Ang God Man.
Har en dotter på snart 21 år med ett begåvningshandikapp och har precis tagit studenten från gymnasiesärskolan,hon klarar allt själv men är en tjej man lätt kör över. På ett möte i skolan innan studenten togs det upp om hon behövde en God Man vilket jag inte tyckte eftersom både jag o min äldre dotter har skött allt ekonomiskt genom åren o sett till att allt har fungerat för min yngre dotter.
Trots detta så ser en lärare till att min dotter skriver på ett papper om en God Man o en annan lärare blir tilldelad den uppgiften. Skickade då ett mail till denna lärare o sa att vi sköter detta själv o att min äldre dotter i så fall kan ta på sej detta att vara en God Man. Men även denna gången kördes vi över o till slut kom det ett papper från tingsrätten att min dotter var tilldelad en God Man.
Denna Goda mannen skrev ett sms till mig att min dotter ska infinna sej på parkeringen den o den dagen o den tiden för dom skulle göra bankärenden. Detta bankärende slutade med att internetbanken togs bort för min dotter och ett nytt minutenkort ska skickas hem till den Goda mannen. Min dotter som inte vågar annat skrev naturligtvis på detta.
Min dotter har ett aktivitesstöd från FK och dom pengarna ska gå till att försörja henne med mat,kläder,fritid o annat o även till en del av hyran. Jag e sjukskriven och får försörjningsstöd från individ och familjeomsorgen och detta är bara pengar som ska räcka till mej själv.
Hur har denna Goda mannen nu tänkt med matfrågan till min dotter och även hjälp till hyran. Jag har inte fått tagit del av något,så jag vet inte hur dom har tänkt att lösa detta. För min dotter sa att den frågan har inte ens kommit upp.
Vad skulle hända om jag tar med min dotter till banken och skaffar en ny internetbank och minutenkort hem till oss? Kan man häva detta utan att det blir ett jäkla väsen? Kan man säga upp den Goda Mannen och vad krävs för att göra det?
Tacksam för svar.
Hej! Grundläggande när godmanskap anordnas är huvudmannens (din dotters) egen vilja. Hennes medgivande krävs. Hon är myndig och har full rättshandlingskompetens, d v s hon bestämmer i alla avseenden själv vad hon skall göra. Det innebär att Tingsrätten inte behöver tillfråga anhöriga före beslut. Men det innebär också att huvudmannen när som helst kan bli befriad från godmanskapet. Hon behöver bara lämna in en ansökan om detta till Tingsrätten, som då beslutar om upphörande av godmanskapet, varefter den gode mannen blir entledigad från sitt uppdrag.
Så länge en god man har sitt uppdrag, skall han 1) bevaka sin huvudmans rätt, 2) förvalta hennes ekonomi och 3) sörja för hennes person. Uppdraget kan också gälla enbart en eller två av dessa punkter, det står i så fall i beslutet. Punkt 1 gäller att göra alla erforderliga ansökningar och agera i andra situationer som rör hennes juridiska rättigheter och skyldigheter. Punkt 2 gäller att sköta ekonomin, svara för budget och hushållning samt lämna s k årsräkning till överförmyndare (eller ö-nämnd) årligen med detaljerad redovisning av de ekonomiska transaktionerna. Punkt 3 innebär att ordna bostad och omsorg så att huvudmannen kan leva ett så normalt liv som möjligt.
Det är viktigt i sammnhanget, att hela godmanskapet bygger på frivillighet och kräver samförstånd mellan god man och huvudman. God man får inte företa någon handling utan huvudmannens medgivande (utom vissa vardagliga ekonomiska rutintransaktioner, (som att betala sedvanliga räkningar och förse huvudmannens med kontanter). Den gode mannen tar alltå i ditt fall över ansvaret för din dotters välfärd men endast med stöd av hennes egen önskan härom.
Om det nu är så, att hon tubbats till detta av skolpersonal och i själva verket vill att du sköter det hela, bör det inte vara några svårigheter att återgå till den tidigare ordningen. Men hon måste då som sagt inge en ansökan till Tingsrätten om härom. Om hon däremot är nöjd med arrangemanget, kan du som anhörig inte göra så mycket. Din dotter är som sagt myndig och bestämmer själv. Som anhörig brukar man dock lätt kunna få ta del av den gode mannens årsräkningar. Det kan också vara klokt att hålla kontakt med den gode mannen, samverka och/eller hålla ett öga på hans verksamhet. De allra flesta har goda avsikter och samverkar gärna med anhöriga, men det finns ju undantag. Om det finns anledning till oro, kontaktar man överförmyndaren, vars uppdag är att kontrollera gode män och förvaltare.
