Fundering.
Har en släkting. Hon är väldigt ung, bara 20 år. Gravid. ingen diagnos men funderingar har alltid funnits. Hon klarar verkligen inte av sitt liv. Hon ljuger och förskönar och låtsas inte om verkligheten. För 6 månader sen hade hon inte en krona i skuld,men nu växer det snabbt. Mobilen avstängd, hemtelefonen hos inkasso, elen hos fogden och mer är nog på väg. Lägenheten är full med högar av oööpnade räkningar och krav. Disken står i högar, smutsiga underkläder på golvet, kattkiss överaallt, flugor, matrester, sopor, kräks… jaa säg vad som inte finns på golvet.
Vilken dag som helst stängs allt av för henne. Hon riskerar snart att hamna på gatan.
Värre tankar finns då man ser en liten bebis ska krypa runt eller rent av bara vistas i allt detta. Lukten e fruktansvärd.
Flera ggr har vi "bestämt" att jag ska hjälpa henne med pengarna osv. Flera tillfällen förra året då hon hade fått ett jobb med skaplig lön va samtalen det samma innan lön.. jag skull ehjälpa henne men samma visa varje månads skifte då pengarna hamnar på kontot förvandlas hon till något o på mindre än 7 dagar har hon spenderat alla pengar. och summorna har rört sig runt 10-12000 kr .
Har försökt prata med hennes föräldrar men dem tycker hon ska lära sig livet på den hårda vägen.
Min fundering är nu vad jag kan göra. Hon behöver uppenbaarligen någon som knuffar henne i rätt riktning i livet, men om hon själv inte inser det helt o fullt är det då kört?
Har för mig att jag läst nånstans att föräldrarna kan skriva på en ansökan. men om inte den det gäller håller med o hjälper till att fixa ett läkar intyg..kan man då gå någon annan väg som enbart genom social tjänsten. Eftersom hon inte verkar förstå vad hon håller på med behöver hon ha hjälp av någon… snälla hjälp mig hur jag kan gå vidare med detta innan hon sätter sig själv och sin kommande bebis i förtret /orolig faster
hmm… svårt läge men tur att hon har dig som stöttar. En nära anhörig kan söka, hurvida faster räknas till det vet jag inte, men om jag vore du så skulle jag kontakta överförmyndaren i min komun och be om att få ett möte. Då ska de kunna lyssna på det du säger och guida dig vidare.
Du skrev om soc, har tjejen fått "hjälp" dårifrån? Låter nästan som om hon skulle behöva en massa stöd när bebis kommer om inte annat för att barnet inte ska behöva placeras någonannanstans.
Det låter som om hon har det jättetufft, kan känna igen endel av det du beskriver i det jag upplevt, har nu i vuxen ålder fått ADHD-diagnos och nu 3år senare får jag stöd i vardagen och boendesituationen. Menar inte att din släkting har det men hur som hellst så verkar hon ha det jättetufft och behöver stöd i någon form.Speciellt då det är bebis på gång.
Har det också i augusti ska den komma och vet bara alla de funderingar jag har om att få saker att fungera, och då har jag ändå hjälp så mina svårigheter är inte i närheten av det du skriver om längre.
Så mitt tips är att ringa komunen och få kontakt med överförmyndaren och hoppas att du kanske kan hjälpa till med en ansökan. Har du pratat med tjejen om godman, om hon är positivt inställd så går det ju så mycket smidigare. Så slipper man läkare som intygar att det är katastrof.
Du ska ha en stor ros för att du hjälper till tycker jag 
Kommumrm har skyldighet att hjälpa till i ett sådamt här fall
Det kan bli aktuellt både med god man eller en förvaltare så ta komtakt med socialen där hon bor