Barnhem
Jag har inte den blekaste anning om vart jag ska lägga in mina funderingar in på för sajt. o vet inte hur jag ska skriva detta.
Men jag chansar här o kör på o hoppas ni förstår!
annars får ni väll tipsa vidare mig till någon annan sajt eller forum om det är fel sida^^
Mina funderingar…
Finns barnhem i sverige?
Finns barnhem närheten av sverige eller i europa överhuvudtaget? Vart isåfall? Finns det i england, skottland, irland eller?
Hur kan man få jobba eller hjälpa till på något sätt på ett barnhem? Vad för arbetare söker oftast barnhem? utbildning, förkunskapskrav osv.
Kan man vara praktikant eller volontär på barnhem?
Eller finns det något annat sätt att hjälpa kanske barn på något sätt som har det svårt?
Jag är en singel tjej 23år. Inge betyg, utbildning eller förkunskaper (förutom mina egna livserfarenheter). Men vill lära mig mera och hjälpa barn som har det svårt. Men vet inte hur eller vad som finns. Men har funderat en hel del på barnhem och så. om det kanske på något sätt går att testa på. vet inte om det är rätt o säga så och att det verkar intressant och så. men vill vara me o hjälpa till!
Jag har svårt att sitta i skol bänk. har haft en väldigt jobbig skol tid. och har fortfarande jobbigt med skolan. (har nog kanske lite skol fobi ännu) och mitt liv har inte alltid varit väldigt lätt. Har varit med om en hel del som har gett mig till erfarenheter ifrån mig själv.
Kanske det finna andra alternativ till utbildning? Jag har inte änns någon betyg (förutom eng grund och eng A, gick även ett halv år på komvux vård innan jag hoppade av). Men kanske det finns nå slags lärlings grejjs eller något sånt? eller nå andra alternativ…?
Men jag mår mycket bättre nu. (dock går jag på försäkringskassans aktivitetsersättning ännu o klarar inte att gå ut i arbete ännu men vill testa mig fram på olika saker. och jag har dystymi, personlighetsstörningar mm). Men mår så mycket bättre nu och vill testa på olika saker o sånt. kanske förbättra på självkänslan samtidigt.
Tidigare varit mobbad (både psykiskt o fysiskt) igenom alla skolåren. Skolkat största delen tills jag hoppade av skolan i tidig ålder. inte haft snälla pojkvänner. eller bra kompisar. ingen riktig kompis. varit självmordsbenägen o skadat mig själv. social fobi (gick inte änns utanför dörren), osv osv.
men försöker hitta just nu något att göra. Och känner jag vill hjälpa andra barn lite som har det svårt. Eller kanske har haft det svårt och gå frammåt. Eller få dom kanske tänka på något annat och så. Eller leka me dom. eller något. vara med och stötta. då jag själv vet vad jobbigt det är att må dåligt o vara ensam. hela ens liv flyger iväg.
Jag har barnasinnet kvar. Och brukar ha det lätt att ta hand om barn. Barn brukar oftast tycka om mig med. Jag brukar oftast va lek "tanten" när det varit släktträffar osv. Där barnen samlats runt mig. Och många har sagt att jag är också väldigt bra på att hantera med barn. Även komma in och förstår hur andra mår. Många vänder sig till dig mig för att prata om sina problem osv.
Kan även att jag inte har en stor ekonomi. men kanske det kan finna möjlighet att jobba lite för boende o mat. o kanske resa. eller liten del av resan.

Det finns en organisation som heter IAL (tror att det står för Internationellt Arbetsläger), googla på dem så hittar du säkert något som passar. Jag har för mig att man bara behöver betala själva resan. Många andra, te x volontarresor.se eller vad de nu heter, kostar massvis att delta i, men då kan man å andra sidan kanske precisera mer exakt.
Jag vet inte exakt vad du menar med barnhem men sådär som på film finns ju inte i Sverige. Hur det ser ut i andra länder har jag inte särskilt bra koll på, men jag tror att det fortfarande finns i Baltikum och andra öststater, ex Vitryssland, Ukraina.
Annars kan du höra med lokala Röda Korset, Rädda Barnen eller liknande, de kanske har aktiviteter du kan vara volontär på? Exempel kan vara läxhjälp, barngrupper eller olika projekt som de driver och som det ofta behövs människor med olika bakgrund och livserfarenheter till.
Lycka till!
Envishet och drömmar

Barnhem finns inte i sverige men finns fortfarande i andra länder , tycker jag läser om missären i olika barnhem i forna öststater m.m
Annica