Tydligen har vi blivit beviljade GM
Nu är jag så förbannad på komunen… igen.
Det ringde på hemtelefonen i morses, men jag sov då, sen lite senare ringde det på mobilen. Men jag mådde inte bra så då svarade jag inte på det okända nummret. Kollade sen men kände inte igen det men hade fått ett mobilsvar.
"hej det gällerev. godmanskap, jag ringer senare"
FYYY!!! Inget ont menat mot denna kvinna, hon ringde hemifrån och verkar vara en privatperson så hon har nog blivit utsedd till godman.
Men ska inte VI få besked om att det är klart innan det börjar ringa en massa okända personer. De är så välinformerade om att just detta med telefonsamtal speciellt från okända är så svårt och stressmoment för oss. Öfn har ju inte ens ringt oss utan ringt våran PO som får berätta för oss. Så gör de såhär.
Jag hoppas att denna kvinna är en goman och inte en från öfm… räcker med idioter nu.
Sambon blir mer och mer negativt inställd till en godman, han tycker det är så otroligt jobbigt att möta nya personer och speciellt om de ska ta över allt och "bestämma". Det blir lixom inte ett andra försök om det här inte funkar och jag och även han vet att vi så väl behöver detta stöd.
Hur går det till för er andra, underrättas HM innan eller är det ni som ska ringa och dyka upp som gubben i lådan?
Jag ringde PO nu och talade in på hennes svarare, hon brukar vara duktig att ringa tillbaka speciellt när hon vet att vi så sällan ringer utan mailar istället.
Urk… hur många gånger måste man informera om att de måste ge oss all info och ta det lungt?

När jag blir tillfrågad om att ta ett uppdrag så möts vi alltid hos min ÖF först så vi kan ta pulsen på varann, sen efter det så tar jag kontakt för att skriva på papper om att de godkänner mig sen kör vi igång och vid första mötet så kan både jag o HM säga ifrån om man inte "känner" för just den tilltänkta
Annica
Jag brukar också träffa min nye Hm innan jag skriver på papperen. Man måste ju trivas med varandra.. annars blir det svårt.
Det låter vettigt, jag pratade lite med sambon förut och vi är överrens om att ha ett första möte med en ev. godman på neutral plats ihop med PO. Inte nödvändigtvis ihop med ÖF för dem har vi inget förtroende kvar för. Ingen där som svarar på våra frågor mer än att de hänvisar till en annan person som fortfarande verkar vara sjukskriven ganska ofta.
Får se om PO hör av sig, men hon brukar göra det så fort hon kan.
När du får uppdragen har hm då fått beslut på att den blivit beviljad godman eller är det du som ringer och berättar det?
Känns så osäkert när det ringer okända och säger att de är godman. Vet att det varit mycket problem med folk som utgör sig för att vara hemtjänst och sen utnyttjar, även om godman biten säkert inte är lika utsatt. Men ändå jag vill gärna höra från "myndigheten" själv om beslut.
googlade lite på namnet, personen som ringer har ett lite särskillt namn och personen verkar vara väldigt aktiv i diverse frivilligfrågor i alla fall.
Nu ringde det igen, men jag orkar inte svara, är tillräckligt nu ändå. Har massa feber så jag är inte helt klar i skallen ;)

Ja HM har ju fått klartecken att den är i behov av hjälp, sen försöker ÖF att hitta någon någon som är lämplig för just för dina behov, därefter så träffas man för att känna av varann lite, är båda parterna överens så skriver man lite papper att man godkänner varann så att säga sen är det bara att sätta igång att arbeta och framför allt lyssna och ta in vad HM vill uppnå och vad jag kan göra för att få det att fungera inte alltid det går men om man kommer överens och har respekt för varann så brukar den biten lösa sig.
Jag brukar alltid tala om vad jag kan göra och vad min uppgift går ut på men att det är HM vilja gäller i slutänden, tyvärr så har jag råkat ut för tvärviggar som inte riktigt förstår vidden av sitt agerande men det är ju en helt annan sak, jag tror att det kommer att gå bra för er och eran GM
Annica
precis, jag förklarade för sambon att det är vi som bestämmer och även om öf föreslår en person så måste vi inte acceptera den personen, utan att vi måste trivas allihopa. Men han blir så lätt stressad och vill skita i det när det blir för jobbigt. Jag är mer typen som blir förbannad över att bli överkörd och klagar högljutt istället.
Får se om PO ringer imorgon, om inte så har jag en god vän som hjälper oss att ringa jobbiga samtal, så får hon jaga Öf och kolla vad som pågår.
