Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 3501 ggr
englad
0

Hur beter man sig?

Jag är förvaltare för två personer. Den ena har Nordea som bank. Den andra SEB. Ingen av dessa banker tillåter att jag betalar huvudmännens räkningar via internet. Överförmyndaren har även kritiserat mig för att jag i någon akut situation använt mitt eget konto för snabb betalning av en räkning på väg att förfalla … Kan någon tipsa mig om hur jag kan få tillgång till internet för mina huvudmän för snabbare och billigare betalningar!?? Eller är det olagligt/omöjligt?

annicabjo
0

Om du har dispositionsrätt till dina HM konto så har du rätt att själv välja hur du vill att betalningarna ska ske och internet är ju klart smidigaste sättet, jag är själv förvaltare o godman och har Nordea  och sparbanken till mina och jag stötte  aldrig på några problem med att ta bort girobet för att sedan ha internet istället, ta med dig ditt förordnande igen och tala bara om att du vill ha internetbanken istället ta det kontot som dina HM redan har,  inte bra att betala med egna slantar men förstår att det kan bli så, har själv stått i en möbelaffär med en kortterminal som talade om att köpet inte godkänns och de ville inte skicka en faktura heller så så betalade jag med mitt kort istället men har dokumenterat det och talat om för anhöriga varför det blev så men man ska nog tänka sig för flera gånger innan

Annica

[Norum]
0

Varför i hela fridensnamn får du inte använda internet? Det var det dummaste jag har hört.. Klart du ska! Personligen skulle jag blir så Skrikandes att jag bytte bank helt enkelt. Du är ju förvaltare, vad ger banken för anledning?

Man ska aldrig blanda ihop ekonomierna.. även om betalningen kommer in en eller två dagar för sent.

cirrun
0

Kan ha med säkerhet att göra, banker (eller deras personal) litar inte allas kunskaper som internet användare och GM har med andras pengar att göra också.

Däremot Telefonbanken är mycke säkrare - för vem som helst.

Du borde besöka banken igen och be dom att förklara varför du inte får använda internet, förklarin måste dom alltid ge.

[Norum]
0

Du är ju förvaltare, klart du ska ha internet. Jag är godman och fick tillgång till en dams konto på Nordea. I och för sig bytte jag till Swedbank sen men det var för att jag inte gillar Nordeas upplägg på internetbanken.

annicabjo
0

Cirrum förordnandet är ju ett bevis på att du ska ha tillgång till HM bankkonto då kan inte bankpersonalen stoppa det pga säkerhetsskäl och hur ska man kunna sköta sin uppdrag om banken stoppar en förvaltare?

Personligen så tror jag att bankens personal inte riktigt vet hur de ska gå till väga när det gäller FV/GM

Förstår inte riktigt vad du menar med telefonbanken, jag har den tjänsten också men jag trodde inte att man kan betala räkningar via den.

Annica

cirrun
0

#5 ursäktaSkäms

Du har rätt Annica, jag tänkte fel där om telefonbanken, beror på att när man har allt på autogiro så kan man  flytta pengarna till rätt konto och sedan har man bara att kontrollera att allt har betalats, men har man massa olika räkningar dit och hit så kan man inte ha autogiro på allt.

Med Telefonbanken kan man ladda sin mobil men inte ladda sin busskort vilket retar mig.

annicabjo
0

Ja telefonbanken är bra att ta till ibland när det behövs, kanske busskortsladdning också blir tillgängliga nu när fler o fler bussbolag slopat kontantbetalningar på bussen

Annica

Loucar
0

Ursäkta en fråga hur ska ni kunna ladda på busskorten på internet? Där jag bor måste man in på pressbyrån eller bussbolagets biljettkontor för att ladda på kortet man måste ju ha en speciell apparat för att kortet ska laddas och en sådan har man ju inte hemma precis.

Däremot kan man köpa årskort via internet om jag inte läst fel kika in på ul.se och regiontrafiken tror till och med man kan ha autogiro på det, gäller att beställa i tid bara för det tar ju lite tid innan kortet kommer i brevlådan.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

annicabjo
0

Jag bara spekulerar om det kanske kommer att funka i framtiden

Annica

Loucar
0

Tvivelaktigt eftersom de i alla fall här laddas med magnetkort i en för det avsedd apparat. Ska isåfall vara att man kan ladda på stan via en kod i en speciell apparat när man betalt.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

DodeN
0

Här ska man kunna ladda via nätet, eftersom de har chip på korten och inte magnetremsa. Man lägger in nummret på sitt kort på sin sida hos bussbolaget och sen kan man köpa resor och lägga över pengar på sitt kort. Visserligen tar det några timmar innan det börjar gälla men det är smidigare än att behöva springa till pressbyrån eller liknande.