Hoppas allt går bra/ Bo Levinson, god man
Tack för svar :) Hur ska man skriva i brevet som ska lämnas till tingsrätten när man vill säga upp en God Man? Kan en God Man ställa till någon scen när man vill säga upp dom?
FUB har föreslagit ungefär följande formulering. Eftersom samtycke alltid krävs för godmanskap, behöver man egentligen inte anföra några skäl. Men det är alltså dottern som skall ansöka och det är hennes vilja som gäller.
Visst kan de berörda bråka om saken men det är som sagt huvudmannens vilja som normalt gäller i Tingsrätten. Endast om det finns mycket starka intyg eller rapporter om sjukdom eller funktionshinder, som innebär att hon och hennes anhöriga inte skulle kunna klara uppgiften kan Tingsrätten förordna om förvaltarskap. Men det låter ju inte som fallet är här.
Till --- Tingsrätt, adress
Ort, Datum: …………………
ANSÖKAN OM UPPHÖRANDE AV GODMANSKAP för
Förnamn, efternamn), Personnummer: …………………..
Jag har f n god man, nämligen ……………. ………………. ,
pnr ………….. (ej nödvändigt).
Jag klarar min ekonomi och alla vardagssysslor själv och behöver inte god man. Vid behov får jag hjälp av råd av mina anhöriga.
Jag ansöker härmed om att godmanskapet skall upphöra.
…………………………………. (dotterns underskrift)
Adress: ……………………………… Tel: ……………………………..
Extremt imponerande Bolevison! Kollar just själv upp en God Man åt en väns bekant som haft en sådan i ett antal år och även om det är en God kvinna så borde en mer lämplig benämning vara "sniken, bedräglig, ond kvinna". Processen går långsamt men hon har agerat God man i ca sju år och passat på, i stil med Ukajalis dotters Goda man fast mer storskaligt utgår jag ifrån, att ta alla rättigheter ifrån den personen som bedömts ha behovet av den Gode mannen och agerat helt självständigt vad gäller det ekonomiska. Det hela började likadant, dvs. att den Gode mannen ansåg det bäst att hon tog över ekonomin helt och hållet och även manipulerade omgivning om att det var så. Den här personen som nu haft den Gode mannen under dessa år har litat fullständigt på den personen och varit mycket tacksam då den Gode också fått omgivningen att tro på att de även varit goda vänner. Tyvärr fanns det en hel del pengar att handskas med och nu, efter att en släkting blev misstänksam, så har det uppdagats att mångmiljonbelopp (arv efter en förälder) har försnillats. Rättsmaskineriet agerar långsamt och det är tveksamt om alla pengarna kan återställas, men så klart kommer det att bli efterräkningar och den Gode Onde mannen kan nog räkna med att några sådana uppdrag förhoppningsvis aldrig blir aktuella igen. Jag tycker att det är mycket viktiga inlägg angående godmanskapet som du skriver här. Tyvärr litar alldeles för många till att en God man är just god, och dessutom har inte alla någon närstående som kan åtminstone vara aningen skeptisk ifall det ens osar minsta lilla katt. Mycket bra och konkret skrivet om hur man går till väga, och inte minst en varning att inte alltid blint lita på den Gode mannen bara för att adjektivet god omfattas ingår i åtagandet som denne gör. De flesta är väl ganska pålitliga och inte minst du verkar ha en humanitär, idealistisk inställning till det hela och tack för det! Slutligen vill jag bara önska Ukajali LYCKA TILL! Och glöm inte att man kan avsäga sig en God man och se till att Godmankontrollen fungerar för det där med kortet och sms:et verkar väldigt märkligt. Skriv gärna och berätta hur det går, och var glad att din dotter har dig som kan ifrågasätta sådana här saker. Som sagt, en del är ensamma med sin Goda man och har svårt att ifrågasätta ett visst agerande då det finns en tendens att se på den Gode mannen som något slags myndighet, så glöm inte att denne är till för att hjälpa och inte stjälpa. Det är en samhällshjälp som är tillgänglig såsom t.ex. läkarvård, etc. Långdraget och inte alls så informativt som Bolevison och hoppas att du haft stor hjälp av hans inlägg Ukajali. Tyvärr finns det alltför många i vårt samhälle som inte känner till sina rättigheter trots att vi alla förväntas känna till lagar och förordningar. Tack för mig och bästa hälsningar.
Tack YESNOMAYBE för de vänliga orden. Jag tycker ditt inlägg var jättebra också. Den utstrålar engagemang för de goda värdena och det behövs verkligen även i vårt samhälle. Och visst känns det fint om man kan vara till någon lite nytta eller glädje för någon annan. Och ännu finare om det uppskattas. Tack skall du ha. Bästa hälsningar fr Bo Levinson.