Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2784 ggr
ninsar
0

Besviken.

Så jag hade en god man i ungefär två år som var allt annat än bra. Dock hade jag henne p.g.a en psykisk sjukdom som i sin tur lett till en väldigt instabil ekonomi med stora skulder. Tanken var att hon både skulle hjälpa mig att reda upp min ekonomi samt vara mig behjälplig med myndighetskontakter/sörja för mig osv osv.

Det här är vad hon gjorde för mig första året: Hon gick igenom mitt pappersskåp och sammanställde skulder. En lista som senare har visat sig vara inkorrekt. Hon kunde dock få en skuld på en 700kronor avskriven. Hon flyttade också min elräkning till sig, som hon sedan damp ner i min brevlåda och jag betalade. Vi hade också möten med min boendestödjare vid enstaka tillfällen. Detta år levde jag på socialen och betalade ingenting själv. Att jag levde på socialen innebar naturligtvis också att det inte fanns mycket att göra med mina skulder. Jag hade, och har hela tiden haft full tillgång till min ekonomi och hon har aldrig själv fått gå in på mina konton alls för att betala något eller så. Under detta år uppkom nya skulder.

Detta gjorde hon för mig andra året (förra året): Tog emot min elräkning och damp ner den i brevlådan. Under hösten fick jag en stor resträkning på elen vid en halvårsavläsning och denna kunde jag inte betala, har haft aktivitetsersättning men levt på minimum nivå. En kontakt skulle ha tagits upp med kommunen om huruvida det var deras ansvar att betala den elen då den uppkommit under tiden som jag fått pengar från dem. Kommunen själva uppmanade oss att skicka in papper om detta. Hon ville dock att jag skulle ta itu med det själv, trots att hon hade alla rättigheter att kolla upp allt som behövdes. Det ville hon dock inte göra, och i slutändan lades en avbetalningsplan upp eftersom jag inte orkade ta itu med det hela då min mamma precis dött. Avbetalningsplanen lades dock upp så att det var fullkomligt omöjligt för mig att betala den. Som tur var.. Eller hur man nu ska säga.. Iom att min mamma dog, så ärvde jag en ganska stor summa pengar. Så jag sköt upp avbetalningsplanen då den fallera helt framemot jul. Detta fixade jag själv. I samband med att jag skulle ärva dessa pengar så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att bli skuldfri. Fråga mig inte hur det kom sig, men helt plötsligt hade min gode man bokat in ett möte med kommunens skuldsanerare som inte kunde hjälpa mig med ett smack och jag gick ifrån mötet och undrade vad det egentligen var bra för? I det läget bad jag henne ta fram uppdaterade uppgifter om mina skulder och ge mig en lista på dessa så att jag skulle kunna betala av dessa med arvet. Hon meddelade att detta skulle ta henne två veckor att göra. Efter två veckor kommer hon med samma lista som hon sammanställde under år 1…?? Tog det henne två veckor att hitta papperna? De var inte ens uppdaterade. Vi gjorde sedan en gemensam ansträngning att ringa runt bland fodringsägare, ungefär halva var, målet var att driva ner skulderna till minimum genom löften om direkt betalning. Jag personligen lyckades få ner mina skulder med över 15.000 kronor i slutändan. Hon lyckades inte få ner en enda skuld (jag var alltså inte med när hon ringde fodringsägarna). Utöver detta ringde hon ett samtal till försäkringskassan för att mitt bostadstillägg skulle dras in då jag ärvt pengar. Under detta år uppkom nya skulder.

