Några frågor
Har nu fått ny godman.
Och det känns jätteskönt. Det är en person jag litar på och känner att jag kan diskutera ekonomi med. Hon vet att livet inte alltid blir som tänkt.
Hon vill verkligen hjälpa mig att få ordning på ekonomin och hjälpa mig att såsmåningom kunna ta över själv.
Jag fick brev från kronofogden som ville få ny årsinkomst redovisning och eftersom det då inte funkade med den gamle GM så ringde jag upp kronofogden och lämnade uppgifterna. Och helt appropå så såger hon. Ja men kostnaden för godman ska ju räknas som en kostnad. Kolla med ÖFM vad du ska betala.
Får till svar av ÖFM att om kronofogden vill veta den summan så får dom ringa till henne, för jag fick inte veta summan.
Borde inte jag ha rätt att få veta vad jag ska betala eller har jag missat något?
Den skuldsammanställning som den gamle GM gjorde har jag rätt att få en kopia av den eller?
Just nu så känns det lagom rörigt. Vad har jag rätt att få veta.
Men min nye GM ska sätta oss och gå igenom i morgon, hur vi ska lägga upp ekonomin. Och det känns jättebra.
Kan inte svara på dina frågor men vill bara grattulera, så skönt att du får vettig hjälp nu :D
Ska du betala godemannen själv så har du ju rätt att få veta kostnaden, det är ju din räkning så att säga. Hur det är om kommunen står för det vet jag faktiskt inte… verkar konstigt i alla fall.

Vad jag vet så ska ÖF lämna in ett beslut till kronofogden om att HM ska betala själv om inte KF får detta beslut så kan de inte minska på ditt löneavdrag för att du ska kunna betala arvodet själv, är mitt uooe i ett sånt ärende nu och det är det svaret jag fått av KF och min ÖF har inte skrivit något beslut för just mitt arvode, dessutom så gäller det inte retroaktivt.
Annica