Stiftelser/fonder
Sitter och plitar på en ansökan till en fond.
Där står inget om att något papper ska skickas med tex kopia på deklarationen. Ska man göra det ändå?
I en ruta ska jag uppge: Årsinkomst/Pension inkl ATP.
Ska jag ta de senaste uppgifterna från deklarationen el ni räknar ut vad de har för inkomst nu. Pensionen x12.
Deklartionen är ju egentligen inaktuell.
Vilken del är det som jag kopierar från en deklartion.
Den med kontrolluppgifterna där det står "Specifikation till inkomstdeklartion" på el den med en massa numrerade kolumner?
Tror inte du behöver ta med deklarationen om det inte står att dom vill ha den. Ta din pension x 12 så blir det nog rätt. Jag har sökt några gånger men aldrig skickat med deklarationen.
OK. Men om jag ska skicka kopia på deklartionen. Vilken del är det (lika bra att lära sig) 
Antar att det är den som är specifierad.. där står ju allt.
Tycker också att det borde vara den! :-)
Brukar man få svar på om man får bidrag från fonden eller inte? Eller det är till att ha utkik efter ev pengar på gm konto…?
Blir man beviljad pengar så får man nog besked, det tror jag. Däremot inte om det blir avslag, inte från alla fonder i alla fall. Hur trist sonm helst att sitta och vänta på bara tystnaden..
Ja, vi får väl se om det blir något. Inbillar mig att det är lite större chans att få från fonderna som ens kommun har istället för att söka från övriga landet.
Sen funderar jag på en sak…är Hm gift så ska ibland dennes deklaration också skickas med. Men det känns tokigt att skicka med den när de har varsin god man och inte kan "komma åt" varandras pengar.
Har partnern en större summa på sitt konto så ser detta ju inte så bra ut.
Frun har alltså en godman och maken en annan? Då ska godemännen skicka in "sin" deklaration och inte en båda två. Lät det virrigt? Annars blir det ju att en godman gör den andre godemannens jobb och de är ju ansvariga för varsin deklaration. Jag skulle inte vilja att en godman skickade in den deklaration som jag själv är ansvarig för..
Fast det är bara min Hm som söker fonder i sitt namn..men de vill ha med bådas deklaration ändå om man är gift.
Jaha, då missförstod jag dig lite där.. Skicka med en kopia på bådas då i så fall. För har den ena mycket pengar och den andra lite så ska inget bidrag beviljas en ligt mig. Är man gifta så är lagen tydlig, då ska man ha livärdiga förutsättningar. Då ska alltså den med mycket pengar dela med sig till den den som har lite.
Oj, är det lag på det. Pratade tidigare med Öfm som sa att de ska ha delade tillgångar. De har iofs försörjningsplikt åt varann men det går inte att nalla pengar lite då och då.
Är man gift så får inte den ena partnen ha det gott ställt och den andra dåligt ställt. Det ska vara likvärdigt.. Så har jag lärt mig i alla fall..
Äktenskapsbalken 6 kap. Underhåll
1 § Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses. Om underhåll till barn finns bestämmelser i föräldrabalken.
2 § Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs.
3 § Det som den ena maken med tillämpning av 1 och 2 §§ har erhållit av den andra maken för sitt personliga behov är den förstnämnda makens egendom.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm
Så är man gift ska man dela på inkomsterna.
Vad bra att du har hittat detta, DodeN! Suveränt.. 
Höll på att trilla av stolen imorse när jag skulle betala räkningar till min ena hm. Där var en insättning på 3000 kr från den ena stiftelsen jag sökt!! Kul att det gav utdelning.
Vad kul!
Hade du inte fått nåt besked om det inna då, satt de bara på kontot?
Vad skönt när man får till det.. 
Jag hade inte fått något besked innan utan de bara fanns där!
Konstigt att du inte hade fått veta nåt men vilken lyckokänsla av att bara hitta pengar så där.. :-)
Jag vet ju vad svårt det är att få beviljat från fonder.. Bra gjort!