Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 3786 ggr
annicabjo
2009-12-13 18:17
0

Toapapper

Jaha nu har det även hänt mig, ett äldreboende vägrar köpa toapapper o andra hygienartiklar till de gamla som bor där och jag häpnar när nu personalen säger att det är deras anhöriga eller godman som ska utföra detta,

Min gumma som bor i Strängnäs har sina anhöriga i Lysekil och Strömstad och det är ju ganska många mil att åka för att handla skithuspapper och hårshampoo jag bor 3,5 mil från Strängnäs och ska då tydligen ombesörja detta inköp fast det står klart och tydligt i mina papper om vad mitt uppdrag ska innefatta, så om nu detta stämmer så ska jag alltså shoppa till fyra stycken åldringar som bor på hemmet med personal omkring sig som då är anställda för att tillgodose deras behov av vård och omsorg och med tanke på att de betalar en mkt bra hyra + tillägg som kallas hemtjänst på fakturas så tycker nog jag att det är boendes personal/kontaktperson som ska se till att det blir inhandlat eller har jag helt fel nu, jag är en aning f*bannad på sånt tjafs I morrn ska jag ta med mig mina papper och åka till Strängnäs och visa upp vad som står, dessutom så är det ju min HM som får stå för mina resekostnader som blir 6,8 mil varje gång jag är där och man kan ju inte köpa storpack heller för vart ska det stå det finns inga sådana utrymmen i deras rum.

Ilsk är jag ….

Annica

[Norum]
2009-12-13 19:24
0

Jösses! Tröttnar dom aldrig? Det är klart att det är kontaktpersonen som ska handla sånt och inte gm.. Det är ju därför som dom har kontaktperson på "hemmet".

Tycker du gör det bra som visar dom papperen som du har. Det är så ofta dom vill att vi gm ska göra deras jobb.

DodeN
2009-12-13 20:37
0

ja där får gränsen allt gå, om sånt inte köps in kollektivt så får det ju ordna det själva. Hur hade de tänkt sig att personer som inte har GM eller anhöriga i närheten ska lösa det? Nej om man låter det fortsätta så kommer det bli ännu mer sånthär, att man ska handla mat och laga maten åt sina äldre på boenden också.

[Norum]
2009-12-13 20:41
0

Man måste sätta gränser annars blir man fort överkörd.

annicabjo
2009-12-13 21:45
0

Ja jag funderade också på hur de som inga anhöriga har eller GM, det finns de som har allt på autogiro och behöver då ingen hjälp med räkningarna , jag antar att de ska ta sin rollator och dra till ica och handla själva då..

Jag blir bara så trött på att tjafsa och hur kan det vara så olika inom samma kommun två av mina åldringar bor på andra äldreboende i samma stad och den personalen handlar o vandlar allt som de behöver, de ringer mig när slantarna börjar ta slut och så att det inte blir något glapp och de är utan

Annica

buzz
2009-12-14 23:28
0

Jag råkade ju ut för samma sak för några veckor sedan!

Jag ringde till min Öfm som höll med om att det absolut inte var min uppgift att handla tvål, toapapper och strumpor till min Hm. Och om jag trots allt skulle göra det ändå så ingick det inte i uppdraget som God man utan det var helt och hållet på min fritid.

Jag meddelade det till kontaktpersonen som pratade med sin chef och sen fick jag veta att kontaktpersonen fick lov att sköta inköpen istället för mig. (Fick lov tänkte jag-det är ju du som ska göra det) Glad

annicabjo
2009-12-15 10:25
0

Jag var i Strängnäs och tyckte endel saker igårGladoch naturligtvis så tyckte all personal på äldreboendet som jag efter en presentation av mitt uppdrag ( som jag dragit en kopia på)men enhetschefen ville ha ett möte och diskutera GM uppdraget i sin helhet, vilket jag avböjde eftersom det finns på papper om vad vi ska och inte ska göra, hur svårt ska det vara!

Men min gumma får iallafall sina hygienartiklar inhandlade av sin kontaktperson nu

Annica

[Norum]
2009-12-15 15:06
0

Att de ska vara så förbenat envisa! De vet så väl vad som iingår i ett uppdrag och inte, men de tänker att går det så går det. Bra att du sa ifrån och stog på dig! Heja heja Glad

annicabjo
2009-12-15 18:24
0

Skrattande

Annica

Gullan402
2009-12-15 22:39
0

Jag förstår helt och fullt  vad du menar annicabjo men måste ändå vinkla det lite från min sida som personal. Det är absolut inte min uppgift att handla till boende på min fritid. I kommunen jag jobbar som timanställd i nu så är det också anhöriga som ska handla, vilket jag självfallet också tycker är fel. Vissa anhöriga ransonerar tvättlapparna som vi ska tvätta de boende med, för att de kostar pengar, liksom soppåsarna. Hur fräscht är det med illaluktande blöjor i sopkorgarna, bara för att vi inte får slösa på soppåsar?

Nej, åter till det gamla när kommunen inhandlade (till ett bra pris och i storförpackningar) så vi personal bara kunde hämta i förrådet. Det var så mycket enklare. Och de som bor på boenden betalar en förbaskat dyr avgift för sin helpension (dvs hyra, mat samt omvårdnadsinsatser.)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

annicabjo
2009-12-15 22:51
0

Tycker nog också att vi ska ha det gamla systemet med storförråd, men vad menar du med att ni personal ska handla på er fritid?

Annica

[Norum]
2009-12-15 23:47
0

*9 Kontaktperson är man ju på jobbet och inte på fritiden, så jag förwstår inte heller vad du menar?

