Har en fråga
Försöker läsa och hitta informationen jag söker. Men då jag har svårt att tolka information så ställer jag frågorna till er i stället.
Om jag får ett intyg från min kurator från öppen psyk, måste jag då ha ett intyg för att kunna säga upp?
Intyget talar bara om att jag med min sjukdomshistoria och diagnoser behöver hjälp med ekonomin av en god man.
Vad innebär bevaka min rätt?
Har blandade känslor, ska lämna in min ansökan i morgon. Både vill och inte vill. Vill klara mig själv, men måste erkänna att jag inte kan klara det just nu.
Jag törs inte svära på det men jag tror inte att ett intyg från kuratorn räknas som läkarutlåtande.. men som sagt, jag vet inte.
Bevaka din rätt, det kan vara att se till så att du har rätt boende, hjälpa till om du vräks eller får ett arv, överklaga beslut, ansöka om LSS och SoL, sälja en fastighet mm
Det är helt enkelt att se till så att du får den hjälp, stöd och ekonomi som du har rätt till.
Jag förstår att det känns lite oroligt men du ska se att det kommer att bli bra. Det kan vara skönt att få lite hjälp när det är som tyngst.. Och du kan alltid prata av dig här! 
Det jag fick till svar när jag ställde frågan om läkarintyg till överförmyndarnämnden i min komun när vi ansökte nu före sommaren var att läkarintyg räknas bara om det är skrivet av LÄKARE.
Intyg skrivna av kurator, socialtjänst, arbetsterapeut osv. räknas inte som läkarintyg och man behöver inte ett sådant för att säga upp godman sedan.
Vi frågade detta eftersom det är väldigt viktigt för oss att kunna säga upp som vi vill, vårat personlige ombud var med för att hjälpa oss få klarhet i denna fråga och det var bara intyg skrivna av läkare där man behöver ett intyg för att säga upp godemannen sen.
En sak vi lärde oss när vi pratade med överförmyndaren var att om man inte vill att anhöriga ska tillfrågas om de tycker man ska ha godman så ska man skriva det i ansökan.
Vi gjorde det inte och då skulle det skickas ut brev till våra anhöriga som fick chans att yttra sig. Nu kom våran ansökan bort på posten så vi skrev en ny där vi skrev att vi inte ville att anhöriga ska kontaktas.
Så det kan du ju lägga till om du vill.
Hoppas det går bra för dig.
Vad bra, DodeN! Nu fick jag lära mig nåt nytt.. 
Jag misstänkye att det inte räknades som läkarintyg men jag skulle inte ha blivit förvånad om det hade varit så.. Dom kan vara luriga.. haha
Kan man verkligen skriva i ansökan att man inte vill att anhöriga ska tillfrågas? Är det för att ni söker utan lälkarintyg eller fungerar det så för alla, vet du det? Intressant…
Jupp, det var om man sökte utan läkarintyg så kunde man skriva att man inte önskade att anhöriga tillfrågades, eller att de fick yttra sig.
Som i vårat fall så vet sambons föräldrar om att vi söker osv. men mina har vi inte lika mycket kontakt med då de bor 30mil bort och vi inte pratar i telefon och sånt om saker. Så det kändes korkat om de skulle få en sån förfrågan utan att veta något. Många tror ju att godman är samma sak som att man får förmyndare, men om man skrev att man inte vill att de ska meddelas så skulle det troligen inte göras.
Om det inte var speciella skäl, men söker man själv så hade inte den överförmyndarnämden varit med om att rätten gått emot den önskan.
Känns lite löjligt lixom om jag söker själv så ska mina föräldrar få yttra sig, är 28år…
Om man däremot hade läkarintyg så skulle anhöriga få chans att yttra sig som jag förstod det. Var väl för att det då är lite mer "tvingande" och anhöriga kan ha åsikter, fast rätten går ju inte alltid efter vad anhöriga säger.
Fick även veta att anhöriga kan komma och läsa det som står om oss, fast det hade hänt en gång sa man till oss på mötet. Även det känns korkat när jag sökt själv och inte har läkarintyg som säger att jag behöver utan det är helt frivilligt, även om det är frivilligt om man har läkarintyg också.
Fast om jag däremot vore gift och inte bara sambo så skulle inte mina föräldrar kunna kräva att få läsa, som jag förstod det.
ja detta med intyg verkar vara en djungel, vi fick meddelande om att vi måste komplettera vår ansökan och där står det att det kan vara läkarintyg, från kurator eller tex. socialtjänst. Men det står inget alls om problemen som kan bli om vi skaffar läkarintyg. Tur att man kan läsa här och komma på frågor och ställa.
Men det är väl för att det inte är lika vanligt med personer som söker helt själva, gruppen med ADHD och liknande som nu börjar hitta vad man kan få hjälp med har nog varit väldigt liten tidigare. Så reglerna och riktlinjerna är troligen som vanligt inte anpassade till den gruppen.
Vi är ju oftast väldigt smarta personer men som behöver lite extra stöd i vissa situationer. :)
Du har helt rätt i att det är tingsrätten som avgör om anhöriga ska kontaktas i och med ansökan men jag hade ingen aning om att de kan hoppa över det om man begär det. Det är ju kanon! Jag vet att många oroar sig för just den biten..
Alla anhöriga, faktiskt ända ner till kusiner, kan begära ut årsredovisningen, men tror jag inte att det har nåt att göra med om man är gift eller inte. Står inget om det i lagtexten, där står det bara anhöriga.
Eftersom det handlar om myndigheter så vill dom gärna ha så många intyg som möjligt, bättre för kommungubbarna men kan vara ett hinder för den som söker. Men det är klart att dom vill skydda sin egen rygg, dumma vore dom annars.
Men! Så finns jag och fler med mig som vill skydda ryggen på de som söker och behöver hjälp. 

