Måste börja om igen
Jahopp… ett år åt helvete. Var nästan exakt ett år sen vi fick hjälp av skruttis och sökte godman. I går kom brev från tingsrätten där de avslår godmanskap för de anser att boendestöd och hemtänst bör kunna ta en stor del av våra behov…
Villket inte är sant, hade chefen för boendestöd här i onsdags och igår och det jag har sagt om vad boendestöd gör är rätt. Hemtjänst har bara städat och det är indraget nu när vi får boendestöd.
Idag rignde Lss-handläggaren som hade pratat med godmanfolket, och det får bli en nyansökan för mig. Men då måste jag ha mer intyg. *suck* nu är det ren tur att jag fick boendestöd för tydligen räckte inte ens mina intyg från vården till det men handläggaren fattade ändå.
Så om några veckor när boendestöd är igång så kan de ordna ett intyg, sen har jag hittat läkarintyget som jag ska böna och be min husläkare att skriva på. Har bara träffat honom en gång men han kanske kan göra det ändå. Han är vettig människa.
Sen känns det bara så fel att de går på vad en läkare säger som jag träffat en gång, eller en LSS-handläggare jag träffat 2 gånger där vi knappt pratade om sånthär, och de ratar allt jag skriver.
Är helt knäckt nu, har mer behov av godman nu än tidigare. Mår så dåligt psykiskt nu när det ska strula och har gått och gråtit sen igår när posten kom. Var som om någon drog ur en propp med all min energi. Skulle kollat med hyresvärden idag om vi kan vara kvar i lägenheten lite längre, ska flytta men hon som bor dit vi ska har ändrat sig och flyttade inte alls i början av månaden utan nu i sista sekund.så jag måste ordna plats att ha våra möbler, någonstans för oss att bo undertiden osv.
Har inte ork alls, vill bara sova. När det blir såhär så får jag feber också och mer ont i kroppen. Kan inte ta någon medicin så länge kiwi simmar i min mage..
Inte blir det någon bostadsanpassning förrens jag får godman som kan hjälpa mig att kriga med vården, jag orkar helt enkelt inte själv, har försökt i 3år men inte kommit någonstans.
Sambon håller på att jaga socialstyrelsen för att anmäla komunen ett varv till jag anmälde till länsstyrelsen i höstas och de blev skitsura på vår komun… nu lär de inte bli gladare.
För varför lovar de oss godman och letar efter personer och ber oss träffa folk om de hela tiden inte anser att vi behöver det eller har intyg så det räcker.Men INGEN har hört av sig till oss om det utan de skyller påatt de var tvunga nu när länsstyrelsen klagade.
Hur kan man ha ett sånthär system som kräver så mycket av den enskilde? är ju precis för sånthär jag behöver godman, jag krashar om och om igen. Vart ska jag hitta energi till vår flytt och bara att orka med livet?
Jag kan ta en sånhär sak i taget men då får allt annat stå tillbaka, har slutat äta igen… gör så när det blir förmycket, igår fick jag i mig glass, ostbågar och lite choklad och några bitar kokt potatis. Är det meningen att det ska vara såhär svårt?
Sambon har ork nu ett tag till som tur är, men han skriver brev nu om att om ingen gör något för mig så finns risken att jag i höst kommer stå helt själv med ett spädbarn, hur ska han orka med jobb och sköta hemmet och sen allt annat kring mig?
Vill bara ge upp… han har det nog bättre utan mig just nu. och stackars bebis… villket jävla liv den föds till.
Det är med bedrövelse jag läser ditt inlägg
men tyvärr så har samhället verkligen spårat ur när det gäller den sociala omsorgen om personer med funktionshinder
Det lätt ju verkligen positivt för en tid sedan och jag hoppas för din skull att det kommer att lösa sig för dig också även om det verkar jobbigt just nu
Jag håller själv på och bråkar med min kommun just nu om min ledsagningså jag förstår hur jobbigt det känns för dig också
Ja det är fruktansvärt så samhället håller på med oss, ibland funderar jag på om det finns någon konspiration om att trycka ner oss så mycket som det går för att vi inte ska kosta så mycket. Hemtjänst som kommer med matlåda en gång/vecka och värma i micron och sen få allt annat hemkört. Men det är jag övertygad om att det kostar samhället mer i slutet än om vi kan få den hjälp och stöd vi behöver.
