Godman och dödsfall
En liten fråga bara för att se om jag fattat allt rätt.
Låt oss säga att person A har en god man, en släkting som vi kan kalla för B.
Person A avlider och person B är en av de som får ärva person A. Nu finns det andra anrvingar som vill gå igenom person A´s ekonomi för att det finns en osäkerhet att person B har skött person A´s ekonomi som man ska.
Om jag har uppfattat allt rätt så har dödsbodelägarna inga rättigheter att få ut dessa uppgifter så som kontoutdrag etc från överförmyndarnämnden. Och ska person A´s ekonomi granskas kan det endast ske genom en anmälan om misstankar till överförmyndarnämnden.
Har jag rätt eller är jag helt vilse i pannkakan?
Svarar i den här tråden, då det är och verkar tyst på sajten.. Ärligt så vet jag inte helt hundra. Men en godman som du nämner har väl enbart ett uppdrag att hjälpa och stödja. Som person har man kvar sina rättsliga handlingar och man även har som person full kontroll över sina konton. Skillanden kommer då godmanskap övergår till till förvaltarskap.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
När person A avlider får den som är god man inte göra någonting utan ska göra en sluträkning per dödsdagen. Samtliga aktuella fakturor ska då lämnas över till dödsboet - en representant för dödsboet. Som dödsbodelägarna har utsett. Det är ofta en av delägarna. Samtliga tillgångsförteckningen och sista årsräkningen samt sluträkningen skickas till dödsboet.
Det är inte ovanligt att detta skickas till en annan dödsbodelägare om godeman även är delägare men naturligtvis också vanligt att de skickas till godeman-släktingen. Men alla dödsbodelägarna har rätt att se på dessa handlingar.
Överförmyndaren har kvar handlingar i tre år och de kan de nära anhöriga få se på. Därefter ska de gallras och då är det i stort sätt bara beslut som ska bevaras för evigt.
Godemannen ska behålla samtliga handlingar för att kunna visa upp sin redovsning till dödsbodelägare. Det behöver inte vara att man misstänkter något bedrägerier.
Men kom ihåg att transaktionslistor inte alltid finns. Däremot ska överförmyndaren ha kontollerat att de värdebesked som banken lämnar över konton också är upptagna i årsräkningen. Som då finns sparade.
När huvudmannen avlidit:
- Uppdraget upphör automatiskt.
- Dödsboet får automatiskt förvaltningsrätten.
- Godeman underrättar anhöriga.
- Slutredovisning ska lämnas inom en månad, på vanlig årsräkningsbankett till överförmyndarnämnden.
- Se till att någon tar ansvar för begravning, se till att denne blir begravd.
I och med dödsfallet upphör ställföreträdarskapet automatiskt, dvs utan särskilt beslut. I stället är det dödsboet som går in och tar över förvaltningen. Ställföreträdaren skall underrätta anhöriga samt överförmyndarförvaltningen snarast möjligt. Ställföreträdaren skall också, inom en månad från dödsfallet, inkomma med slutredovisning för tiden fram till dödsfallet. Detta görs på en vanlig årsräkningsblankett. Ställföreträdaren är också skyldig att överlämna till någon dödsbodelägare alternativt en begravningsbyrå eller familjerätten och se till att huvudmannen blir begravd.
http://www.gavle.se/medarbetare/Uppdragstagare/God-man-uppdragstagare/Den-hjalpbehovande-avlider/