Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3151 ggr
annicabjo
0

Boendestödjare

Jag har fått ett litet problem att lösa…kan ni hjälpa mig?

Har precis i dagarna fått ett nytt uppdrag som GM och har under dessa dagar bara fått höra hur dåligt boendestödet fungerar, det jag nu undrar är vad exakt ska denna personal utföra och inte.

Som jag tolkar det så ska de vara behjälpliga i boendet och det som sker i den HM liv som att få hjälp med att handla tillsammans med HM , städning m.m som puffar på s a s .

Som det är nu så arbetar personalen väldigt olika och det är kaos för min HM som är väldigt styrd av att ha rutiner, vad kan jag kräva och vad kan jag göra för att det ska vara så smidigt som det bara går för h*n

Annica

[Norum]
0

Bpendestöd är väl en "spark i baken".. de ska inte göra något praktiskt egentligen utan se till att Hm gör det själv. Fast dom brukar hjälpa till ändå llite.. :)

Har inte din Hm en enda från boendestödet då? Så fungerar det här.. inte många som skulle klara av att det kommer olika personal varje gång..

annicabjo
0

Nej han har flera som kommer och de arbetar(men inte samtidigt) olika och det är det som stör honom så, det händer också att de inte dyker upp och detta har jag fått bekräftat av biståndshandläggare och PO.

Och de ska ju bara puffa och stödja det vet jag också men inte det heller fungerar jag skulle vilja veta vad som är sagt att de ska hjälpa till med men får inget svar , jag har begärt att få en rehabplan så jag kan läsa vad för åtgärder de ska hjälpa till men men jag får inte ens det av dom, finns det inga riktlinjer att gå efter?

Jag har en annan HM som har boendestödjare och det fungerar klockrent aldrig några problem.

Annica

buzz
0

Jag har samma problem till en hm med boendestöd.

De tittar in i 5 minuter och pratar. Hm behöver ha handlat och "puffar" om att sköta sin hygien och städning men inget av detta fungerar.

Ett tag fick jag boendestödet att ringa och påminna att det är dags att duscha. Detta hade jag behövt göra innan. Det fungerade ett tag nu så har de släppt det igen.

Helt värdelöst…vet inte vad jag ska göra.

annicabjo
0

Jag blir f*bannad det är så lite han behöver hjälp med , puffen till att handla ibland så blir det inget handla av för de dyker inte upp vid affären som det är sagt att de ska göra, ja då står han där och har tappat all fokus och det blir kaos men det måste väl finnas riktlinjer vad de ska och inte ska göra som det är nu så fungerar ingenting han vill även ha hjälp med att skriva handlarlappen och han får hjälp med det av endel personal andra säger "det kan du göra själv" så vad ska han göra, det är sådana småsaker för oss som blir till enorma problem för honom utan lapp inget handla

Annica

DodeN
0

Jodå, boendestöd kan göra saker praktiskt också, även om de främst ska putta på, men många kan behöva praktiskt hjälp för att komma igång. Som tex. min man skulle nog aldrig klara att någon ska stå brevid och bara putta på, då tolkar han det som "övervakning".

Jag har också fått det beviljat och kan pga. mitt rörelsehinder inte utföra vissa saker, det som hemtjänst idag gör men nu ska boendestöd göra detta

Det måste ju finnas en plan för vad som ska göras och inte, blir ju lite mörkrädd, den informationen vi fick från handläggaren var att boendestöd ska komma hit ihop med någon chef och handläggaren om vi vill, då ska man skriva ner i detalj vad vi behöver hjälp med för att sen om vi vill, sen göra en planering med boendestödspersonalen.

Har du pratat med enhetschefen om det hela?

annicabjo
0

Jag har precis fått denna HM och håller på för fullt att fixa med allt och fastnade här vid boendestödjaren uppgifter och har varit i kontakt med personalen där för att få ut "planen" och det är där jag stampar nu för de lämnar inte ut rehabplanen jag ska ringa deras chef nu i veckan som kommer och det är därför jag vill veta vad som en boendestödjare har för uppgifter inom sitt arbete om ni förstår hur jag menar vad kan jag kräva av dom m.m

Annica