Assistansverksamheten i fara
Man försöker på alla sätt från olika tjänstemäns sida se till att allt flera inte ska tillhöra de olika personkretserna och då franförallt personkrets 3 vilket kan innebära minskade arbeten för personliga assistenter på sikt
Så det är viktigt för alla inblandade att vara uppmärksamma på dett som håller på att hända

Är riktigt dåligt insatt i denna fråga, men om nu de personliga assistenterna ska bort på sikt vad blir det i stället för dom då?
Annica
Det Det är det jag med funderar över och det konstiga är attt lagen har inte förändrast utan det är tjänstemänen på försäkrib´ngskassan som har fått våra förvaltningsdomstolar att helt gå på deras linje som har fått den konsekvensenatt 240 personer har blivit av med sin assistans sedan 2007 och det fortsätter bara och blir bara värre och värre
Jag skulle önska mig lite mera demonstationer omkring detta men det verkar inte att få folk att ställa upp på en riktigdemonstration med lite spektaulära inslag framför riksdagshuset eller en annan bra plats där man verkligen får ordetlig uppmärksamhet för detta
Det skulle gärna vara på flera platser i landet så att det verkligen hörs ordentligt
antar att det ska bli mer hemtänst i assistansliknande form, dvs. vanlig hemtjänst fast man kanske kan få ett begränsat antal personer som kommer, men man har inte rätt att välja villka eller kunna styra över sina tider.
Nu när vi sluppit hemtjänst och fått boendestöd istället så har en stor stressfaktor släppt för mig, än så länge är inte boendestöd igång på riktigt eftersom vi håller på att flytta men vi har pratat 2 gånger. Bara att veta vem det är som kommer, och att de har sina arbetstider och kommer när de ska, inte "någongång mellan 13-15", nu kan jag också gå på toa även när hjälpen är här.
För när hemtjänst har kommit så är det full fart och de ska börja städa på toa så då finns inte tid för om jag måste gå på toa. Med boendestöd så är det jag som bestämmer när och vad som ska göras.
Nu sensast mådde jag skit, hade jätteont i kroppen och var inte alls på humör, men det var ok. Behövde inte försöka vara trevlig och anstränga mig utan vi satt i soffan och pratade och lärde känna varandra istället.
Precis så det ska vara även med assistans.
Tror att det inte är några stora protester för vi som behöver hjälpen har den inte idag och åka till riksdagen och protestera är något som är svårt.
Alla kan int av praktiska själ åka till riksdagen men det finns andra sätt att protestera på ochså och det är att skriva till samtliga riksdagledamöter och protestera
Man behöver inte skriva hela romaner det räcker med några ord
Adresser finns på mina sidor så det räker med ett enda mail för att nå samtliga reiksdagsledamöter
För närvarande är det 250-300 personer som har fåått sina liv förstörda bara för att politikerna int kan sätta ner foten och säga till försäkringskassan att de gör fel i dag och att det strider mot lagens innehåll
Efter den senaste regeringsrättsdommen så kan man i princip inte längre få personlig assistans
För ,am har inte länre rätt till personlig assistans om man kommer under 20 timmar i intigretetskränkande åtgärder eller om man kan stoppa maten i munnen
Så nu är ,man tillbaka där det kan bli så att det är upp till 30 olika personer somska komma hem och hjälpa en person som behöver hjälp med det mästa
Kom gärna in på Rörelsehinder eller synskadade där jag tar upp dessa frågor