Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: media
Läst 3128 ggr
[Norum]
0

Media om Magna Cura

Jag höll på att trilla av stolen i morse! Tidningen har en halvsida om min anmälan mot Magna Cura! Förvånad
Helt plötsligt ska jag visst bli kallad till ett möte och få information. Det som jag har tjatat om hur länge som helst..

Tänk om det håller på att lossna nu äntligen? Det var en snutt med i Smålandsnytt i går men där satt hon bara och ljög. Skrikandes Påstod att informationen inte ligger ute på intranätet. Men om det inte ligger på det nätet, hur kan då personal logga in på programmet? Via usb-minne eller en stordator i kommunhuset?

AnneN
0

Härligt, hoppas att du får komma till informationsmötet snabbt nu då!

OM det skulle vara ett missförstånd så är det ju jätte bra om det får rättas till så snart som möjligt och om det inte är ett missförstånd så får du ju bara mer vatten på din kvarn.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Dom kommer säkert att slingra sig som hala ålar, men vet ju hur politiker är. Dessutom såvet de inte själva h ur programmet fungerar men det lär dom väl ta reda på nu misstänker jag.

Men det tar säkert ett tag innan mötet, svaren på min skrivelse ska ju fram först. Och eftersom det inte finns någon som vet allt kommer det att ta tid. De vet ju inte ens vem som ska läsa allt i programmet, vem som har befogenhet för det.

[Norum]
0

I morgon kl 10 ska jag vara på mötet med folk från kommunen.. håll tummarna för mig! Det känns faktiskt lite nervöst, det måste jag erkänna.

Nordann
0

Jag håller tummarna.Och det brukar vanligen vara så att politiker och tjänstemän inte kan de system de köper in för de litar på s k expertis.Denna expertis har å andra sidan ofta inte alltför bra koll på andra aspekter än de rent tekniska.Man litar i allmänhet alldeles för mycket på dem som säljer sina system också.

[Norum]
0

Tack! :-)

Jag börjar faktiskt tänka likadant.. För antingen ljuger dom så tungorna svartnar eller så vet dom helt enkelt inte hur det fungerar. Och jag vet inte vad som är värst egentligen.. Obestämd

Nordann
0

Tyvärr är det mycket möjligt att de ljuger om att de minsann kan och vet vad de köpt in,för de vill så gärna att det ska vara så.Bra att få veta måste jag säga för jag kommer heller inte att tillåta någon registrering.Och jo,jag tillhör dem som inte tillåtit att skolan lägger ut bilder på mina barn på Internet heller för jag anser integritet är en viktig sak.

[Norum]
0

*6 Vad skönt att se att det finns fler än jag som inte gillar detta med all registrering. Glad

Det påstås att kommunen nu säger att det inte måste ges samtycke men där får dom nog ge sig.. Jag har googlat och har massor med papper om samtycke, hur det ska dokumenteras, att all information ligger på intranätet och mycket mer. Det ska faktiskt bli spännande att höra vad de säger i dag..

Nordann
0

Väntar på en rapport.Ska kolla om min kommun använder detta system.

[Norum]
0

Jaha, vad ska jag säga om det här då? Inte mycket nytt under solen..

Enligt kommunen så ligger det inte på intanätet. Men det finns x-antal brandväggar som skyddar informationen och dessutom så är det en egen server. Fast inte på intranätet.. Förvånad
Så varför det behövs brandväggar fick jag inget svar på. Och hur en server kan finnas fast inte på nätet, det visste dom inte heller. Utan det är jag som inte förstår vad ett intranät är..
Så jag kunde bara konstatera att alla kommuner har det på intranätet utom min kommun.. hm.. Obestämd (fick inget svar på det heller)

Har jag förstått det rätt så har alla kommuner sin egen variant på systemet, det skräddarsys för att passa varje kommun efter behov.

Det blev sagt så mycket att det står still just nu.. Ska läsa igenom de papper jag fick och försöka att sammanfatta det hela i huvudet lite senare, just nu bara snurrar det.

Nordann
0

Inte på intranätet,då undrar jag hur personalen kommer åt att använda programmet?Självklart ligger det ute och hur mycket man än försöker skydda uppgifter så KAN de missbrukas eller hackas.Därför är det viktigt att aldrig lägga ut känsliga uppgifter,därför exempelvis vårdcentraler och sjukhus inte kan läsa varandras journaler ang samma patient.Blir intressant med din sammanfattning och fråga den/de som påstod sig veta en gång till om det är något som du inte "får ihop".