Det har hänt lite saker, sambons far är fritidspolitiker och han pratade med en kollega som är med i nämden som har hand om godman, hon blev fly förbannad när hon hörde vad som hänt, vi har ändå hållt på med detta i ett år snart. Så hon ska gå till överförmyndaren nästa vecka och fråga vad de sysslar med. Jag hoppas att hon kan ryta till ordentligt, hon förstod direkt att boendestöd inte har detta ansvar utan att det är godman som jag behöver.
Så förhoppningen nu är att det ska räcka med en nyansökan och att de prioriterar mitt fall lite. Alla har kommenterat "men vad säger de om att ni ska ha barn" men de verkar helt skita i att det kommer bli tuffare för oss i sommar, men om jag kan få hjälp att ordna med det som jag kan ha rätt till så finns det stor chans att vi klarar oss själva om ett tag.
En positiv sak är att boendestöd verkar fungera, idag var första gången själva. Min boendestödjare verkar vara så trevlig och har erfarenhet av komunen och var så frågande till varför jag fått avslag på godman. Men nu ska vi äntligen få hjälp att strukturera upp lite saker, idag hjälpte hon mig att fylla i papprena för flytten. Det var tur för även om jag nu var mer avslappnad så lyckades jag fylla i fel gatuadress, det kunde blivit riktigt knas om jag skickade in till skatteverket.
Var så bra för då kunde hon se att jag faktiskt har svårt med sånt även om jag ser smart ut och är smart. :)
Vad härligt att höra att det är några som verkligen tar tag i saker och ting som du behöver hjälp med
Nu har jag fått svar från politikern, enligt ÖFM så har de avslagit för att jag inte har någon diagnos på papper, villket är ren bullshit. Min adhd som är det som skapar störst problem har jag diagnos på, rörelsehindret har jag ingen klar diagnos på men det är inte så att det påverkar så mycket vardagen, mer än att jag har svårt att röra mig och smärtor osv.
Men ingen har sagt att jag ska ha dessa intyg, hade de bara öppnat käften och sagt till kunde de fått min ADHD-utredning och utlåtande, men ingen har frågat.
Så nu får jag skriva en ansökan till, hur jag nu ska orka det med allt annat, och skicka med utlåtandet, fast det är 3år gammalt så de kommer väl inte godkänna det ändå. Sen be min husläkare skriva ett intyg även om han inte kan adhd och bara träffat mig 1 gång tidigare. Men han fixar intyg åt mig i alla fall. Så ska politikern har ögonen på fallet åt oss.
Tänkte maila ÖFM och be om att få EXAKT vad som behövs för ansökan och ska spela in alla telefonsamtal och möten med dem från och med nu. Har mailen sparade där både de och tingsrätten avråder mig från att ha läkarintyg men nu får det bli så.
Bebis kommer om 3 månader och jag har försökt få hjälp från vården och mailat enhetschefen för rehab 2 gånger nu men ingen har svarat. Min läkare lovade att ta kontakt med samma chef men han har inte heller fått svar.
Så jag behöver verkligen hjälp, var utan parkeringstillstånd i 3månader för att jag inte fixade att fylla i blanketten, få in pappret och kolla så de fått pappret, villket de inte fått den här gången.
Bostadsanpassning skickade vi in för en månad sedan men inte ett ljud, så nya lägenheten är inte anpassad, tur att det är en låg kant här vid ytterdörren så jag kommer ut och in utan ramp. Men dörröppnare har jag inte fått än.
Bara att hålla tummarna att bebis stannar i magen sina 3 månader så det inte blir lång tid på sjukhus för oss också.
Det är så typiskt betende från dessa personer jaglider med dig och hoppas att det kommer att lösa sig
Jag vet verkligen hur det känns jag har själv haft husarest på grund av att socialnämnden har dragit in min ledsagarhjälp så jag har inte kunnat lämnabostaden sedan den 1 maj
fy fan svenA, det är grymt när myndigheterna håller på sådär.
Jag kan ändå ta mig runt med bilen än så länge, bara att hoppas att kroppen orkar med små turer ett tag till.
Jag är inte förvånad alls att de håller på så då det saknas en levande debatt om hur de håller på
Det som gäller i dagens samhälle är att man bara ska se till sit eget och strunta i hur det drabbar andra
De ljuger och förvanskar sanningen efter sitt eget behag
Vad som måste till är en levande debatt på alla plan om de missförhållanden somfinns
Jag kommer att anmäla kommmunen till socialstyrelsens tillsynsenehet för lagtrots