Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: ekonomi
Läst 2955 ggr
bikemike
0

Betalning av medicin

Hämtar ni ut medicin åt era HM, och hur betalar ni i så fall?

Jag fyllde i en sån där fullmakt i hop med min HM så att jag skulle kunna hämta ut medicin. Väl på Apoteket så pratade jag med personalen om att få betala via autogiro. Inga problem sa de, fyll bara i den här blanketten. Sagt och gjort men när det var dags att knappa in allt i datorn så tog det stopp för att det fanns en betalningsanmärkning på min HM. Varför är Apoteket så kinkiga med det när det gäller autogiro, Betalningsanmärkning hindrar ju inte autogiro på andra ställlen.

Nu stog jag ju där och inte kunde lösa ut min HMs medicin. Så jag bröt den förbjudna regeln och betalde med mitt bankkort så att jag kunde få med mig medicinen till min HM. Jag sparade naturligtvis alla kvitton och satte in i pärmen. Sedan fick jag ju göra ett uttag från Hms konto och föra över till mitt eget. Det kändes inte alls bra men hur skulle jag annars få tillbaks mina pengar.

Har ni några förslag på hur jag skall betala medicinen nästa gång..? Är det Ok att göra på detta vis. Jag skall fråga ÖF nästa gång jag pratar med honom men det kan vara kul att höra hur ni andra har löst sånt här.

[Norum]
0

Jag hämtar aldrig ut medicinerna.. men du kan ju ha ett betalkort som är knutit till din Hm:s konto.

annicabjo
0

Samma här, jag hämtar inte ut medicin eller handlar åt mina HM

Men Apoteket är jätte griniga när det gäller avb på medicin men när man kontaktar dom så säger dom bara att det är Pay ex regler, men någonstans har jag hört att de inte kan neka eftersom det är livsviktigt att ha sin medicin.

Annica

bikemike
0

Det stämmer med Pay ex, apoteket skyllde på att det var deras regler och bad mig ringa dit men det har jag inte fått tummen ur att göra det än.

Min plan var att kunna fixa hem medicinen automatiskt med hemtjänsten senare då jag hört att detta skall gå. Men då måste det ju också fungera med atogiro eller faktura för att de skall kunna få ut den.

Är min tolkning rätt att ni inte tycker att det ingår i era uppdrag eller är det bara så att behoven inte finns?

Om jag inte hämtar ut den tror jag inte att min HM skaffar den själv. Det är alldeles för besvärligt att ta sig dit, speciellt nu vintertid.

[Norum]
0

Det ingår inte i uppdraget helt enkelt. Har inte din Hm en kontaktperson eller nån personal som kan hjälpa sig?

bikemike
0

Näpp!

H*n bor hemma i en bostadsrätt. Ingen kontaktperson finns bara jag, hemhjälpen samt en släkting som hälsar på ibland men som bor utanför orten.

Jag är alldeles för snäll och gör gratis arbete alltså.

Jag hoppas att det går att lösa med hemtjänsten längre fram annars vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Som tur är kör jag ändå förbi apoteket till och från mitt jobb men det tar ju ändå sin tid, det brukar ju inte gå fort på apoteket precis.

annicabjo
0

I min kommun så fixar hemhjälpen hem medicinerna, enklast för dem att dela medicin om de ligger förpackade i dospåsar , de måste väl kunna betala också med kontanta pengar eller får de inte hantera kontanter längre. Jag vet att det har varit mkt om kontanter och hemtjänstens personal, alltså att de inte ska behöva använda kontanter i sitt arbete men de handlar ju mat med kontanta medel så det ska väl inte vara någon skillnad

Annica

Gullan402
0

i den hemtjänstgruppen jag jobbar i som timanställd går det till så här vad det gäller mediciner till våra brukare.

Antingen sköter brukaren det själv (lr med hjälp av anhöriga, vänner etc.). Ovanligt, men vi har några som gör så.

Medicinerna kommer färdigpackade/förslutna påsar från apoteket till ett utlämningsställe där vi hemtjänstpersonal hämtar ut det UTAN att betala. Det kommer sedan på faktura antingen till brukaren själv eller till godeman. De som har betalningsanmärkningar får ändå medicin då vår distriktsköterska ordnar med konto hos pay-Ex. Exakt hur hon lyckas vet jag inte, men det tar alltid ett antal telefonsamtal för varje ny brukare som ska anslutas.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

annicabjo
0

Då har jag hört rätt alltså, jag har blivit nekat att öppna konto på apoteket fast det skulle bindas till autogiro min HM har medicin för 900 kr varje gång h*n ska hämta ut nu kommer ju h*n upp till frikort fort men iaf det svar jag fick av pay ex var att när man står under skuldsanering så får man inte ha medicin på avbetalning.

Den tanken kan jag förstå till en viss del men eftersom hon är sjuk och måste ha medicin så spelar det ingen roll om det är skuldsanering eller inte hon behöver den iallafall

Annica