Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettöverförmyndare
Läst 15617 ggr
svean
10

Överförmyndarkonto

Hej! Mitt barn har fått en stor summa pengar för en diagnos nu i dagarna. Han fick det tack vare en försäkring jag tecknade efter jag och hans pappa skildes. Nu får jag veta att pappan har lika stor rätt som jag till pengarna. Han får också söka hos överförmyndaren om han vill ha ut pengarna till honom. Det känns fruktansvärt orättvist! Han kan ju köpa mitt barn med saker och det kan leda till att min son inte vill bo med mig. Det är ju min försäkring, varför kan inte jag var förmyndare?

Hoppas på hjälp, är helt förtvivlad!

DodeN
0

Vad jag har förstått så får man inte använda pengarna till att köpa allt möjligt åt barnet utan det ska förvaltas så att förmögenheten växter och användas till speciella ändamål. Som förälder så har man kvar skyldigheten att försörja barnet med egna medel.

Att du inte kan vara förmyndare har nog att göra med att summan är så stor och det är som ett skydd för barnet så inte pengarna försvinner.

Har du pratat med överförmyndaren om din oro?

Någon annan kan sägert mer exakt vad som gäller jag har bara läst mig till endel information om sånthär.

[Norum]
0

Ni har alltså delad vårdnad? Då är det ju självklart att även pappan har samma rättigheter som du, som mamma.

Men det är sant som DodeN skriver, pengarna ska bara användas till det som går utöver det vardagliga. Barnets försörjning ska fortfarande ske av er föräldrar, utan att använda pengarna från försäkringen. De kan tex användas för att köpa en ny dator, cykel eller om det måste inhandlas något dyrare eller nödvändigt som inte täcks av er försörjningsplikt.

Det är överförmyndaren om ska godkänna köpet, så ingen av er kan gå in på banken och hämta ut pengar för att handla som ni vill. Det krävs en ansökan och ett godkännande först.

Men prata med Öfm och berätta hur du känner det.. Du ska inte behöva gå omkring och oroa dig.

svean
0

Vad menar du? Självklart att pappan har rättigheter till en försäkring som JAG tecknat och betalat SJÄLV under 9 år?????

Han kan då alltså köpa fina saker att ha hos sig så att det blir högre standard där än hos mig och mitt barn inte vill bo hos mig längre. Jag har sett många exempel på där barn väljer att bo hos dem som de får mest saker hos, tvvärr.

Borde det inte var självklart att han får teckna egen försäkring och betala den, och att jag inte har med de pengarna att göra? Är man skilda har man ju inte med varandras ekonomi att göra, oavsett om en del tror det.

Detta är en fruktansvärt felaktig och orättvis regel som gör att många skilda kan åka snålskjuts på den andres försäkring och spara massor av pengar själv. I slutändan är barnet en förlorare för det skapar ingen bra stämning.

Har försökt ringa överförmyndaren men hon är "inte på kontoret".

/Svean

DodeN
1

Det har väl att göra med att det är barnets pengar inte föräldrarnas och då spelar det inte någon roll vem som betalat på försäkringen. Lite på samma sätt som att förälder A köpt nya skor åt barnet så får barnet använda skorna även hos förälder B trots att de skorna är betalada av förälder A och 100 gånger skönare än de som förälder B köpt.

Kan låta orättvist men det handlar om barnets standard, sen är det fruktansvärt om det är så att föräldrarna utnyttjar denna situation mot varandra för den som kommer lida är barnet.

Försök att ringa igen och lämna meddelande så de kanske kan ringa upp så ni kan se om det går att hitta en gemensam lösning på problemet.

Nordann
1

Grejen är ju att försäkringen är till barnet,inte till föräldrarna oavsett om den betalat försäkringen eller inte.

En väg att gå kan vara att om det ska köpas t ex en dyr cykel så ska den följa med barnet (eftersom det är barnets cykel).

Sedan är det så att saker som köps till hemmet ska köpas av föräldrar och ägs av föräldrar.Den saken fick jag veta när mitt ex dog och jag undrade om saker barnet haft hos exet skulle vara med i bouppteckningen (saker som barnets TV,säng mm).Flera saker hade vi köpt tillsammans så först kändes det underligt men det är faktiskt rätt och riktigt.

vitsippor
7

När ett barn får ut pengar på en försäkring SKA de pengarna ALLTID sättas på ett överförmyndar´spärrat konto om summan är över ett prisbasbelopp, iår 44 00 kr.

Dessa pengar kan föräldrar ansökan om få ta ut till barnets bästa, inte för att fylla rummet med fina saker.

Handlar det om att ni som föräldrar har delad vårdnad vilken är vanligast måste ni båda två skriva på ansökan om uttag från spärrat konto som sedan skickas in till överförmyndaren. Är barnet över 16 år ska även barnet skriva på ansökan.

Överförmyndaren ska kräva ett aktuellt kontobesked för kontolllera vad finns på kontot idag.

Först därefter kommer ett beslut om beviljande om uttag att göras och då tas hänsyn till vad som pengarna ska gå till, exempelvis utbildning behov av dator, körkort eller lägerverksamhet. 

När uttaget har gjort och även inköpet av varan ska ett kvitto skickas in till överförmyndaren. Om inte kvitto/faktura skickas som viasr att det är rätt sak  som är inköpt kan överförmyndaren neka till fler uttag.

Det är inte för att djävlas som det är så här krångligt utan för att pengarna ska hanteras varsamt och är avsedda för barnets bästa och det är inte till barnets bästa om det inte finns något kvar på 18-årsdagen.