Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2132 ggr
buzz
0

Körersättning

Denna ska v.b tas ut då och då från Hm konto.

Alltså en överföring ska jag göra från hm konto till mitt konto. (känns inte helt bra) Sen ska jag redovisa det som en utgift.

Något mer som ska göras gällande körersättning?

[Norum]
0

Du kan inte och får inte ta ut milersättningen från Hm. Den ska redovisas samtidigt med årsredovisningen och sen betalas den ut.. Du får aldig någonsin under några som helst omständigheter blanda ihop eran ekonomi!

Även om Hm har den ekonomin att han/hon ska betala ditt arvode så ska inte milersättningen tas ut lite pö om pö. Den redovisas på årsbasis och lämnas in till Öfm.

buzz
0

"Nödvändiga resekostnader är att se som kostnader för huvudmannen. Dessa kostander ska tas ut av huvudmannens medel löpande under året och skall därefter redovisas i kommande årsräkning. Specificera resorna för att möjliggöra för överförmyndaren att granska,"

Denna infon fick jag skriftligt av min öfm. När jag ringde och frågade hur jag skulle ta ut pengarna så sa han att jag skulle föra över dem till mitt konto.

Nordann
0

Där ser man igen att det behövs en översyn av hela systemet,det ska verkligen inte vara olika regler i olika kommuner och hos olika ÖFM.

annicabjo
0

Jag har också hört att godman/förvaltare har tagit ut resekostnader i direkt anslutning när de har kört HM eller uträttat ärenden åt HM, jag frågade en förvaltare för något år sedan (han hade hand om en av mina patienter) och han svarade då att det var hans sätt att få ut resekostnaden, tyvärr hann jag inte få veta mer då men jag ska nog ta och fråga lite på mina kommuner.

Men en sak har jag upptäckt nu i årsredovisningsdagarna

Tre kommuner= tre olika redovisningsblanketter och tre olika redovisningssätt så nog är det olika överallt  håhå jaja är det konstigt att man får hjärnsläpp

Annica

[Norum]
0

Jag tror inte det kan vara riktigt… mycket märkligt i så fall. Ska kolla upp detta, men jag ska käka upp mina gamla stövlar om det stämmer..

buzz
0

Skrattande Bra att ha det på papper iallafall om det skulle ifrågasättas på nått sätt i efterhand.