Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 4010 ggr
nettie_angel
2012-02-02 10:32
1

Funderingar

Jag har en godman och min goda man har hand om mitt kontokort så jag måste be henne om pengar såfort jag ska köpa något, är detta rätt? För måste säga att det känns inte rätt, trodde enbart en gm skulle hjälpa till att betala räkningar/placera pengar och se till att jag mår bra.

nettie_angel
2012-02-06 09:08
0

Nähä ingen som ville hjälpa mig :(

MissCim
2012-02-09 19:48
0

Hej nettie_angel!

Jag tycker inte att det låter rätt.

Jag har precis ansökt om god man och har då blivit GARANTERAD att det är jag som bestämmer på vilken nivå jag vill ha hjälp. Alltså vill jag ta hand om mina konton så får och kan inte GM göra något. Han/hon ska i mitt läge bara stötta och hjälpa mig att få rätsida på min ekonomi.

Men det beror tydligen på vad tingsrätten beslutat, om huvudmannen inte anses kunna ta tillvara på sina egna intressen så kan GM bli tillförordnad att göra det.

Hoppas nu att jag har fattat rätt så jag inte hamnar i en liknande situation….

Vore kul att höra från någon som är GM hur de anser.

Lycka till!

/MissCim :-)

Josefin76
2012-02-13 10:29
0

Jag har varit Godman och jag hade INTE hand om min huvudmans (HM) kontokort. Jag hade tillgång till ett av HM konton och betalade från det räkningar mm. HM hade sen själv hand om sina pengar. HM hade självklart också tillgång till det kontot och kunde ändra överföringar mm om han ville.

Det låter mer som om du fått en förmyndare, för om jag förstått det rätt, blir man då av med "rätten" att själv bestämma om sina pengar.

Jag som Godman hjälper bara till.

(Observera att detta är hur jag personligen uppfattat att det är. JAg är inte på någotsätt proffs.)

Lycka till.

nettie_angel
2012-02-13 11:32
0

Och jag har haft kontakt med kommunen där jag bor och frågat hur det ska gå till och dom sa att min goda man inte får ha mitt kontokort!

Josefin76
2012-02-13 11:52
2

Nej, det låter mycket konstigt.

Som Godman har man ju ingen -"makt" utan ska hjälpa, råda och stötta. Du har fortfarande ansvar för dina pengar.

nettie_angel
2012-02-14 08:44
0

Då antar jag att inget går rätt till med min godman! Hur ska jag göra för att få rättsida med det här? Kontakta kommunen gissar jag.

Josefin76
2012-02-14 10:24
0

Ja, jag skulle föreslå att du ringer överförmyndaren och ber att få till ett möte, där du kan ställa dina frågor och få reda på hur det faktiskt ska vara.

nettie_angel
2012-02-14 12:19
0

Tack för hjälpen!

Josefin76
2012-02-14 18:26
0

Hoppas att det löser sig för dig. :-)

nettie_angel
2012-02-15 08:16
0

Ja det hoppas jag med :)

bolevinson
2012-03-13 21:38
0

En god man förordnas av Tingsrätten för att utföra ett eller flera av följande uppgifter: bevaka sin huvudmans rätt (det lagliga), förvalta hennes ekonomi, sörja för hennes person (det lekamliga). Du behåller alla dina rättigheter även om du har god man. Hon skall "bara" företräda dig och bevaka dina intressen, i den utstäckning du inte själv kan. Det är du som "anlitar" din gode man ungefär som man anlitar en advokat, revisor eller annan konsult. Det hela måste alltså bygga på förtroende er emellan. Saknas det bör överförmyndarnämnden underrättas och bistå med en förändring (entledigande, utbyte, upphörande).

Att du äger full handlingsfrihet innebär bl a att du kan avsluta och öppna konton och kort samt ta ut och sätta in pengar på banken mm. Att god man har hand om kort och kontanter beror oftast på att huvudmannen har svårt att hushålla med månadsintäkten eller på annat sätt har svårt att hantera kort och pengar. Om du klarar detta bra själv, bör du be din gode man att sköta räkningar och annan ekonomiadministration men överlåta kort och återstående medel till dig. Bankens grundregel är ju att ett köpkort inte får lämnas ut till någon.

Lycka till / Bo L

nettie_angel
2012-06-04 07:48
0

Dessutom har min goda man bett mig dra åt helvete… så hon får mig att må väldigt dåligt, jag vet inte hur ofta jag har gråtit pga denna behandlingen.

Monsva
2012-06-04 19:21
0

God manskap bygger väl på frivillighet? Visst kan man väl "säga upp" sin Gode man om man är missnöjd med denne?

nettie_angel
2012-06-05 07:30
0

Jag trodde också att jag kunde säga upp min gode man, men jag har kontaktat överförmyndaren men han sa blankt nej pga min gode man hade vart i kontakt med han och sagt att jag inte klarar nått själv och jag har ingen uppfattning om pengars värde.

bolevinson
2012-06-05 15:39
0

Godmanskap är alltid frivilligt. Den som inte vill ha god man längre skriver en enkel ansökan till Tingsrätten, som beslutar att godmanskapet skall upphöra. Den gode mannen entledigas då omedelbart och skall lämna en sluträkning till överförmyndaren. 

Om man bara vill byta god man, ansöker man hos överförmyndaren, som då måste hitta en ny. Det kan ta lite tid, om det råder brist på intresserade.