankett för jämkning av god man.

#2 Det tycker jag låter konstigt i min kommun fungerar det med att byta ut förvaltare om HM och denne inte kan samarbeta
Annica