Detta var alltså var hon gjorde för mig under år 2. Skulle ni varit nöjda med detta? Jag var det då inte. Sedan kommer nästa överraskning. Uppepå det att min mor gick bort, gick också min farmor bort. Strax efter detta försöker den gode mannen att nå mig, under en vecka då jag bokstavligt talat stängt av helt. Av förståeliga skäl så klarar man inte av dödsfall i familjen speciellt bra när man redan mår psykiskt dåligt, något den gode mannen kanske borde ha förståelse för iom att hon vet varför hon tillsattes från början. Men iom att jag inte svarade på hennes enda samtal, så fick jag veckan därpå världens shock när jag av en slump tittade på mitt konto. En summa på 12.000 kronor hade förts över till ett för mig främmande konto. Långa samtal till banken följde och jag var av naturliga orsaker väldigt orolig. I slutändan får jag reda på av en person på banken att överföringen är kopplat till överförmyndaren, varpå jag ringer upp min gode man och frågar vad som pågår. Då visar det sig att iom att jag ärvt pengar som utbetalats på slutet av året (ungefär en vecka innan julafton), så är jag betalningsskyldig för hela året. En del av min mors arv gick alltså till att betala en fullkomligt värdelös människa. Min första fråga är då naturligtvis, varför har jag inte meddelats om detta? Såvitt jag förstår har den gode mannen faktiskt en skyldighet att underrätta mig om något sådant här. Men jodå, jag fick då ett brev.. Där det stod att jag var svår att nå. Jag upptäckte överföringen på en onsdag. Brevet var daterat till samma dag. Det var poststämplat på fredagen och nådde mig på måndagen. Om någon gick in på ert konto och betalade sig själv lön, en lön som ni dessutom inte anser att personen i fråga förtjänar då hon gjort ett jävligt dåligt jobb, skulle inte ni bli förbannade? Jag blev det. Jag har begärt att få en utskrift på varför hon anser att hon förtjänar den här lönen, det har jag ännu inte fått. I samband med att den gode mannen har sagts upp har dock ett brev skickats till tingsrätten med uppgifter om att den gode mannen har utfört ett antal uppgifter som hon INTE har gjort. En annan sak som förvånar mig är också, varför har inga försök att få handikappsersättning gjorts? Enligt mitt boendestöd hade jag möjligtvis haft rätt till detta p.g.a min långvariga problematik. Hade inte en dialog om dylikt åtminstone varit på sin plats? Nu hade jag inte ens en chans att överklaga beslutat om utbetalningen, eftersom jag inte ens meddelats om att den skulle göras.

Kan säga att jag vill inget hellre än att spotta denna människa i ansiktet idag. Jag personligen har då aldrig avslutat ett jobb där min chef/uppdragsgivare känt detsamma om mig. Jag har känt mig så fullkomligt överkörd efter detta, både av den gode mannen och överförmyndaren som inte alls tog mig på allvar.

Till andra GM. Tänk på vilket ansvar ni har. Inte bara för att sörja för er HM, utan också för att inte förstöra er HMs förtroende för myndigheter. Om ni arbetar med en HM som av sjukdomsskäl ej fungerar normalt, innebär det dock inte att personen i fråga är dum i huvudet, och om ni upptäcker att personen i fråga inte är dum i huvudet, så innebär det inte att personen i fråga är fullt frisk.

EDIT: Jag har redigerat sista stycket i detta inlägg pga av olämplighet. Åsa/sajtvärd

[Norum]
0

Det verkar var riktigt mycket som har gått tokigt här..

Men först en undran.. Om hon skulle hjälpa dig med ekonomin, varför fick hon då inte göra det? Om jag skulle vara godman med såna krav skulle jag faktiskt säga uppmitt uppdrag. För hur ska jag som gm kunna ha ansvar och redovisa något som jag inte får komma i närheten av?

Att samla ihop alla skulder kan vara ett helsike.. Jag sitter här med 3 pärmar med skulder till en av mina. Skulle jag göra en korrekt sammanställning av det hela så skulle jag behöva ta hjälp av en budgetrådgivare från kommunen. Själv skulle jag inte ha en chans. Du verkar ha väldigt stora krav på din gm..

Arvodet/kostnaden för godmannen bestämmer man ju inte själv, det är överförmyndaren som gör det. Därför kommer du inte att få nåt brev från henne, det är Öfm som avgör storleken på arvodet efter vissa regler som han har att rätta sig efter.

