Om en make blir sjuk
I en veckotidning läste jag nyss om vilka problem som kan uppstå om en make i ett äktenskap drabbas av hjärnblödning eller demens och inte längre själv kan sköta sin ekonomi.
Sen såg vi i en dagstidning en liknande varning.
Nu undrar vi vad som händer om en av oss skulle råka så illa ut.
Kan man på något sätt gardera sig, så att ekonomin i så fall sköts av den av makarna som fortfarande kan det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det är nog så svårt när en make blir hastigt sjuk eller får en demenssjukdom som gör att det hela vardagliga livet förändaras utan att också inte veta hur man gör med ekonomin.
Kom ihåg att skriva fullmakter åt varandra inte bara för den som just nu är sjuk eller som ni tror blir sjuk först. Man vet aldrig något om framtiden.
Det finns förtryckta fullmakter på banken. Gå dit och hämta ett par sådana. Det brukar finnas flera olika saker du kan ge en fullmakt till någon att göra. Kryssa i det som är lämpligt för just er. Och när ni ändå håller på gå till apoteket och skaffa en fullmakt som gäller där också.
Har ni något barn som ni litar på kan ni lika gärna skriva en fullmakt för framtida behov också. Ibland kan det vara bra att komplettera med en fullmakt för att personen som har fått fullmakt även får företräda mig i frågor som rör mitt boende, kontakter med försäkringskassan. Gör då en egen fullmakt som täcker in allt som du tror du behöver ha hjälp med.
Det behövs ofta två vittnen som skriver under att ni inte är tvingade att skriva en fullmakt åt något.
Och inte minst viktigt att Återkalla fullmakter om det inte fungerar eller behövs längre.
Jag hade för mig att jag svarat i denna tråd men men….
Jag och min man har ordnat det så att vi har samma konton och står för allt båda två. Han jobbade utomlands i flera år och då skötte jag den mesta ekonomin.
Nu när jag har varit sjuk så har han skött om allt.
Det är ganska praktiskt tycker vi. Många förfasar sig över att vi har samma lönekonto men vi delar ju ändå på pengarna och ekonomin resonerar vi.
Sedan är det också viktigt att båda är insatta i familjeekonomin och att båda kan hantera eventuella internetbetalningar eller vad det nu kan vara man har.
/Maria
Ska jag förstå era svar så att det måste till en hel del fullmakter för att få lov att sköta den gemensamma ekonomin utan inblandning av och extrakostnader till en utomstående?
Då räcker det inte med att makarna och deras barn har en klart uttalad vilja om hur familjens ekonomi ska skötas.
Om någon har oturen att bli oförmögen att själv kunna ta hand om sin ekonomi kommer det att kosta en del i pengar och mycket mer i frihet för familjen.
#3 Inte om man har löst det som vi har med gemensamma konton.
/Maria
#4 En lösning som inte passar alla. Bra för er att ni löser det på ert sätt, men alla vill inte ha det så.
Jag söker en lösning som passar vår familj.
Är din lösning enda möjligheten (förutom en massa fullmakter) att få lov att sköta familjens ekonomi utan inblandning av oönskade personer?
Sorry
/Maria
Fullmakter behöver inte vara krångliga. En del tror att man måste kontakta en advokat för att upprätta fullmakter. Det behövs inte men två vittnen behövs.
Varför är fullmakter att föredra?
I mitt arbete har jag träffat barn (vuxna) där den friskare föräldern har skött ekonom åt den som varit sjuk. kanske har de haft gemensamt bankkonto. Och plötsligt avlider eller får en stroke den friskare föräldern och då står man vid ruta ett igen.
Det hjälper inte att man säger att någon ska ta hand om min ekonomi när jag inte kan. Det måste vara skriftligt på det.
(jag jobbar på en överförmyndarverksamhet)
Kan man då upprätta ett dokument där man ger i första hand maken fullmakt under förutsättning att den andra maken inte längre kan ta hand om sin ekonomi beroende på sviktande hälsa. Om maken inte heller är kapabel att handha ekonomin så gäller fullmakten i stället båda barnen var för sig?
Dokumentet undertecknat av båda makarna.
Måste det bevittnas på samma sätt som ett testamente?
En fullmakt för den ena maken att sköta ekonomi åt den andra.
En fullmakt som gäller tvärtom.
En fullmakt för respektive barn eller syskonen tillsammans för mamman.
En fullmakt för respektive barn eller syskonen tillsammans för pappan.
Inte en fullmakt som gäller alla. Det måste vara tydligt vad som gäller.
Ta gärna de på banken. Då behöver ni bara fylla i namnen, kryssa i vad fullmakten ska gälla och skriv under. Lätt som en plätt.
#9 Det verkar som om man inte kan gardera sig att det gäller endast vid sjukdom eller liknande.
Då får vi göra som på annat håll. Den som inte längre är i stånd att sköta sin ekonomi, får en penna i handen och sen skrivs namnet och sen är allt klart när några bevittnar och det gör de, som vill ha pengar.
Om inte personen i fråga är i stånd att skriva sitt namn då?
/Maria
#11 Det är då det kan gå till på det viset. När en person inte vill/kan skriva under en fullmakt och personalen på hemmet vill ha betalt.
Det godkänns.
#12 De måste vara anmälningsbart.
Sedan finns det ju tillfällen när personen ifråga faktiskt inte kan hålla i en penna. Menar du att någon då förfalskar namnteckningen?
/Maria
med hand på penna MHPP
Inte så enkelt som det låter.
Två oberoende vittnet ska bevittna att den som skriver på har förstått vad det handlar om och då bara har den fysiska förmågan att inte skriva sitt namn.
Men om personen inte förstår eller vill skriva på och någon håller sin hand på den oförstående/ovillige undertecknaren. Det skulle jag betrakta som en övergrepp.
Då kan det behövas ett godmanskap och allt vad det har med si.
Om boendet vill ha betalt eller inte är intressant. De får vänta till pengar kan betalas in på lagligt vis inte tvinga någon anhörig att ta ut pengar olagligt.
#13 o #14 i teorin ja. 

#14 Vad betyder MHPP? Tyvärr är ett godmansskap ingen som helst garanti för att saker sköts på ett för den drabbade och dess efterlevande adekvat och bra vis. Ett godmansskap är i sig ett övergrepp.
Tvärt emot vad #7 påstår så är det vanligen nödvändigt att anlita en bra advokat för att gardera sig mot att drabbas av ansvarslösa gode män eller andra ansvarslösa människor.
/Désirée
Skitstövlar som utnyttjar andra finns det alltid. En advokat är inte en garant för det.
MHPP = Med Hand På Penna