Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: lss-och-sol
Läst 2524 ggr
DodeN
0

Obefintlig kommunikation med hemtjänst

Ni som kanske har endel kontakt med hemtjänsten är det vanligt att kommunikationen är fruktansvärt dålig?

Jag sökte mer tid för att få hjälp med mat nu när sambon börjat praktik och jag är själv på dagarna. Fixar inte att hälla av potatis eller sånt. Och matlåda får jag inte i mig. Graviditeten gör den biten värre eftersom jag inte har någon hunger längre. Jag går ner i vikt och får i mig hälften av de kalorier jag bör få i mig. Sambon har fixat pizza åt mig 2 dagar i rad för att jag ska få i mig något.

Handläggaren sa att någon från hemtjänst skulle ringa och bestämma detaljer. Så jag väntade. Igår ringde det på dörren och de frågade om jag skulle ha hjälp med mat då. INGEN hade ringt eller sagt när det ska dra igång. Jag hade inget förberett heller.

Så jag bad henne att meddela att någon måste ringa först och bestämma, hon visste inte villken tid de ska komma osv. Men tydligen har jag fått TIO minuter beviljat…

Nu ringde en fast inte någon samordnare men de undrade om jag ska ha hjälp idag, men jag orkar inte det. Och imorgon är sambon hemma med mig för då ska jag till dietisten så han fixar mat åt mig och jobbar hemmifrån.

Jag har inte fått något beslut eller någon som sagt hur lång, eller kort tid jag beviljats. Orkar inte med det här.

Tydligen ska de komma mellan 12-13… så det jag sa till handläggaren om jag vet när de kommer så kan jag koka poatis, för är det kallt vatten då gör det ju inget om jag spiller på mig själv. Så kan jag få hjälp att hälla av och tex. göra mos. Men nu om de inte vet på en timme så blir ju sånt svårt. Visst det är inte lätt att planera men jag måste väl få leva också?

Var samma sak sist när vi fick hemtjänst de klampade in utan någon som hellst information som stämde med det handläggana säger. Förstår ju att det inte är personalens fel, för de flesta är jättetrevliga men högra handen vet verkligen inte vad den vänstra gör.

Hade hoppats på att vi kunde dra igång godman nu för att få hjälp att söka LSS och assistans, men det verkar ju som om vi inte beviljas godman. Bara att hoppas att dietisten kan ge mig typ näringsdryck, för all denna stress ökar min ätstörning. Har svimmat 2 gånger den senaste veckan troligen för att jag inte får i mig mat, börjar bli riktigt orolig för bebis också.

DodeN
0

Cirkusen fortsätter… visst blir ni förvånade när det gäller mig… fattar inte varför inget ska gå smidigt för mig.

Var hos dietisten i fredags och hon ratade hemtjänstens matlådor och de man köper i affären också. Så jag fick tips på soppor att värma i micron eller äta kalla istället. Äter tydligen ganska varierat som det är även om det är förlite jag får i mig. Så jag ringde till hemtjänstpersonalen direkt för att avbeställa hjälpen. Mailade handläggaren också.

Idag måndag kom det 2st vid 12:30 och skulle hjälpa till… så underbart att jag inte tagits bort från listan ändå.

Men något städ som skulle komma idag blev det inte. Mellan 13-15 ska de komma och 14:30 ringde sambon och frågade, tydligen hade det hänt en olycka så de var en personal kort men de var påväg. Och någon skulle ringa annars… jag väntade och väntade och väntade… 17:00 så gav jag upp, ingen personal och ingen som hörde av sig. Så tröttsamt.

Däremot fick jag besked att boendestöd vill ha möte om 2 veckor och prata upplägg så förhoppningsvis så slipper jag hemtjänst och kan få lite bättre kontroll över livet…