Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettensamkommande-barn
Läst 2438 ggr
Anders45
0

Ensamkommande flykingbarn

Jag håller på med en utbildning, som hålls i Malmö för GM till ensamkommande flyktingbarn.

Den har hittills varit mycket intressant och givande, som jag sa till utbildningsledaren efter första träffen så är det ganska mycket mer att behöva kunna och veta när det gäller att vara GM åt ett ensamkommande flyktingbarn.

Det var speciellt givande med grupparbete kring olika problem som kunde uppstå, samt en frågesport där det endast var en deltagare som lyckade få alla 16 frågor besvarade rätt.

För det första så gäller det att ha tid för uppdraget. Det kan fordras mer arbete på dagtid med olika besök och träffar med Migrationsverket, boende, skola, tolk mm som kan behövas för att hjälpa barnet.

Man behöver också sätta sig in i fler regler och lagar än som för ett vanligt GM uppdrag.

Du har ett större ansvar som företrädare för barnet jmf med föräldrabalken.

Du kommer också att ha mycket kontakt med socialen -men för många är ju detta inget nytt.

Du får räkna med att kunna boka tolk själv inför möte med barnet. Begär Migrationsverket möte så ordnar de tolk.

Du skall också etablera kontakt med det offentliga biträde som är förordnat för barnet.

Du kan behöva ha kontakt med Polisen, och Polisen kan behöva komma i kontakt med dig om t.ex. avvikande från boendet sker eller inför avvisning.

Att vara GM för att flyktingbarn tror jag kräver en humanitär inställning i verklig bemärkelse, då många har en bakgrund som vi här i landet inte kan förstå på riktigt.

Jag tror att det vore fint om man kunde intressera invandrare som är etablerade i samhället att ta sådana uppdrag. De har lättare att förstå de bakomliggande skälen för att bli barnflyktning.

Något som också diskuterades redan vid första träffen är ersättningssystemet för GM:s  vanliga uppdrag.

Jag tror att det finns anledning till att återkomma i denna fråga

När det gäller ersättningen för GM till ensamkommande flyktingbarn så skall man lämna in redovisning varannan månad, i vart fall i de kommuner har GM som är med på utbildningen. Jag förmodar dock att detta gäller generellt i alla kommuner som tecknat avtal om mottagande.

De som är intresserade av att ta del av mer material så har jag viss möjlighet till att hjälpa er med det.

Skriv på e-posten här  kontakt@juridikhjalpen.se  så skall jag skicka material till er.

"Skruttis" kommer också att få tillgång till detta så det kan finnas möjlighet att det kommer in på hemsidan om GM.

Har ni frågor att komma med så skall jag försöka besvara dom, eller ta upp dom inför sista träffen på onsdag, och så lämnar jag svar här på forumet, om jag kan, annars kan  jag kanske vidarebefordra frågan

EDIT: Jag har ändrat stilen från kursiv till vanlig då det är svårt för vissa att läsa så mycket text med kursiv stil  Åsa/sajtvärd

annicabjo
0

Mycket intressant läsning och nu vet jag att jag inte har tid att ta ett sånt uppdrag jag fick förfrågan för ett tag sedan men tackade nej eftersom jag inte tyckte jag har den tiden och nu ser jag att jag gjorde rätt.

Annica

[Norum]
0

Måste erkänna att jag beundrar er som har såna här uppdrag.. Mycket att läsa och mycket att ta in.

Klart jag kommer att ha materialet på hemsidan! Ska bli spännande att läsa..

Det måste vara bland det viktigaste uppdrag man kan ha, vilket otoligt stort ansvar.

Anders45
0

Har vi inga som har någon erfarenhet av ensamkommande flyktingbarn?

Skriv lite om vilka problem som ni stött på!

Positiva saker? Det måste finnas sådant också?

[Norum]
0

Hon jag har räknas väl egentligen inte som ett "riktigt" ensamkommande.. Hon har sin moster här, så det har aldrig varit aktuellt med asylansökan och så. Menjag har fått förfrågan om ett "riktigt" uppdrag men känner att jag kan på tok för lite för en sån insats.

Anders45
0

Jag var nu på sista kurskvällen och fick lite information om efterforskning och regler om återförening.

Jag har en uppsättning kursmaterial som jag skickar till dig.

[Norum]
0

Ja ja ja! Väntar otåligt.. haha *trummar med fingrarna*