Min huvudman ska bli vräkt. Är det mitt ansvar som god man att hitta en annan lägenhet åt honom? Jag har alla 3 delar av godmanskapet.
Jag har många problem med honom så att jag har ansökt om att bli entledigad men måste vänta tills en ny god man vill ta uppdraget. Han är psykisk sjuk och det funkar inte kommunikationen mellan oss. Han respektar inte våra överenskommelser, tar inte emot hjälp av boendestödjare.
Jag har börjat jobba och har lite tid att hjälpa honom.
oj det låter jobbigt. Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men det måste vara svårt när du inte har tid och det inte fungerar men ändå måste försöka agera ett tag till.Vi får hoppas att det går fort att hitta någon ny och att någon vet svaret på din fråga.

Tack för din kommentar, dodeN. Det är mitt första uppdrag som god man och jag är väldigt besviken på allt. ÖF lämnar inte nödvändiga information som jag behöver. Min huvudman skulle ha fått förvaltare men han vill inte ansöka det. Vem ska jag anlita på för att få hjälp?
Jag var precis på God man utbildning. Han som höll i det sa att är det Hm som inte vill samarbeta dvs håller inte överenskommelser, tömmer transaktionskontot på pengar etc så är det Hm som valt att inte sambeta med God man och då är det Hm som bör skriva på att han inte längre vill ha kvar God man.
Så hjälp honom att skriva under detta så går det igenom nästan direkt och du behöver inte vänta på att Öfm ska hitta en ersättare.

Min Hm vill inte skriva på att han inte längre vill ha god man. Han vet att han inte kan sköta sin ekonomi.
Det är Öfm som från början skulle gett dig tillräckligt med info så du vetat exakt vad denna Hm har för behov av hjälp.
Ring Öfm och be h*n skynda på att leta fram en ny God man.
Din Hm kan ju få förvaltare ändå fast han inte tycker det om han misssköter allt. Då behövs ett läkarintyg.
Ang vräkningen så hade jag ringt socialkontoret och pratat med en handläggare där.
Sen hade jag skrivit ner vad jag gjort som God man och vad som inte fungerat, vad Hm inte vill samarbeta med etc och skickat detta till Öfm. Be h*n lägga det i akten. Då har du ryggen fri om någon skulle ifrågasätta vad du gjort som God man.