Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 2456 ggr
annicabjo
0

Arbetslös

Jag undrar över er som är arbetslösa eller sjukpensionär, hur ställer sig A-kassan/FK att ni jobbar som GM eller kontaktperson räknas arvodet in i eran ersättning och hur räknas det? man vet ju inte hur mycket arvode man får ut under ett år förrens man fått det och bostadsbidrag hur vet man vad man ska uppge som inkomst när man inte vet själv?

Fick höra nyss att som arbetslös så kan du inte vara kontaktperson för du ska stå till arbetsmarknades förfogande.

Kan detta verkligen stämma?

Jag menar att man har ju fritid även som arbetslös!

Annica

[Norum]
0

Som arbetslös verkar det vara rena hetsjakten, hörde på radion häromdagen att det var en kille som spelade fottboll 3 gånger i veckan och AF hotade med att dra in ersättningen. Han junde ju inte ta jobb medans han spelade.. Förvånad Så där verkar det hårt.

Själv har jag sjukpension och får dra ner på den om jag tar på mig uppdrag. men hellre det då än att gå hemma och dammsuga hela dagarna. :-)
Å andra sidan har jag inget bostadstillägg så jag vet inte hur det fungerar om jag skulle ha haft det. Man får ju göra en beräkning på vad man tjänar under året och sen justeras det när deklarationen kommer.

DodeN
0

Jo AF kan vara riktigt envisa, tror inte att det finns något entydigt svar utan man får nog fråga i varje enskillt ärende. Vet några av mina vänner som fått höra att de ska bli av med ersättningen för att de jobbar frivilligt med bla. scouting. När de säger att om de skulle få jobb för den tiden så får de sluta som ledare men fritid borde man få ha men icke.

Jag står som arbetslös och måste det för att få ersättning från soc. Jag fick sen erbjudande att åka utomlands en vecka på turnering med landslaget, men det skulle jag inte få göra för då stod jag inte till arbetsmarknadens förfogande.

En vecka är mycket men hur många jobb kan man hitta där man måste söka och börja jobba på en vecka? Speciellt som jag inte fått något på 3år eftersom jag inte söker. Efter mycket om och men och intyg från tränare och samtal med ansvariga för landslaget så övertalade de soc om att jag skulle  utvecklas mer som människa om jag åkte än om jag stannade hemma.

Det är så sjukt att man inte ska få ha andra småinkomster från diverse jobb eller jobba idellt för att staten äger en 24timmar/dygn om man blir arbetslös. Att bara gå hemma gör knappast en person till mer attraktiv på arbetsmarkanden, om man jobbar lite med idella saker eller liknande så blir det en merit.

När det gäller bostadsbidrag så räknas ju det ut preliminärt det som man får och sen slås det fast när deklarationen är klar. Så då får man beräkna vad man kan få ut och tror man att det kan bli en högre summa så får man höra av sig till FK, för annars kan det bli stora belopp att betala tillbaka i efterhand.

Loucar
0

Det är oftast inte AF som är hårda utan fackförbundens A-kassor, det är i alla fall min erfarenhet.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Norum]
0

*3 Är det inte AF:s regler? Det trodde jag..

Loucar
0

Det är snarare regeringens regler, AF rekommenderar avstängning om de märker att man inte söker jobb i tillräcklig utsträckning dvs struntar i det nästan helt eller uteblir från aktiviteter som man är kallad till.

A-kassan de lusläser alla regler o gör allt för att slippa betala och tolkar för det mesta till sin fördel det är en djungel detta.

Den mest sjuka regeln är ju att man inte får stämpla upp till heltid om man jobbar på bemanningsföretag vilket oftast är vägen in till ett jobb.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Nordann
0

Men man kan väl söka jobb även om man är god man?Antar det är bäst att kolla med både fack och AF men de måste godta att det inte går att avsluta uppdraget på en kafferast.Tur man har jobb och slipper fundera på det.

[Norum]
0

Visst kan man söka jobb fast man är godman, "problemet" kan kanske vara att man inte kan ta ett jobb om man tex sitter på ett habmöte? Vet inte hur kinkig dom dom kan vara.