Kan ej betala skulder
En av mina Hm har massor med skulder och det dimper ner inkassokrav och allt annat var och varannan dag. Jag har pratat med dom och sagt som det är: det finns inga pengar.
Ska jag bara stoppa undan alla dessa räkningar och erbjudanden om avbetalning i en pärm och glömma bort dom? Känns ju rätt hopplöst med alla dessa brev till ingen nytta..
Du får nog börja som du gjort,samla alla papper och meddela inkassobolagen att hm inte kan betala.
När du fått hela bilden är det dags att agera,skuldsanering kanske är aktuell om inte direkt så efter ett tag iaf,när ni fått ordning på den löpande ekonomin.
Jag har hjälpt en bekant med att ta tag i sina skulder,därför vet jag lite mer än gemene man om sådant.En del av de skulderna preskriberades men jag tror mig ha hört att inkassobolagen tar strid mot det numera efter att fler bestridit gamla skulder,alltså svårare att få skulder preskriberade nu.Vet någon om det stämmer (min bekant hjälpte jag för 4-5 år sedan)?
Nja, skuldsanering är kanppast aktuellt här eftersom Hm har sin höga ålder emot sig. Annars hade jag nog redan börjat att samla ihop allt till en sån.. som det ärnu vet jag inte vad jag ska göra. Vet inte ens om jag kan göra nåt.

Förstår hur du känner dig, jag har flera stycken som inte kan betala sina löpande skulder, jag ser till att hyran, elen , medicin betalas i första hand sen det som blir över betalar jag de övriga räkningarna som det finns pengar till.
Har gjort upp betalningsplaner med minimum summa evighetsjobb att betala tillbaka men man måste ju börja någonstans, tyvärr så förstår inte mina HM alltid vidden av det hela utan vill köra på i sitt eget race och det är otroligt jobbigt att vara stoppklossen då.
Annica
Ja, det är väldigt frustrerande att inte kunna göra nåt. Inkassobyrån vet att det inte finns pengar och nu fick jag ett supererbjudande: 750 kr i månaden!
Vart skulle jag ta dom pengarna ifrån?

Ha ha ja jag vet de är väldigt hyggliga men sina superduper erbjudande men som sagt var finns pengarna, inte hos mina HM iallafall
Annica

Jag har ett ärende som gäller massor med skulder, men det är ändå inte möjligt med skuldsanering.
Jag håller på att få en överblick över läget, fick en bunke brev varav 24 st inte var öppnade ens.
Jag kommer troligtvis att föreslå en ned eller avskrivning av skulderna.
Inkassobolagen äger ju många av de här gamla fordringar och de väntar ut gäldenären. Men det finns möjligheter till att komma överens med dom.
Det måste dock vara skriftligt, att prata med dom hjälper sällan.
OBS gå inte på deras förslag till avbetalning, det innebär bara att de förvissar sig om att skulden hålls vid liv.
Jag har bett bolagen om en avskrivning men de vägrar. Jag vet inte vad de tror ska kunna hända. Det är ett par i 80_års åldern med låg pension. Kronofogden har försökt att ta pengar men det står i papperen att det inte finns utryme och det var nu i september. Ändå vägrar bolagen att avskriva.. Tror inte att mitt par kommer att få ärva nån miljon eller få en höjd pension så att det täcker skulderna men det tror viss inkassobolagen.
Ja,då är det nog så att bolagen hoppas att dödsboet kommer att kunna betala.Vad jag förstår så kan inget göras,det är bara att samla påde papper som kommer.Fast jag tycker nog man borde kunna få skuldsanering även om man är gammal,kolla upp det skadar iaf inte.
Tror inte det blir godkänt.. dels pga ålder oh dels för att det inte finns pengar. Då blir det ju avbetalning på 0 kr i månaden..
Så hemskt om det är så.Om man inte kan betala nånting alls tycker jag verkligen man behöver skuldsanering.
Visst skulle dom behöva skuldsanering, men när det inte finns en enda krona att avbetala med? Det är ju det samma som avskrivning och det kommer bolagen aldrig att gå med på.
Men av det jag läst på KFM:s hemsida spelar åldern ingen roll,inte heller hur mycket eller lite man kan betala.Numer är det väl så att KFM kan besluta om skuldsanering även om inkassobolagen motsätter sig det,tror jag har läst om det iaf.
Hm.. det kanske skulle vara en ide att kolla upp detta då? Har ju inget att förlora..
Åldern har inget med skuldsaneringen att göra
Numera är det fogden som bestämmer om ingen överklagar då blit det tingsrätten men då brukar inkasspföretagen backa ur
Så ansök om sanering
Inkassoföretagen väntar bara ut hela tiden och hoppas att drömvinste ska komma vilken den inte gör