Sörja för person
Hej,
Har en del problem med min nuvarande godman och delvis med överförmyndaren också. har några frågor jag behöver svar på fortast möjligen, som jag misstänker ni kan en del om.
1. Vad menas egentligen sörja för person?
2. Hur ser det ut i praktiken bland godemän runt om i landet?
3. Vad säger lagtexten?
4. Vad säger Överförmyndaren där du bor?
Tacksam för snabba svar.
Hej
SVAR PÅ FRÅGA 1)
Sörja för person brukar också kallas för personlig omvårdnad. Det är en viktig uppgift. Uppgiftens innehåll kan inte generellt bestämmas utan avgörs i det enskilda fallet.
Personlig omvårdnad innebär inte att gode mannen/förvaltaren själv ska sköta om och vårda huvudmannen. Om huvudmannen bor i egen lägenhet med hemtjänst ska gode mannen inte handla mat, hygienartiklar och dylikt.
Gode mannen/förvaltaren har i stället följande roll:
Vara en länk mellan huvudmannen och den sociala omgivningen utanför huvudmannens boende- och vårdmiljö.
Genom regelbundna besök hos huvudmannen och kontakter med till exempel vårdpersonal och hemtjänst se till att huvudmannen har en bra boendemiljö, får god vård och omsorg samt så hög livskvalitet som möjligt.
Ta initiativ till att huvudmannen får till exempel en kontaktperson eller att besöksverksamhet ordnas genom någon frivillig organisation, exempelvis Röda korset.
I övrigt uppmärksamma huvudmannens behov av sociala kontakter, fritidsverksamhet, daglig sysselsättning, rekreation med mera och ta de initiativ som är lämpliga.
Se till att huvudmannen får hjälp med större inköp som exempelvis möbler, radio, tv, kläder, gardiner.
Nyckelord = Huvudmannens livskvalitet
Mål = Goda levnadsvillkor, största möjliga självständighet och deltagande i samhället
SVAR PÅ FRÅGA 2) I praktiken verkar många gode män lite förvirrade och villrådiga i sin uppgift. Det finns många som har frågor som förblir obesvarade. Men om man sätter sig in i ämnet, köper böcker, går utbildning m.m så går det lättare att förstå sitt uppdrag.
SVAR PÅ FRÅGA 3) Lagen ställer inga andra krav än att den person som förordnas som god man ska vara ”rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna”, vara myndig och själv inte ha förvaltare. Eftersom uppdragen kan omfatta vitt skilda uppgifter är det naturligtvis värdefullt att ha bredd i kunskap och erfarenhet. Den gode mannen bör själv ha en ordnad ekonomi och ha tid att ägna sig åt uppdraget.
SVAR PÅ FRÅGA 4) Vad min överförmyndare säger beror på vad jag frågar om ! Överförmyndarnämnden där jag bor har varit mycket vänlig och hjälpt mig i frågor som rör blanketterna man ska fylla i , deras jobb är inte att stötta mig som god man, utan Överförmyndarnämnden ska kolla mig, så jag inte gör fel mot min huvudman (den som får min hjälp)
Jag är med i en godmanförening som stöttar mig.
LÄNK DÄR DU HITTAR DU SVAR OCH INFORMATION PÅ ALLA DINA FRÅGOR. Det finns olika foldrar i olika kommuner, men alla säger samma sak om hur man ska utföra sitt uppdrag. Dessutom finns flera läroböcker om du söker på bibliotek elelr bokhandel. Även utbildningar kan finnas att tillgå i vissa kommuner.
LÄNK TILL RFS http://www.rfs.se/godmanskap/God-man-pa-uppdrag1/
Tack så jättemycket för ditt svar! Bra länk dessutom.