Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 1533 ggr
[Norum]
0

Försäkrad som godman?

I Sotenäs kommun (där jag fick ett ärende pga hm:s flytt) har de alla gode män/förvaltare försäkrade. Olycksfallsförsäkrade om de skulle skada sig då de utövar sitt uppdrag, samt försäkrade om de skulle behöva driva en rättsprocess osv. Föredömligt och kanonbra tycker jag !!  Skrattande

Vet ni några mer kommuner som har det så? Har ni gode män tagit egen försäkring annars, via god mans förening eller liknande?

EDIT; Det är Desidersa som har gjort undersökningen men det verkade inte fungera så jag har försökt att få det till att stämma.

annicabjo
0

Olycksfallsförsäkrad genom Godemansföreningen, kommunen betalar ingenting.

Annica

[Norum]
0

Vi har inte heller något via kommunen, så jag är försäkrad via RFS.

annicabjo
0

Jag vet att frågan kommer upp varje år men kommunerna säger att det blir för dyrt om man ska försäkra alla.

Och är man inte medlem i föreningen så står man där, billigt 50 kr om året kostar det och då finns annan hjälp att få om man behöver

Annica

Desideria
0

Tack för hjälpen Skruttis!

[Norum]
0

Jag betalar 100 kr för medlemskapet i RFS. Då ingår försäkring, man kan få hjälp av advokat och mycket mer..

För all del, Desideria. :)  Vet inte varför undersökningarna inte fungerar..

Anders45
0

Via GMF så är jag försäkrad, årskostnaden är i Kristianstad 150 kr.

Det är det verkligen värt + alla månadsmöten som vi har.

[Norum]
0

GMF är det godmansföreningen? Dom ville jag skulle strata en sån här men jag tackade nej, det blir för mycket. Jag kan hjälpa till men jag vill absolut inte ha ansvaret.

Anders45
0

Ja det är godmansföreningen.

Jo det blir antagligen en hel del ytterligare, och man har ju trots allt bara en viss tid att ägna sig åt sådant frivillgt arbete.

Men jag kan absolut rekomendera föreningen, mycket bra at träffa andra GM och höra lite om hur dom gör + att det kommer personer utifrån som berättar om aktuella frågor och problem.