Gullan402
2009-12-19 22:41
0

Inhandling måste ske på fritiden, vi har ingen affär på äldreboendet. Man får inte ledigt för att åka till affären och handla till de boende, närmsta affär ligger 2,5 mil bort.

DodeN
2009-12-20 00:17
0

Men då får de ju avsätta tid att åka och handla i era tjänster. Morsan jobbar på förskola och där fick de åka och handla på arbetstid, alternativt på "fritiden" men skriva upp så de fick timmar för det.

Kan väl inte vara så svårt att skicka iväg en eller två personer att inhandla det som behövs, även om det är kontaktpersonens uppgift så kan denna delegera till någon annan. Om man nu ska ha ett sådant system så måste det finnas lösningar också. Ställ krav på chefer så de inte tror att det är ok att åka på fritiden och göra sådana uppgifter. Funkar det inte att snacka med cheferna så kontakta tidningen, chefer brukar bli mer sammarbetsvilliga då.

annicabjo
2009-12-20 11:57
0

Jag jobbar också på ett privathem där "mina" patienter ska handla , åka och klippa sig, fotvård mm och vi åker på arbetstid med "hemmets" bil , de som inte kan/vill följa med handlar vi åt även på arbetstid

Mitt "hem" ligger långt ut i skogen så vi åker 2,5 mil enkel resa men allt sker på arbetstiden, vårat system med tider som passar bokas på möte varje fredag

Visst ibland kan det bli lite strul om det inträffar nått akut men då fixar vi å donar så det ska bli bra.

Annica

[SvenA]
2009-12-21 13:32
0

Detta är nackdelen med att man har privatiserat nästan all verksamhet och det är på det här sättet de privata bolagen kan höja sina vinste så jag blit inte ett dugg förvånad över detta beteende

annicabjo
2009-12-21 14:04
0

Jag jobbade inom kommun förr och då på ett boende för psykiskt handikappade och även där handlade vi till våra boende på arbetstid och de som kunde följde med, vi lagade även all mat och det inhandlades på arbetstiden också så det är nog lite si och så med hur det går till i landet men nog tycker jag att allt som hr med jobbet att göra ska ske på arbetsid och inte fritiden

Gullan hur gör ni med de gamla som inte har några anhöriga att tillgå?

Är det ni då som personal som ska fixa det och vad händer om ni vägrar jag menar det är ju er fritid som ni då ska jobba på och utan ersättning misstänker jag

Annica

[SvenA]
2009-12-21 16:01
0

Man kan aldrig begära att man ska arbeta på sin fritid

Jag skulle även i frågasätta om det verkligen är så att de bornde ska stå för hygienartiklarna med tanke på vad som tas ut i avgifter

Man borde nog läsa vad som står i kontrakten on vad som ska ingå i avgiften innan man godkänner dessa utgifter

annicabjo
2009-12-21 16:49
0

Hos mig ingår toa,hushäll,tvättmedel, mm det mina gossar köper är väl det som lyxar till tillvaron som godis och sånt

Men på äldreboende som jag har kontakt med så får gamlingarna köpa allt precis som de gjort innan de hamna på hemmet men avgifterna är skyhöga det blir inte mycket kvar av pensionen  när boendet,maten och omsorgen är betalt sen är det mediciner och telefon ,läkarbesök, kläder samt då hygienen

Annica

Gullan402
2009-12-21 21:07
0

#16 ja, vi personal får handla på vår fritid, dvs obetald tid. Helt vansinnigt men så har det alltid varit (dvs hjälp med inköp) får man höra om man motsätter sig det. Det får man planera in när man själv handlar etc.
I hemtjänsten så funkar det bättre; man ringer till affären från brukaren och beställer varor 2 ggr/ vecka som affären sen kör ut. Brukaren betalar sen antingen kontant vid leverans eller via faktura.

Det var mkt bättre där jag jobbade i somras, då slapp vi helt befatta oss med pengar/ inköp etc. I möjligaste mån ska de anhöriga fixa allt sånt men alla har som sagt inte anhöriga på nära håll att tillgå.

annicabjo
2009-12-21 23:07
0

Vilket sjukt system!

Annica

[SvenA]
2009-12-22 09:40
0

Men vad gör vi åt ett sådamt system protestera vi själva på något sätt?

Tyvär blir väl svaret att vi inte gör något alls vi knyter näven i fickan och sedan är det bra med det

Vad som skulle behövas är att vi verkligen går ut och påpekar de fel som finns och det kan vi göra genom att skriva insändare och skriva eller tala med våra lokala politiker

annicabjo
2009-12-22 10:17
0

Personligen så skulle jag nog vägra att handla på min fritid, vet sedan förrut när jag var anställd inom kommunen att de ville att vi använde vår privata bil för att åka med de boende när det skulle handlas men ingen av oss då 10 anställda gjorde det vi tog färdtjänsten och gruppboendet fick då betala vår resekostnad visst blev det lite knorr på vår enhetschef och hennes chefer men fasiken jag behöver inte använda min privata bil bara för att jag har körkort

Annica

[SvenA]
2009-12-22 12:37
0

#22 Det är så man ska göra man kan inte kräva att man använder sin fritid och egna bilen för att kunna sköta sitt arbete

Jag tror inte de som bestämmer dessa tokiga saker själva skulle göra det då skulle man skrika på förändringar direkt

Felet med alla dessa konstiga beslut som tas är att man aldrig tittar på konsekvensen av sina beslut förän det är försent

Det är därför det blir så dyrt i slutändan när man måste föändra en gång till

Men det är klart det skapar en massa arbetstillfällen för de som ska utredasakerna

en gång till