[Norum]
0

ja, jag fattar då inte hur de får ihop det hela utan intranätet.. Men de kanske har servern på ett usb-minne? Oskyldig

Ska skriva ihop något senare men jag vet inte om jag hinner i morgon. Ska vara i Växjö och juklhandla hela dagen med svägerskan. Roligt, länge och dyrt.. Skrattande

[Norum]
0

Här kommer en liten sammanfattning från mitt mötemed kommunen i tisdags.. Om det verkar rörigt så rår inte jag för det..

* Informationen ligger inte på intranätet. Dessutom så är det flera brandväggar som ska förhindra obehöriga (hackers) att bryta sig in i systemet. Det behövs en IT-tekniker som som sköter allt. Och för säkerhets skull så ligger allt på en egen server.
(När jag ifrågasatte allt detta så kom dom inom kommunen överens om att jag inte förstår vad intranätet är, för då skulle jag veta att informationen inte ligger på nätet.) 

*Samtycke behövs för att all information får dokumenteras om vårdtagaren i systemet men egentligen så är det bara för att anhöriga, godemän mm ska kunna ta del av informationen.
(Dom menade inte att tillstånd för dokumentationen behövdes, vi andra hörde fel)

* Kommunen dokumenterar inte ekonomin på öret, så att det står exakt vad dom har i pension mm, det har kommunen inte med att göra.
(Att det finns en kopia av deklarationen med i handlingarna beror på att det behövs för att kunna räkna ut avgifterna för tex hemtjänst mm)

*Kommunen förstår inte vad jag menar när jag säger att jag är starkt emot att allt det privata ska vara med. För det finns inget privat med och skulle det vara med så raderas det efter 2-3 månader.
(De pratade egentligen bara om omsorgsbiten och den har jag inget problem med alls.)

* Det var jättebra att jag hade tagit upp dessa frågor, för att det finns dom som vill ha information om vad det handlar om hade dom inte tänkt på eller räknat med.
(Förvånad)

* Det finns inte ett enskilt ställe man kan ringa till för att få utskrift på det som skrivs om en själv, utan då får man ringa till 3-4 olika handläggare och mellanchefer. Om inte vårdtagaren inte känner till alla dessa mänsikor så kan man alltid fråga sig fram.
(Vem ska vårdtagaren fråga?)

* Det ska naturlligtvis inte ta 1.5 månad innan man får den utskrift som man har laglig rätt att få! Det beror bara på att det inte finns rutiner och för att det är så ovanligt att kommunen får den frågan.
(Om man inte vet att man dokumenteras, inte vet vem man ska fråga och inte fått någon som helst information.. ja, då får man vara j-kligt glad om man får svar! )

Det var mer som det pratades om men det var som det brukar vara när det är politiker i närheten. Dom pratar i 15 minuter och säger inte ett skvatt..

Så blev jag nåt klokare? Ja, jag ärövertygad om att det är ett skitprogram, jag kommer aldrig att ge mitt samtycke och jag kommer aldrig att acceptera detta.
Tjurig? Det sa kommunen också.. Glad

[SvenA]
0

Jag tycker du ska ge dessa mäniskor den nya FN konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade

Den ger oss et verkligt stöd för att vi ska vara delaktiga i alla beslut som rör oss

Det kommer ett nytt tilläggg till socialtjänstlagen om de kommmunala avgifterna

det ska inte lägre inkostprövas en massa det enda som ska inkomstprövas ska vara socialbidraget = försörjningsstödet

Det var verkligen kul att det hamnde i tidningen

[Norum]
0

Jag blev rejält snopen när jag såg det i tidningen. Glad Tyckte det var bra skrivit och hon hade fått med det mesta som jag hade skrivit, skönt med en joirnalist som faktikst kägger ner lite arbete på sin artikel.

Vet du hur det nya tillägget kommer att se ut, Sven? Kan jag läsa om det någonstans?

[SvenA]
0

Du kan läsa om det om du söker på socialtjänstlagen det var så jag upptäckte det

jag ska se om jag hittar det igen och då lägger jag upp det här

Det är synd att jag imte kam läsa artikelm som du lade upp men det fungerar tyvärr inte med skärmläsaren

[SvenA]
0

På den här sidan finns en länk om det lagförslag

http://www.sweden.gov.se/sb/d/12168/a/135448