Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: redovisning
Läst 3996 ggr
[Norum]
0

Att spara allt i 10 år..

God fortsättning på er alla! Hoppas att allt har varit bra..

Jag kom på en sak nu när jag har börjat med årsredovisningen. Vi ska ju spara alla papper i 10 år.. Men hur förvarar ni dom? Funderar på om jag kan fakturera Öfm för alla pärmar som papperen sitter i? Eller kan man förvara på ett annat sätt, de tar ju en enorm plats?

Hur gör du?

Loucar
0

Åsa det finns jättebra arkivkartonger att köpa de rymmer rätt mkt papper. Har du lite plats över på nederdelen av garderoben eller i skåp högt upp så är det en smart förvaringsplats.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Norum]
0

Arkivkartong? Hur ser en sån ut? Plats har jag, en stor vind! hehe Men med pärmar för en massa Hm i 10 år, känns som om vinden blir full med pärmar.

Loucar
0

Den ser ut som en fyrkantig låda cirka 1 decimeter bred och lika hög som en pärm. De är jättepraktiska när man vill få undan papper på kontor tycker jag. Sen är väl frågan hur det ska förvaras tänk om det börjar brinna slog det mig nu.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Norum]
0

Då ska jag se om jag hittar nån sån förvaring..

Börjar det brinna så gör det ju det.. 10 år gamla redovisningar bryr jag mig inte i, men tänk om det skulle hända nåt med årets! Fast man kan ju inte låsa in den i bankfack heller..

annicabjo
0

Jag har arkivkartonger som jag lägger alla papper i , sen ner i källarförrådet men egtersom jag är lat av naturen så dröjer det  ett tag innan de hamnar i källaren.

God fortsättning på er!

Annica

buzz
0

Jag fick brev från öfm att enligt en lagföränding som trädde i kraft 1 januari 2009 ska alla verifikationer och bokföring i ett ärende sparas i tre år efter att det är avslutat.

Är det något ni andra som är God man fått info om?

[Norum]
0

Nej, det har jag inte hört något om. Men betyder det att det räcker om man sparar alla pärmar i 3 år också? Eller gäller det bara de avslutade?

annicabjo
0

Låter intressant, det har jag inte hört något om.

Annica

buzz
0

Mer än så står inte och det kan tolkas på lite olika sätt tycker jag. Ska träffa öfm nästa vecka så då kan jag fråga lite mer om det och meddela er.

annicabjo
0

Tackar vore bra och veta om man ska börja strimla papper Glad

Annica

[Norum]
0

Tänk om man kunde bli av med lite papper! Jösses.. vilken brasa.. haha

buzz
0

Ja…hoppas det är så! Ska snoka reda på vilket, det lovar jag! Glad

buzz
0

Har frågat nu men vet inte om jag blev så mkt klokare.

De papper som tidigare sparats 1 år ska nu istället sparas 3 år. Jag frågade förvånat Öfm att jag trodde att det var 10 år som gällde. Och det var det för vissa men de avslutade uppdragen var tidigare 1 år.

Tror jag ska fråga om detta på min kommande utbildning och tills vidare spara alla papper!

[Norum]
0

Kolla gärna på kursen för det är väldigt olika bud, må jag säga. Det kanske inte ens finns en regel, bara ett antahande om att det borde vara si eller så länge?

Nordann
0

Jag tror att det inte finns någon särskild regel för gode män utan  att det som gäller är samma som för den man företräder.Däremot antar jag att ÖFM kan bestämma regler som går utöver den skyldigheten,vet inte och det är säkert aldrig rättsligt prövat.