Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 2456 ggr
annicabjo
0

Arbetslös

Jag undrar över er som är arbetslösa eller sjukpensionär, hur ställer sig A-kassan/FK att ni jobbar som GM eller kontaktperson räknas arvodet in i eran ersättning och hur räknas det? man vet ju inte hur mycket arvode man får ut under ett år förrens man fått det och bostadsbidrag hur vet man vad man ska uppge som inkomst när man inte vet själv?

Fick höra nyss att som arbetslös så kan du inte vara kontaktperson för du ska stå till arbetsmarknades förfogande.

Kan detta verkligen stämma?

Jag menar att man har ju fritid även som arbetslös!

Annica

[Norum]
0

Som arbetslös verkar det vara rena hetsjakten, hörde på radion häromdagen att det var en kille som spelade fottboll 3 gånger i veckan och AF hotade med att dra in ersättningen. Han junde ju inte ta jobb medans han spelade.. Förvånad Så där verkar det hårt.

Själv har jag sjukpension och får dra ner på den om jag tar på mig uppdrag. men hellre det då än att gå hemma och dammsuga hela dagarna. :-)
Å andra sidan har jag inget bostadstillägg så jag vet inte hur det fungerar om jag skulle ha haft det. Man får ju göra en beräkning på vad man tjänar under året och sen justeras det när deklarationen kommer.

DodeN
0

Jo AF kan vara riktigt envisa, tror inte att det finns något entydigt svar utan man får nog fråga i varje enskillt ärende. Vet några av mina vänner som fått höra att de ska bli av med ersättningen för att de jobbar frivilligt med bla. scouting. När de säger att om de skulle få jobb för den tiden så får de sluta som ledare men fritid borde man få ha men icke.

Jag står som arbetslös och måste det för att få ersättning från soc. Jag fick sen erbjudande att åka utomlands en vecka på turnering med landslaget, men det skulle jag inte få göra för då stod jag inte till arbetsmarknadens förfogande.