Lag
Var kan jag hitta tydliga regler och lagar om samarbete mellan vårdpersonal och gode män-förvaltare?
Min Hm anser att stöd och vårdpersonal har tystnadsplikt och får inte yppa något till mig om hans sjukdom eller vilka behov han behöver för att sköta sig själv. Vore bra om jag kunde visa något på papper.
Hm ska alltid anmäla alla för allting som går emot hans vilja.
R.T
Det finns nog inga såna lagar vad jag vet. Däremot får du gå emot din Hm:s vilja om det är för att du ska kunna sköta ditt uppdrag. Så om du behöver de uppgifterna så behöver du inte h*ns medgivande, du går bara till personalen och frågar hur det ligger till.

Som personal på ett boende har du total tystnadsplikt, dvs jag får inte prata med gode män om våra boendes diagnoser. Däremot kan jag hänvisa vidare till enhetschef/ områdeschef.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Min öfm säger att om vårdpersonalen har rätt till att säga allt så ska det finnas läkarintyg att hm inte förstår allt (kommer inte på något bättre ord för det). De flesta inom Lss har det tex.
De gånger jag inte fått veta vad jag behövt för att sköta mitt uppdrag så har jag prövat med biståndshandläggaren eller distriktssköterskan. Och i ett fall en psykiatriläkare. Då var det inget problem att få info.