Tystnadsplikt
Jag har hamnat i en knivig situation där min godman vill bli entledigad och jag för tillfället tar hjälp utav min mamma.
Då har min godman i det hela börjat vidarebefodra alla e-mail till min mamma för kännedom utan min tillåtelse. det är bara kännedomskopior, inget tilltal till henne eller någonting. Godemannen har inte fått tillåtelse utav mig till detta.
Uppfattar jag allt rätt så har han därigenom brutigt tystnadspliken… hur går man vidrare med detta? oavsett om jag snart får en ny godman eller inte, han har ju fler brukare än mig ju och det måste markeras på något vis.
Hur gör jag?
Vad står det i lagen?
Det är endast en person som har en offentlig anställning som har tystandsplikt. En god man är inte anställd därmed inte tystnadsplikt.
Enligt lagen har godemanne därmed inte tystnadsplikt.
Hej Lena!
Jag är god man och har stött på sekretessfrågan flera gånger. Vem som har tystnadsplikt regleras i vissa lagar och det är bara ett begränsat antal offentliganställda som har tystnadsplikt, främst inom sjuk- och socialvården. Gode män hör inte till dem. Det finns ingen i lag föreskriven tystnadsplikt för gode män. Däremot ligger det i uppdragets natur och får anses som självklart, att en god man är ytterligat försiktig med information till andra om sin huvudman. Om du inte vill att han informerar din mamma, bör han absolut inte göra det, om det inte finns mycket tungt vägande skäl härför. Om du inte gillar det och anser det vara mot din önskan, kan du mycket väl underrätta överförmyndaren om saken. Din gode man är tillsatt för att bevaka dina intressen. Hälsningar Bo L