Men som sagt, de jagade nog fram en person så fort som beslutet togs, för våra papper skickades till tingsrätten för ca 3 veckor sedan, så tingsrätten har säkert tagit beslut. Men ändå man kan ju ha hövligheten att meddela att beslut tagits, om inte så för att vi ska slippa gå och fundera. Allt sånt är stressande och tar en massa energi i onödan.
Men de har väl förlite kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder och fattar inte. Ibland önskar jag att jag hade varit utvecklingsstörd eller liknande och inte kunnat uttrycka mig så bra. Folk tror att för att jag kan skriva bra så har jag inte något kognitivt funktionshinder, men många av oss är djävlar på att kompensera våra sämre sidor.
Kanske ska skicka autismforums "stöd vid möte" till Öfn
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_kan_man_gora/stod_vid_moten/
Även om jag kan hantera enhel del situationer så blir det tufft när sambon inte hänger med. För att få med honom på tåget så måste han informeras så mycket det går men lite i taget, och sen få hjälp att formulera sina frågor. Att bara ha ett möte går inte då lär han bli mer stressad, han har så många negativa erfarenheter av folk som ska "hjälpa", sånt är inte lätt att ändra på i en hast.
Men vi kom överrens om att ett ev. möte troligen får vänta tills nästa år, vi åker iväg under jul och nyår och vill gärna ha möte med PO innan, så vi kan lägga upp vad vi vill få fram till en godman, vad vi har för frågor och tankar. Så vi kan få svar och sen fundera på vad den personen har för tankar. Ev. kanske sambons arbetsterapeut kan behöva vara med, just för att informera hur man måste ha en tydlig pedagogik för att främst han ska missförstå så lite som möjligt.
Om personen nu inte är påläst på neuropsykiatriska funktionshinder. Men risken finns att sambon inte orkar vara med på ett första möte, heldre att jag går med PO själv och ser vad det är än att han ska stressa upp sig så mycket att han får fler epilepsianfall mm.
Livet är inte lätt… men tack för att ni finns och kan ge tips och berätta hur det kan se ut från andra synvinklar.

Nej livet är inte lätt, men man gör så gott man kan för att det inte ska vara så j-la jobbigt ibland, tala om för er blivande GM vad ni har för problem/handikapp/sjukdomar då blir det lite enklare för er alla , ÖF ( i min kommun) säger ingenting nästan om det pga tysnadsplikten de har och det är väl både på gott o ont men ibland så önskar jag iaf att jag fick veta lite mer än ålder o kön
Annica
Nja, om papperen har gått till tingsrätten så har en godman redan blivit tillsatt.Oavsett om ni trivs eller inte.. Konstigt att ni inte fick träffa henne (?) innan, det brukar man göra. Men det komemr säkert att bli hur ra som helst, ska du se.
Känns skönt ända in i hjärteroten att det äntligen har lossnat för er. 
annicabjo: jo, vi, eller jag har ganska lätt för att förklara hur våra funktionshinder påverkar, och också vad man kan göra för att underlätta. Så bara det är en person som är villig att lära sig och kanske tänka lite anorlunda så ska det nog gå bra.
Så man får knappt info innan, ja det förklarar ju varför personen ringer och försöker få tag på oss. Ska ta och ge nummret till PO då så kanske hon kan ringa personen och kolla om det är den vi ska träffa och se om hon ska bli vår gode man.
kan låta fånigt att det är så svårt att ringa själv, men det är bara så.
Skruttis: men är det inte så att tingsrätten måste få ansökan för att ta beslut om vi ska bevijas eller inte och om man ska beviljas det så får Öfm uppdrag att utse en person.
Var så som länsstyrelsen skrev, öfn ville ju inte skicka iväg våran ansökan förrens alla intyg var inne men länsstyrelsen påtalade att det utan dröjsmål ska alla ansökningar gå till tingsrätten som där ska besluta om de behöver intyg eller inte. Nu skickade vi in våra intyg direkt till tingsrätten för öfn skickade vår ansökan dit så fort länsstyrelsen sagt sitt.
Men som sagt det är otroligt rörigt det här, de säger en sak gör en annan och vägrar förklara vad de sysslar med. Inte konstigt att man blir galen.
Ledsen men så är det inte… Tingsrätten utser en godman, det stämmer. men de utser den godman som överförmyndaren har föreslagit. Så har beslutet kommit från tinget då är hon redan utsedd och kan börja jobba direkt.
Sen kan tinget begära extra intyg från Gud och alla människror men är det klubbat där, så är allt redan klart.
oki… det låter ju helt sjukt om det är sant. Känns ännu viktigare att PO ringer och kollar vad f-n som pågår i så fall. För stämmer det så kommer det bli ännu ett samtal till länsstyrelsen.
