Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettensamkommande-barn
Läst 1662 ggr
[Norum]
0

Avvisad ensamkommande

Som det verkar kommer mitt ensamkommande få lämna Sverige.. Mamman är hittat och bor på en flyktingförläggning i ett land i Afrika. men vad händer nu?

Om min tös nu kommer att bli "tvungen" att flytta till sin mamma, hur går det till? Nån som vet?

annicabjo
0

Det här med avvisningar o utvisningar har jag ingen aning om hur det sker , läser ju om det i tidningarna då och då.

Jag antar att barnen får ett datum och sedan flygbiljett till det land dom ska till och jag hoppas att de också får en ledsagare med sig så att de hamnar på rätt ställe och att någon möter upp i det "nya" landet, men varför är din tös här o mamman i Afrika?

Nä ska nog inte börja fundera på det…huvudet är fullt ändå

Annica

[Norum]
0

Det är en lång historia bakom hennes situation men hon har det bra här i Sverige och vill nog inte till Afrika och en flyktingförläggning..

Dom kan ju inte sätta henne på ett plan alldeles själv. så kan man ju inte göra mot ett barn. Känner att jag är alldeles för oinsatt i detta ämne och vet på tok för lite.

Anders45
0

Eftersom hennes mamma är funnen så gäller familjesammanföring och hon får inte uppehållstillstånd här.

Dublinförordningen,humanitär sammanföring. 15:3

Om det kommer till avvisning så följer det med 2 personer från migrationsverket. I enstaka fall har god man varit med, men det fordrar speciella omständigheter.

Migrationsverket måste först få bekräftelse att mottagningslandet vill ta emot barnet, det är inte alldesles säkert.

Har du varit närvarande vid migrationsverket när de fattade beslut om avvisningen..

GM kan behöva hjälpa till med klagande på beslut om avvisning..

Om polisen kopplas in för utvisningen skall GM kunna kontaktas.

Avvisningsbeslutet tar ca 3 veckor att verkställas i praxis. Det ger ont om tid för överklagande av GM

[Norum]
0

Nej, jag var inte med. Jag blev aldrig kallad, så den dagen var jag i Växjö. Var en miss från Migrationsverket. Själva beslutet har inte kommit ännu, det skulle ta några veckor.

De ska kolla genom dna om det verkligen är mamman men ingen av oss tvivlar så..

Caspia
0

Usch vad ont det gör i mitt hjärta.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

Ja, det känns hur attans trist som helst. Min tös har bott hos sin moster i ca 7 år (sen hon var 5) och minns kanppt sin mamma ( de trodde hon var död) Och nu verkar det som att tösen blir utvisad till mamman. Här går hon på skolan, har vänner, en kanonfamilj, mat och tak över huvudet. Mest troligt hamnar hon på en flyktingförläggning nåntsnans.. Men vad kan man göra? Mamman har ju störst "rätt" till hennes..

Anders45
0

Har man verkligen säkert fått rätt mamma.

Har Röda Korset gjort efterforskning och konstaterat att det är rätt.

Det går inte alltid att lita på Migrationsverket.

Har man bekräftelse på att mottagarlandet verkligen vill ta emot.

Omöjligt är det inte att hitta nya vägar för att pröva frågan om avvisning.

[Norum]
0

Det var mamman som hittade dottern.. alla trodde att hon (mamman) var död men hon dök upp från det blå. Får väl se vad dna-proverna säger.