Det här med arv och bouppteckning
En av mina Hm kommer att få ärva.. Det är en fastighet som ska säljas ca 25 mil härifrån och jag antar att även bouppteckningen kommer att vara där.
Är det då meningen att jag ska åka dit eller kan de skicka bouppteckningen på posten? Är det nån som vet hur detta fungerar?

Du skall inte behöva att närvara vid bouppteckningen om inte det föreligger något speciellt, men tag gärna kontakt med bouppteckningsmannen, om du har möjlighet till det, och förhör dej om de detaljerna kring förrätningen.
Verkar det tveksamheter eller liknande så kanske man behöver vara närvarande.
Du bör ju kunna få ersättning för resekostnader samt tidsspillan
Jag måste ju godkänna bouppteckningen, men med så många mil mellan oss? Usch, vad svårt det här blev nu då.. hon som var så lättsam. haha

Det är väl typiskt när man tycker att det går bra.
Du får väl avvakta och se vad boutredningsmannen säger.
Är det en advokat/Jurist eller är det begravningsbyrån som skall hålla den?
Jag vet inte än vem som håller i den.. det är en massa fullmakter som flyger och far i landet just nu. Tydligen är syskonskaran spridd över hela landet. Kommer säkert att ta tid detta innan allt är klart.
ja, det var rätt lungt och skönt. Men det kan vända på en femöring ibland, det märks ju.

Är din HM kallad till bouppteckningen och är en av arvingarna så ska HM ha en kopia av bouppteckningen även om h*n/du inte är närvarande.
Du ska även få en skriftlig kallelse till bouppteckningen och skicka ett skriftligt svar om du/ni kommer att närvara tiden för den ska sättas så pass långt fram så att alla kan planera in det datumet.
Bouppteckningen ska redovisas till ÖF också (kopia)
Annica
Jag vet att jag ska kallas men jag var lite osäker på om jag var tvungen att vara där?

Nej du ska inte behöva vara med, det är därför du ska meddela skriftligt om du kommer eller inte, jag antar att det är en jurist som håller i bouppteckningen och då ska ju allt gå rätt till väga när allt ska delas och alla få sin lagliga rätt
Annica
Jaha.. du menar så. :-)
det kan vara intressant vara med när boupptäckning skall göras, din HM kan förlora på nån punkt (släkten är ofta girig som vi vet) 
Jo, släkten är värst.. sägs det. Det är första gången jag har med arv att göra så jag kan inte rutinerna riktigt..