Handikappsersättning skulle ha sökts, säger du. Vilka merkostnader har du? De måste överstiga 12000 kr om året om jag inte minns helt fel sör att det ska bli beviljat.

annicabjo
0

Jag tror nog att alla GM inte ser sina HM som dumma i huvudet som du säger utan de flesta vill och gör ett bra jobb, tyvärr så är inte alla HM samarbetsvilliga och det gör hela uppdraget svårare än det bör vara

Nu säger jag inte att du är en sådan HM men alla bör vara medvetna om att det finns två sidor av godemanskapet , jag lägger ner åtskilliga timmar varje vecka på att försöka göra ett bra jobb och se till att mina HM har ett drägligt leverne och jag ser inte mina skyddslingar som dumma utan de är som de är och jag är som jag är

Annica

ninsar
0

1: Det var aldrig ens tal om att hon skulle betala mina räkningar, hon ansåg att jag var kapabel att göra det själv. Här var problematiken. Jag är talför, jag är långt ifrån ointelligent. Däremot var jag sjuk, och behövde därför hjälp. Min GM tycktes inte koppla dessa två faktum. Vad gäller handikappsersättningen, så är detta information jag fått från annat håll inom kommunen, mycket möjligt att det inte stämmer. Men faktum kvarstår.. Jag borde ha fått en chans att bemöta det faktum att jag plötsligt skulle behöva betala.

2: I hennes sammanställning fanns en skuld som redan var betald. Och vi talar om kanske sammanlagt 15 fodringsägare, inte 120. Du menar att hon under två års tid inte fått en bättre överblick över min ekonomi än att hon hade kunnat göra åtminstone en uppdatering på den listan jag fick år 2 men det skulle ändå ta henne två veckor att göra den? Intressant.

3: Jag ifrågasätter arvodet för GM då hon ej utfört sina arbetsuppgifter om det inte framgick tydligt nog.

4: Tycker att det är lustigt att ingen av er ens nämner hennes och ÖF:s ansvar att meddela mig om att kostnaden skulle dras från mitt konto, till och med ÖF erkände att ett fel begåtts här. Är ni ens själva medvetna om att HM faktiskt måste informeras om att ni tänker betala er själva lön?

5: Jag hade fått mer för mina 12000 kronor om jag hade valt ett privat alternativ, och jag kan garantera att jag aldrig igen kommer vända mig till kommunen om jag behöver hjälp i liknande frågor, rättssäkerheten är alldeles för låg när man har med överförmyndaren att göra, och GM's godtycke alldeles för osäkert i sådana frågor.

Annica.. Jag sa aldrig att alla GM ser sina HM som dumma i huvudet, jag tror du vinklade till det lite där. Det var en beskrivning på hur jag själv blev bemött, och en uppmaning till andra GM att tänka till en gång extra. Vet inte varför just du tar det personligt då om du inte beter dig så.

annicabjo
0

Nej jag tar det inte personligt och jag behandlar mina HM som jag vill bli behandlad själv, synd att du råkat illa ut med din GM och att du fick betala arvodet själv men det berodde väl på att du ärvde pengar antar jag, jag har bara en HM som betalar mitt arvode och han är också medveten om det, jag redovisar mina papper till mina HM som vill det eftersom det är deras ekonomi det handlar om, några vill ha det så och några säger ifrån endel vill bara se saldo på banken och då får de en kopia

Men varför bad du inte om en annan GM? Du som HM har ju rätt att säga ifrån om du inte är nöjd.

Kanske det blivit bättre då om du fått någon som förstod vad du ville ha hjälp med.

Annica

ninsar
0

Min problematik redan från början var att jag hade svårt att ta itu med saker och ting. Så även om min GM uppfattade mig som kapabel när jag talade, var det en helt annan sak när det skulle omsättas i handling. Att ens ta mig upp på morgonen var ett projekt i sig. Jag hade under denna tid också ett boendestöd, som i sin tur försökte förklara min problematik för min GM. Även hon kunde se problemen med min GM, hon uppmanade mig att framföra klagomål, men vid tiden var jag alldeles för slutkörd för att orka ta den fighten också och mitt boendestöd ville inte sätta sig i trångmål med kommunen.