Annars förstår jag inte riktigt vad som har skickats till tingsrätten.. ?
inte jag heller… vet varken in eller ut.
Märkligt detta, du.. hm.. 
Så nu har jag pratat med en vän som ska ringa damen imorgon och förklara läget, och be att inte ringa oss utan vi tar kontakt med henne. Men att hon gärna får maila om hon vill.
Känns bra, för då blir det inte lika stressigt att få tag på PO, de kanske är på andra saker. Så slipper vi att någon ringer om och om igen.
Tur att det finns andra människor som vill stötta när myndigheterna själva inte fattar. Sambon är lite lugnare nu, hoppas han kan släppa det lite nu. Så får damen veta varför vi inte svarar också, tycker hon borde få veta det för troligen har hon inte fått mer än ett nummer till oss och att hon ska ringa, trots att vi sagt till öfn att vi inte vill att folk ska ringa utan att vi vet om det innan.
Lyckades få i sambon lite korvstroganoff också, han har inte ätit idag pga. stressen är inte bara för godman utan soc också. Men nu ska vår vän ringa soc-chefen och skälla lite på köpet ;)
Får se om jag får mer klarhet i fallet imorgon.
Fick mail nu från kvinnan där hon presenterar sig lite, och skriver "Överförmyndaren har kontaktat mej och frågat om jag vill bli god man åt er.
Både ni och jag ska också skriva under ett medgivande om att ni villl ha mej och att jag åtar mig uppdraget."
Jösses, vi har ju inte fått veta något. Ska maila öfm och fråga, fast de lär knappast svara. Hon vill ju träffa oss och att vi skriver lite om vad vi behöver hjälp med. det är ok tycker jag, men detta medgivande, får man inte träffas först och prata och sen gå hem och fundera innan man bestämmer sig?
För vi måste få prata igenom det själva hemma, går inte att bestämma på plats för då blir vi lätt övertalade till saker vi inte vill. Men det kanske är så hon menar.
Hon har jobbat länge som godman och det är ju bra, vi behöver någon som har skinn på näsan och kan och vågar köra av folk lite.
PO har inte ringt än, troligen har de andra uppgifter, men våran vän ringde istället.
Just nu önskar jag att jag kunde vidarekoppla telefonen till någon annan… kanske ett jobb för en godman. Stod ju och lagade mat till sambon vid midnatt och kom i säng runt halv två, sov tills 14, jag behöver 12 timmars sömn nu med sjukdomen. Men 9 i morses ringer soc, 9:15 ringer någon från vården, troligen sambons arbetsteraeut, 10:30 rignde GM och 12:30 vården igen…
*suck* ville inte stänga av ljudet på telefonen om PO skulle ringa, men imorgon får jag nog göra det.
Känns kanonbra att GM faktiskt lyssnade på vår vän och mailade istället som första kontakt, för då bryts en barriär så jag vet lite vem det är och vi kan ringa eller boka personligt möte. Soctanten har fortfarande inte fattat… men när de ringer så svarar vi helt enkelt inte. De har våran mailadress och vi har sagt att vi inte vill ta möten över telefon och om det ska ringas får det vara småsaker.
Hon är säkert sur för att vår vän ringde och skällde lite.
Men jag är ändå förbannad på öfn som inte meddelat att vi fått en godman och förklarar hur saker och ting ska gå till.
Om hon inte har skrivit på nåt papper om att hon accepterar uppdraget, vad är det då som har gått till tingsrätten? Märkligt.. kan inte komma på nåtsånt papper.
Klart ni ska träffs innan ni alla bestämmer sig, det är ju inte bara ni som ska trivas med hene, hon ska ju trivas med er också. Så ett möte vore ju kalas. Det är ju det hon vill, så uppfattar jag det.

Detta system som DodeN beskriver har vi i mina kommuner också.
Förfrågan om GM skickas först till OF som i sin tur går igenom sökanden. Om ÖF beslutar att GM behövs så skickas det in till tinget och de godkänner det om ÖF inte tycker att det behövs någon GM så har man rätt att överklaga och det gör man till OF/tinget
Annica
annicabjo: det är nog detta som länsstyrelsen inte ser med blida ögon, för i det papper vi fick från dem står uttryckligen att öf inte har beslutsrätt om man ska beviljas godman eller inte. I vårat fall har de ju väntat på intyg som vi försökt fixa fram sen i sommras. Och de har ansett att utan intyg så får vi inte godman. Men de gjorde säkert fulingen att inte ge något avslag för då kan vi överklaga utan att hålla på papprena istället.
