Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3573 ggr
lejoninna
0

En fråga

Nu har jag haft min GM i nästan 3 månader.

Vi kom överens om en summa till mat varje månad och fickpengar. Den summan skulle det finnas pengar till varje månad och det gör det.

I dag får jag ett SMS om att GM satt över lite fickpengar, dock lite mindre eftersom det tillkom en akuträkning. Det köper jag.

Men då kommer jag inte att få mina mat pengar,utan då ska GM dra av dom fickpengar jag fick idag.

Men av summan i fickpengar så ska också ungarnas fickpengar rymmas och när GM och jag pratade igenom detta första gången så var det inga problem, men nu tycks hon glömt bort den delen. Samt att hon glömt bort 2 av mina privata avbetalningar, samt att jag fått betalningspåminnelse på en räkning.

Hon får alla räkningar till sig.

Men jag har ju fortfarande samma kostnader för mat och jag har ju räknat med den summan, att jag fick fickpengar idag blev ju lite "bonus", men jag behöver klippa mig och handla lite julklappar.

Det känns inte rätt att hon 2 dagar innan min pension skickar SMS  att jag får åka och storhandla nästa vecka istället, det vi kom överens om var att jag ska storhandla runt den 18:e och hon vet att jag behöver fixa bil för att kunna göra det. Och det har jag redan fixat.

Hon har tagit tag i och fixat bort en del skulder, och samlat ihop. Vilket jag är jätteglad över.

Men det känns inte OK att hon ändrar 2 dagar innan.Det ökar på min ångest eftersom jag behöver veta vad som gäller.

Känner också en osäkerhet över hur mycket pengar som jag kommer att få till jul. Just nu så känns det jobbigt att ens prata pengar med henne, det känns som att jag står med mössan i hand och tigger om mina pengar.

Behövde bara få skriva av mig lite.

LiindaH
0

Usch det låter inte alls roligt.
Nu har jag tyvärr inga tips, eller liknande då jag inte är så insatt i GM världen.
Men våran värd är riktigt duktig på GM sakerna :)
Hoppas att det löser sig för dig iallafall.

// Liinda

[Norum]
0

Blir ledsen när jag läser sånt här.. Just nu har jag ont om tid, väntar på besök vilken sekund som helst. Men jag lovar att jag ska skriva ordentligt senar i kväll..

Kommunikation är viktigt och fungerar inte det så är det snett någonstans..

Tack för det, Linda. :-)

[Norum]
0

De "extra"pengar du fick nu var alltså ett slags fö¨rskott på fickpengarna? I så fall ska de ju dras från den potten och inte från maten.. Jag skulle inte göra som hon gjorde utan att ha pratat ordentligt med dig, det är ju dina pengar - inte mina.

Vad har du för ekonomi då? Finns det utrymme till extarutbetalningar? Kolla upp det.. Kolla kontoutdraget vad som finns och vad som är betalt.

lejoninna
0

Det som fanns på kontot var summan för mina fickpengar - 100kr. Sedan kommer det in nya pengar på onsdag.

Jag ska träffa henne imorgon.Som det känns just nu så innebär den här stressen att inte ha riktig koll,mer stressande än när jag skulle ta hand om allt själv.

Jag fick välja mellan att köpa julklappar (det handlade om saker för 130:-) eller gå och klippa mig, för mer fanns det inte utrymme för, var svaret jag fick när jag ville ha mina matpengar också. Behövde verkligen dessa Xtra pengar.

Ska på mina mat pengar klara av att köpa ny säng till sonen vars säng gått sönder, köpa ett par vinterskor till mig, håller på att frysa ihjäl.

Vet inte hur jag ska orka säga att det dessutom denna månad vilket hon säkert glömt måste betalas in till pantbanken för att jag inte ska bli av med mitt arvegods. en gammal skuld som uppkom när jag mådde som sämst.
Känner att jag är i underläge.

Sedan bad jag henne om att vi skulle betala in läkarräkningar för att jag skulle komma upp i frikort. Just för att förhindra att mer skulder uppstår. Det har hon inte ens gjort. har fått påminelser på iallafall en av dom.

Visst enl henne så har hon lyckats få vissa skulder avskrivna/nedskrivna, men inget som jag sett än. visst hon har sett till att elen är betald. Men hyran kom in för sent, vilket innebär att jag måste vänta ännu längre innan jag kan flytta. Eftersom min hyresvärd kräver att hyran blivit betald ordentligt minst 6-8 månader. hade hunnit med 4 själv i tid.

