Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 2413 ggr
bikemike
0

Fakturering inom vården

Jag blir tokig…Skrikandes

Min hm har ett par gamla skulder till Västragötalandsregionen som tyvärr är lite större än han har råd att betala. De ligger nu för indrivning hos inkasso.

Jag fixade i jan så att läkarbesök faktureras till mig och nu fick jag första fakturan på 2 besök fråån jan 2010 plus påminnelseavgift på de tidigare ej betalade räkningarna (ca 2 år gamla) totalt 230kr.

Jag var lite nyfiken på hur det fungerade med påminnelseavgiften så jag ringde fakuraenheten för att få lite svar. Då förklarar en vänlig dam för mig att de pengar jag betalar in på denna faktura kommer att dras på den gamla skulden. vilket alltså gör att denna faktura på 230 kr kommer stå kvar som obetald och nya påminnelser kommer att skickas ut och så småning om gå vidare till inkasso om jag inte ser till att betala de gamla skulderna först. Men det finns det ju inga pengar till.

Hon bad mig ringa inkassobolaget och när jag pratade med dem så hänvisade de tillbaka till V.G reg och så att det var deras beslut och att de inte ville ha denna hantering heller.

Hänger ni med..? vilket galet ekorrhjul. Det blir ju bara massa extra hantering och tillslut nya skulder som bara växer när de går till inkasso.

Har ni varit med om något liknande och hur har ni i så fall löst problemet.

DodeN
0

men nej så kan de ju inte göra. Villket svineri. När vi har haft sånt under den tiden vi inte orkade ta tag i detta så blev det ju så att de fakturor vi betalade in var för just det besöket. Och sen det som var skuld var skuld tills det betalades av.

Som det är med allt annat. Jag skulle nog kontakta en landstingspolitiker och ifrågasätta det där, låter ju helt sjukt om man ska få mer påminnelser tills man betalat av allt.

Sen kanske du kan kolla upp möjligheterna att få skulderna avskrivna, ibland kan man faktiskt få det när det gäller vårdskulder.

bikemike
0

Pratade med V.G igen men de gav sig inte och ville inte skriva av några skulder.

Men hon gav mig ett tipps att betala räkningen med hjälp av meddelande och faktura nr istället för OCR. Det var ok att betala så den här gången sa hon. Då sa jag " vad bra, då gör jag likadant med kommande räkningar" men då var hon inte så glad på mig längre… Flört

Tydligen var ocr nr styrt mot hela skulden men fakturanr bara på denna faktura. Det kan vara ett tipps till andra att prova.

Nästa räkning som kommer är på ett läkarintyg som behövs för fondansökan. Jag har tagit kontakt med svenska kyrkans diakonissa, vilken underbar människa. Hon lovade tidigare att hjälpa mig med fondansökningar samt att betala läkarintyget. När jag beskrev detta problem för henne så tittade hon lite fundersamt och sen sa hon " Men då betalar jag hans gamla vårdskuld".

Snacka om änglarOskyldig. Hon har samtidigt hjälpt mig att leta fram 8-9 fonder och hjälpt till att formulera det personliga brevet, kopierat alla papper, intygat behovet och till slut skickat in allt och betalat portot. 

Man kan tycka vad man vill om gudstro men kyrkan fyller helt klart en funktion i samhället.

Desideria
0

UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sÅG DET IGÅR KVÄLL OCH BLEV SÅÅÅÅÅ GLAD. DÖPTE OM ALLA KONTON I RASK TAKT.

[Norum]
0

Svarat i fel inlägg, Desideria?   Tungan ute