Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2727 ggr
buzz
1

Sluträkning

När en Hm avlidit och god man ska göra en sluträkning. Är redovisningen densamma som i en årsräkning?

I årsräkningen brukar jag skicka med fakturor för sista kvartalet. Brukar ni göra samma på en sluträkning eller då ska rubbet med..?

annicabjo
0

Det är som en årsredovisning men med dödsdagen som slutdatum, du ska skicka med kopior på de fakturor o kvitton och banksaldo på alla konton som finns, du som GM har ingen rätt att gå in på banksidan efter den dagen såvida inte anhöriga och du kommit överens om annat men tänk då på att det är i egenskap som privatperson du agerar då (rekommenderas inte) men det viktigaste är att du ringer till skatteverket och får ett dödsfalls intyg på att din HM har avlidit.

Ring även ÖF och tala om dödsfallet då skickas det instruktioner till dig hur du ska gå tillväga ( så är det i mina kommuner)

Annica

buzz
0

OK, tack!

Jag undrar över fickpengarna som ligger kvar på boendet. Ska de sättas in på kontot?

annicabjo
0

Nej fickpengar som finns på boendet är väl utkvitterade och ska då tillfalla dödsboet, du ska inte göra några insättningar alls eller betalningar om det finns fakturor på bevakning så får du tala om det för anhöriga, du har ingen rätt att vara på kontot  se till att du tar alla saldouppgifter som finns tom dödsdagen

Annica

buzz
0

Jag är god man åt frun också så jag kommer att ta hand en del om dödsboet också.

Helt stiltje på kontot är det inte. Dragning från ena kontot till ett sparkonto kommer att fortsätta enligt banken.

annicabjo
0

Dödsboet tar hand om det, alltså arvingarna eller om du ska företräda frugan be då att få fullmakt att betala räkningar m.m(makens) kontot lever ju kvar tills en bouppteckning är klar.

Annica