Som det känns just nu, så kan jag lika gärna fixa detta själv med hjälp av boendestödet.

Tack för ert stöd.

[Norum]
0

Det är svår att säga vad som är "rätt eller fel" i detta.. Då måste man veta din ekonomi i sin helhet och det är omöjligt. För då måste man gå igenom dina tidigare utbetalningar och kvitton..

Men vad lever du på nu? Sjukpension, soc, barnbidrag, bostadstillägg osv?
Fattas det pengar till det mest grundläggande så brukar jag gå igenom ekonomin, kolla vilka skulder det finns och göra en slags bedömning på vad som är rimligt.., Gamla skulder kanske mår bäst av att bara "glömas" bort?

Prioriteten måste ju vara att du och barnen klarar er. Ni ska ju minst ha minibeloppet plus pengar till det som soc kan betala extra för. Tex tandläkare, glasögon, stövlar till barnen eller nåt sånt.

lejoninna
0

Har idag sjukersättning och efter att alla fasta räkningar, hyra, el, mat, telefon och dotterns fritids intresse är betalda så finns det lite drygt 2500:- kvar. så pengar finns det ju. Och dom pengarna ska ju gå till att betala av skulder, men vad händer om någon av ungarna behöver något?

Som det känns just nu, med min oro över vad som händer/kommer att hända gör att jag funderar på att ta tillbaks min ekonomi och sköta den med hjälp av boendestödet.

Vilket boendestödet sagt att dom kan hjälpa mig med.

Tack för ert stödSkrattande

DodeN
0

Kan inte boendestödet hjälpa dig att ta ett ordentligt snack med godemannen och få alla saker mer konkret, vad personen gör/gjort, se till att du får kontoutdrag 1 gång/månad tex, mm. så du känner att du får lite mer kontroll.

Förstår hur du kan känna det, vi håller på att söka godman, och jag har väldigt svårt att släppa ekonomibiten så mycket, vet inte riktigt om det kommer funka eller om det ger mig mer stress. Men vi har inget beslut än så det får vi se hur det kan bli, men så du kan få mer kontroll på vad som görs och inte görs. Kanske gör att godemannen får mer hjälp att se villka saker som är viktiga för dig, vad du prioriterar, personen kanske inte har förstått det än.

Kommunikation kan ju vara jättesvårt ibland.

Nordann
0

Inte erfaren än (ska börja som god man snart) men kan ju iaf tycka att den som är god man när det finns skulder att betala av på även måste se till att lägga undan till en buffert,glasögon tandläkare och liknande.

[Norum]
0

*8 Du har helt rätt i att man bör ha en buffert. Man vet aldrig vad som kan hända..

Jag brukar ( i de fall jag kan) lägga undan till en buffert, betala av på skulder och sen se till att min Hm har det drägligt. Man får helt enkelt göra det bästa man kan av det som finns. Men det skulle aldrig falla mig in att låta min Hm leva inder existensminimum för att klara av det..

lejoninna
0

tack för era svar.

Det var ju så det var tänkt, att bygga upp en buffert.

Det kostar att ha barn. Mina klädinköp kan jag strunta i, men ungarna behöver kläder.

ska prata med länsstyrelsen imorgon så får vi se vad som händer.

Nordann, lycka till med ditt uppdrag som GM, ni behövs.

[Norum]
0

Lejoninna! Berätta vad Länsstyrelsen sa sen.. spännande att höra vad dom säger om detta.

lejoninna
0

Min GM hörde av sig i går. Av den enkla anledningen att hon fått brev från ÖFM om att jag inte var nöjd.

Annars hade hon inte ringt.

Vilka räkningar hon lagt till betalning fick jag själv gå in på kontot och kontrollera.

Ingen diskussion överhuvudtaget,ingen kontakt sedan den 16/11.

Min kurator hjälpte mig att skriva ihop ett brev till ÖFM om vad det var som inte fungerade. Och vi ska på möte hos ÖFM, jag och min kurator för att disskuterar vad gör vi nu. Nu när jag fått tänka efter och lugnat mig något så känner jag att jag vill ju ha GM, eftersom jag inte klarar av den ekonomiska biten själv. Vill få byta till en ny GM. Men vi får se vad som händer.

Trevlig helg på er allaGlad

Denna kommentar har tagits bort.
[Norum]
0

Du måste ju få byta ut henne, så där ska det ju inte vara. Kontakten mellan godman och Hm är ju superviktig! Fungerar inte den, då är det inte mycket annat som fungerar heller. Stå på dig! *håller tummen*