Jag framförde mina klagomål till ÖF i samband med att pengarna drogs, lite ilska kan ibland hjälpa motivationen. De har inte ens brytt sig om att se närmare på ärendet, och deras brev till tingsrätten visar tydligt på att de helt och hållet har tagit GM's part. De har till och med ljugit i brevet och sagt att jag har blivit informerad om att pengarna skulle dras från mitt konto, trots att de är medvetna om att jag har skriftligt bevis på att så inte var fallet.

Det lustiga är arbetet som GM påstår sig ha utfört i rapporter till ÖF, rapporter som jag som sagt begärt att få se men inte fått tillgång till, där hon bland annat påstår sig ha suttit med i möten med f-kassan. Detta fann jag extra lustigt, jag har aldrig själv varit på ett enda möte med f-kassan. Också den s.k. skuldsaneringen som min GM säger sig ha varit delaktig i.. Låt mig ge ett exempel. Jag hade obetalda läkarräkningar som sträckte sig flera år tillbaka i tiden. Min GM sa att inkassobolaget vägrade gå med på att skriva av en del. Jag själv fick dem dock avskrivna med nästan 8000kr, en tredjedel. Hon hade m.a.o. kunnat kosta mig 8000kr extra, och detta var en människa som tillsattes för att hjälpa mig med min ekonomi. Hela min bild av hennes beteende grundar sig i en sak, hon var inte intresserad av att verkligen engagera sig. Det är farligt att sätta en sådan människa på att hjälpa någon som är för svag att hjälpa sig själv.

Hade jag vid tiden känt att jag verkligen fått hjälp av min GM hade jag gladeligen betalat de 12.000 kronorna som var hennes arvode. Men jag hade, trots ett stort kapital, fortfarande skulder kvar när jag avsatte min GM, tre månader efter att jag fått kapitalet. Det här handlar inte om att jag har fått betala själv, det handlar om att jag ska betala själv för att min mor dött och jag ärvt pengar, till en människa som knappt orkat lyfta ett finger för att faktiskt göra skäl för pengarna. Uppepå detta får jag ingen dokumentation, jag blir inte meddelad om att jag ens ska betala själv och jag blir i ett brev i stort sett smutskastad hos tingsrätten.

Tänk er själva om ni sitter med en HM som lever på minimumbelopp varje månad och skulderna ligger i högar.. Helt plötsligt dimper ett kapital större än vad som behövs ner i brevlådan. Jag personligen hade gnuggat händerna och börjat förhandla. Hon tog fram en två år gammal lista och sa "det här ska du betala".

Om jag hade höga krav på min GM? Det beror väl på hur man ser det? Under flera månader gjorde hon ingenting annat än att dimpa ner min elräkning i min brevlåda. Skulle ni vilja betala 1000kr i månaden för det? Posten gör ju annars det gratis..

ninsar
0

Förlåt, men såg just att du skrivit att du redigerat min text Åsa. Exakt vad var det som var olämpligt? För att jag skrev direkt riktat till min Gm? Hade jag nämnt namnet på henne hade jag förstått, men så var inte fallet. Olämpligare än så var det då inte och min övriga text är nog mer hård i tonen än mitt sista inlägg. Du är välkommen att skriva privat till mig om du inte kan föra en öppen diskussion om det.

annicabjo
0

Låter inget vidare det där, jag är ledsen för din skull att allt blev fel för dig o din GM men jag tror iallafall att de flesta GM tar sina uppdrag på fullaste allvar

Annica

[Norum]
0

Ninsar, jag har inga problem att föra en öppen diskussion men jag har skickat ett pm till dig. Varför man redigerar ett inlägg mm bör man ta privat och inte öppet på ett forum.