Precis skruttis vi ska ju alla trivas med varandra, jag ska maila PO och se om hon kanske kan ringa godman och boka in ett möte, blir nog lättast så eftersom vi kan nästan när som hellst. För det känns bra om PO kan vara med första gången och stötta lite och kanske förklara. När vi träffade soctanten första gången så var PO med och hon förklarade jättebra saker som vi inte fick fram riktigt tydligt. Sen är det meningen att när vi har en GM som fungerar så ska vi avsluta kontakten med PO, och då för överlämningen skull är det nog bra att träffas.
Men jag ska prata lite med sambon och skriva svar till kvinnan om vad vi tänker, och villka saker vi behöver stöd i. Vår vän som ringde hade berättat lite och även att sambon lätt blir stressad när det ringer folk och då får epilepsianfall, det hade hon förstått och hade tagit kontakt med Öfm och fått vår mailadress.
Så det låter som en som kan sätta sig in i olika situationer, bara att hon faktiskt mailar är kanonbra. Vi kan inte ha någon som avskyr mail och vägrar. Är ju fallet med sochandläggaren…
Helt sjukt att det är så olika i komunerna, en sånhär grundläggande sak som hur man ansöker borde vara lika överallt, speciellt med tanke på att man riktar sig till personer som inte alltid kan ta till sig en massa olika information.

Jag trodde inte att det var olika i kommunerna faktiskt.
Men när ÖF går igenom papprena och beslutar så tror jag nog att de skickas till tinget också för genomgång och godkännande.
Fick just en tjej som sökt godemanskap men blev nekad det av ÖF pga vissa omständigheter, hon överklagade då med hjälp av en diakonissa och fick avslag även denna gång, de kontaktade då mig för att få svar på olika frågor och efter det så överklagade de igen direkt till tinget som ringde upp mig och ville ha svar på olika saker och den killen sa bara att då går vi emot OF beslut och följer läkarens skrivelse, detta tog ca tre månader att komma fram till men dagarna efter så fick jag veta att jag var tillsatt som GM (jag blev tillfrågad av tjejen själv) via skrivelsen till tingsrätten.
Men jag tror att man kan ansöka direkt till tinget också eller?
Men min erfarenhet av GMskap är att man först ansöker till ÖF som sen lotsar en vidare i "djungeln"
Annica
Det som länsstyrensen skrev i sitt utlåtande var att man ska skicka papprena till öf som ska läsa igenom, hjälpa till med ansökan osv. och sen skicka den till tingsrätten som tar beslut. öf får inte ta några beslut alls.
Men man kan ansöka direkt också, jag skickade en fråga till tingsrätten om intygsdelen och fick svar på frågan men också " Tingsrätten har tolkat ert brev som en ansökan om god man och därför skapat ett nytt ärende. Ert brev kommer att skickas för yttrande till Överförmyndaren, som kan hjälpa er med de intyg som behövs."
Så tydligen ska Öf yttra sig på något sätt med beslut får de inte ta enligt länsstyrelsen. ÖF ska nog lotsa vidare som du skriver men att kommunikationen inte blev av alls i vårat fall. De svarade ju inte på våra frågor…
Men yttrandet från länsstyrelsen gick även vidare till komunstyrelsen, så saker har verkligen inte gått rätt till hos oss. Hoppas nu att den kvinna som fått oss funkar så vi slipper vänta mer.

Ja jag hoppas att det går bra för er hon verkar ju ha tagit tills sig den infon er goda vän har gett henne
Annica
jo, det känns lovande faktiskt. Har pratat med sambon och han börjar lugna ner sig lite och saker är inte helt kaotiska nu. Men han behöver ofta få prata igenom saker och få god tid på sig att tänka och bolla tankar inför en föräldring, även inför positiva sådana.
Så jag ska maila till kvinnan och presentera oss och skriva lite vad vi har för tankar att behovet rör sig om. För varje del som hon men även andra kontakter vi har visar förståelse även om man inte kan kräva att alla ska veta hur vi vill ha saker i förväg så är det jättebra. För då återfår han lite förtroende för dessa "myndighetskontakter".
Inte ens jag har stenkoll på hur man bör ge information till honom om förändringar och sånt. Har inte sagt till honom att soc-tanten ringt idag och försökt få tag på oss. Jag sov då… men sånt stressar honom så det är nog bättre att han inte får veta. Men hon ville nog bara säga att pengarna skulle komma idag.
Men när man har med aspergers och liknande tillstånd att göra så är det oftast bäst om man kan förbereda så mycket som möjligt, så bara att hon skrev lite om sig gör att det blir lättare, även för mig.
:)